Minkä takia virtsanäyte lähetettiin jatkoviljelyyn???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierasilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jatkoviljely tarkoittaa että näytteessä kasvaa bakteereita. Jatkoviljelyssä määritetään herkkyys antibiooteille eli mikä antibiootti toimii. Voi olla että saamasi lääke ei tehoa, mutta saat siihen jonkun toisen lääkkeen jos oireet jatkuu. Kyllä joku lääke löytyy. Toivottavasti sinulle annettiin uusi soittoaika tai kysele tulosta huomenna iltapäivällä jos oireet jatkuu tai jos olet raskaana.

[QUOTE="a p";30656254]Eli sielä siis ollu joku bakteeri? Ei kai toi tarkota et sieltä vois löytyä jotain pahaa mihin ei antibiotit auta?[/QUOTE]

Eiköhän nuo saada hoidettua. Viruksiin ei tehoa ab:t. Mutta nyt sinulle on siis tehty bakteeriviljely ja siinä maljalla on ollut kasvua. Eli bakteerikasvua. Niistä sitten tehdään jatkoviljely että nähdään täsmälleen mikä ab tehoaa kun sitä bakteeria kasvatetaan lisää, ja samalle maljalle laitetaan eri antibiootteja. Niistä nähdään kuinka lähelle kutakin ab:ta mikrobi pääsee kasvamaan. Jos ei pääse lähelle, tarkoitta se, että mikrobi ei ole resistentti eli vastustuskykyinen tuolle ab:lle, ja se tehoaa sinun virtsassa olevaan mikrobiin.

Älä nyt pelkää. Kyllä sinut saadaan hoidettua.

Mä oon kyllä ihan vainoharhanen hullu :D En oo ikinä pahemmin kipeenä ja antibiotteja en oo syöny yli 10 vuoteen.. Ja nyt sit ku jotain on ja sanotaan että lähetetty jatkoviljelyyn, ni mähän oon ihan paskat housussa..

[QUOTE="a p";30656318]Kuinka herkästi tulehus voi nousta munuaisiin? Mietin vaa tota selkäkipua ja palelua.. Mut niitä mul on kyllä tässä koko ajan..[/QUOTE]

No, kyllähän se on mahdollista, mutta saat kyllä varmasti oikeat ab:t, rauhoitu nyt vaan :).

[QUOTE="a p";30656329]Mutta kun mulla nää oireet ollu jo yli viikon ja vasta eilen kävin antamassa näytteen.. Mitä jos se on jo munuaisissa ku mulla huono olo ja kylmä taas??[/QUOTE]

Jos dg:n tekeminen olisi näin helppoa (parin lauseen perusteella netin välityksellä), niin aika moni meistä voisi toimia lääkärinä.

Kyllä sinun nyt nyt vaan täytyy odottaa että saat vastauksia sinua hoitavalta taholta.

[QUOTE="a p";30656341]Kiitos ku sain purkaa vainoharhaisuuttani :D Mutta haluisin vielä tietää, että voiko siitä viljelystä löytyä jotain muuta kuin bakteereja?[/QUOTE]

Noh, jos sinulla on todettu bakteerikasvua, niin sitä nyt tutkitaan. Virukset ovat pienempiä kuin bakteerit, eivätkä näy samassa kokeessa. Bakteereista tehdään väriviljely, ja katsotaan että ovatko gram positiivisa, garam negatiivisia, sauvabakteereja, kokkibakteereja jne.

(Bakteereja tutkitaan valomikroskoopilla, viruksia elektromikroskoopilla).

Nyt sinulle on tehty bakteeriviljely, jossa on todettu olevan bakteerikasvua. Muuten ei sitä olisi voitu lähettää jatkoviljelyyn.

Yhteistyössä