[QUOTE="väsy";23781648]meillä Selja, Vanamo ja Loviisa.
Selja on "sela"
Vanamo ja Loviisa, kaksoset, on päälle 1v ja Vanamo "vanttuuu" ja Loviisan pikku kielinero sanoo ihan Loviisa.
Muut sanoo Loviisaa "loovi"
Selja on ollu Selja aina. Vanamo on ollut Vanamo, paitsi Vamo oli joskus 7kk iässä kun opetteli puhumaan. Loviisa puhuu tosi hienosti, paljon paremmin kuin Klaara. Lovan peruslauseita ovat esimerkiksi "Lova haluaisi maitoa"
"Minä otan tämän" tai "Lova haluaa ulos"
Lovalla on myös sellaisia "Seljalla on tämä, minulla ei"
tai "Lovaa väsyttää, mutta Lova ei nuku" tai sitten
"Vanamo kiukkuaa, Lova on kiltti"
Loviisaa on pitkän aikaa turhauttanut kun sisarukset ei puhu niin paljon ja monipuolisesti eivätkä ymmärrä. Vanamo ymmärtää perusjutut muttei paljoa puhu, Selja ei puhu kuin siis pari sanaa, eikä ymmärrä. Selja on puheterapiassa, älkää huoliko. Lova tykkää jutella vieraitten kanssa tai olla mun ja isänsä kanssa aina kun joku juttelee ja ymmärtää. Lova on ollut Seljan kanssa muutamasti tarhassa jossa joku hänen kanssaan juttelee. Vanamoa ei olla vielä laitettu, Vanamon kanssa on meillä ihan kahdenkeskeinen puheterapia puheenopettajan vinkeillä. Vanamosta ne hetket on tylsiä kun ei ole Lovaa koheltamassa mukana mutta silloin oppi menee perille. Silloin puhutaan rauhallisella äänellä, ilman taustahälinää. Vanamon on tällöin ilmaistava itseään joko viittomilla tai puheella. Vanamon "haluan maitoa" on yleensä "Vanttuuuuu maito" Seljan kanssa näitä on päivittäin n. 3 tuntia kerralla, 1h tehtäviä ja 2h olemista niin että puhun selkeästi taustalla hiljaisuus ja Selja sit kommunikoi viittomin tai puheella, yleensä puheen ja viittomien sekamelskaa. Mua harmittaa kun Selja ei ymmärrä minua ekasta kerrasta, harvoin tokasta, yleensä kolmannesta ja niin kaikkien kertojen pitää olla niin että olen Seljan tasolla ja katon häntä silmiin. Äitiä väsyttää.
Tuli taas aiheen vierestä mutt[/QUOTE]
Teillä on Selja, Vanamo ja Loviisa.
Kuka on Klaara?