Minkäikäisen teinin kuuluisi osata pestä pyykkiään?

• Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
.....
Minun mielestäni jo kouluikäisen pitäisi osata. Ei se niin monimutkaista ole. Pyykit koneeseen, aineet sinne ja käyntiin. Meillä jo 7 vuotias tietää miten pyykit pestään.

"Vieras"
[QUOTE="Näin meillä";24460144]Poika 17v eikö ole ikinä pessyt. Saa aina metsästää likasia vatteita kun ei osaa laittaa pesukoriin.[/QUOTE]

Mutta tuo on vain ja ainoastaan sun omaa syytä.

"apsukka"
Meillä on jokaisella omassa huoneessaan pyykkikori (kaksiosainen) johon toiseen lokeroon vaaleat, toiseen tummat. Jokainen pesee itse pyykkinsä ja jos ei pese, ei ole vaatteita mitä laittaa päälle. Kyllä teini-ikäiset ihmeesti alkavat pyykkiä pestä, ei ne likaisissa kulje. Liikaa paapotaan ja tehdään lapsista aivan uusavuttomia.

Olishan se jossain kohtaa varmasti hyvä opettaa.. Mulle ei lapsena, eikä teininä kukaan maininnutkaan, että voisin itekkin pestä pyykkiä, eikä se tietty itsellekään mieleen tullut... Itsestään en siis sitä missään kohtaan yhtäkkiä vaan osannut. Sitten kun omilleen muutin, niin olin pikkusen hukassa, et mitä sen pesukoneen kanssa tehdäänkään..
Pikkusen on saanut kantapään kautta opetella ite asioita, kun kotona ei tosiaan tarvinnut tehdä mitään.

Itse pesin ensimmäisiä kertoja pyykkejä vasta yläasteiässä. Kunnolla opettelin homman sitten kun muutin omilleni, eli lukioiässä. Hyvin oon silti pyykkini oppinut pesemään. En kyllä osaa sanoa, että miksi äiti ei opettanut minulle tuota aiemmin. Olisin voinut jopa haluta, että olisi opettanut viimeistään 7-luokalla.

"höh"
en ole koskaan pessyt pyykkiä lapsuudenkodissa. En muista kuitenkaan olleeni koskaan hukassa pyykin kanssa. Outoa. Omia pyykkejä pesin ekoja kertoja varmaan jossain pyykkituvassa. tai anoppilassa. Apua en muista.

"..."
Meillä 3v osaa täyttää konetta kun ojennan hänelle likaisia pyykkejä likapyykkikorista.

Minusta jo 10 v osaa laittaa koneen päälle. Teini-ikäinen osaa tosiaan laittaa pyykit itse koneeseen ja pestä ne. Esim 13v osaa kyllä pestä pyykkiä. Ei tietenkään voi vaatia että vastaa koko pyykinhuollosta.

..
Ei kai siinä niin hirveesti opettamista ole? Vaatteet koneeseen, pesu- ja huuhteluaine koneeseen ja päälle. Kerran kun näyttää niin eiköhän se onnistu kun tietää mihin laitetaan aineet ja mistä painetaan.

Itse en pessyt pyykkiä oikeastaan kun vasta kun muutin pois kotoa. Jostain syystä äiti ei sitä oikeestaan koskaan vaatinut, kyllä mä satunnaisesti laitoin pyykkiä narulle. Tietty vaatteet piti pyykkikoriin viedä mutta siihen loppui mun osuus yleensä. Oi niitä aikoja!;D

opiskelijaäitee
Jopa alle kymmenvuotias oppii pesemään pyykkiä, jos lapsi opetetaan siihen pienestä pitäen.
Mutta viimeistään siinä iässä kun alkaa kuulua vaatimuksia teinin taholta vanhemmilleen on hyvä vanhempien laittaa teini opettelemaan myös vastuuta ja yksi vastuu on oppia huolehtimaan omasta puhtaudesta myös vaatehuollossa.

Yhteistyössä