Minkä ikäitä vauvaa voi mielestäsi vielä imettää öisin?

tämä neljäs on kyllä omanlaisensa tapaus tässäkin asiassa.. Mie oon sen tuttina yöllä vieläkin.. mitä jos vielä 10 kuisena vaatii tissiä yölläkin? Haluaisin kyllä muuten antaa - lapsentahtisesti on menty kaikkien kanssa - mutta tää on nyt tunnin välein vähintään hamuamassa ja itku alkaa jos ei saa. Mitä mieltä? Silittelyä ja hyssyttelyä olen kokeillut, ei vaikutusta.
 
"mamma09"
Saako illalla puuroa tai velliä? Meillä loppui yönälät kun annettiin iltaisin puuroa masuun, jaksoi sitten nukkuakin pitkään. Yötissiä ei tarjoiltu enää 10kk jälkeen (julma mutsi :p).
 
"hömppö"
Mä kans annoin vuoden ikäiseksi jonka jälkeen alotin lopettamaan yösyöttöjä. Siitä ei tullu mitään, kuukausi taisteltiin eikä toinen tajunnu, että päivällä saa mutta ei yöllä. Siispä lopetin imetyksen kokonaan joka sekin oli ihan järkyttävä taistelu. Mutta sen jälkeen ollaan nukuttu öisin.
 
No, mä imetin vielä öisin tytön ollessa n. 10kk ikäinen. Tosin söi vain pari kertaa mutta nekin alkoi olla mulle liikaa. Ja kun se oli selvästi vain tapa jo siinä vaiheessa.
Mä en kuitenkaan luota siihen neuvolan "6kk ikäinen ei tarvitse enää yöllä ruokaa"- lauseeseen, vaan tämän toisen kanssa luotin omiin vaistoihini enkä aloittanut unikoulua vauvan ollessa niin pieni.
 
No,
pieni haluaa sut tutiksi,eihän nyt tunnin välein sentään nälkä ole...vai miten syö päivällä ja varsinkin illalla.
Mä imetin 10kk ikäiseks pari kertaa yössä,kun joi lasista niin vähän maitoa (pulloa ei huolinut),eikä rintaa päivällä ottanut.Yöllä heräs "muuten vaan" 30-60min välein koko yön,pidin sen taki unikoulun ja siinä unohtui yösyöntikin samalla ja alkoi päivällä vähän paremmin maitoa juomaan.
 
"vieras"
Esikoisen jälkeen luulin, että 9 kk on raja. Kuopuksen kohdalla tajusin, että ihan niin kauan kuin äiti haluaa. Tätä imetin vähän yli vuoden ikäiseksi öisin. Aika pian jäi siitä sitten päiväimetyksetkin jo pois lähes samaa kyytiä.
 
Saa puuroa illalla, ei sillä nälkä varmaan edes ole.
Ja niin unohdin sanoa, että kolme vanhempaa olen imettänyt yölläkin, jos ovat halunneet noin vuoden ikäiseksi. Tämä kuopus ei syö tuttia, mutta haluais nukkua tissi suussa. Siihen ei musta ole. Ja tunnin välein siis piippaa, että maitoa, joskus jopa tuotakin useammin. Pakko tässä kohta jotain on tehdä. Olen aina luottanut lapsentahtiseen rytmiin, mutta nyt on menny vähän yli.
 
Viimeksi muokattu:
tt
Minä pidän kyllä myös kyseenalaisena tuota "yli 6kk ikäinen vauva ei tarvi yöllä ruokaa"- lauseeseen. Omani kyllä tarvitsi imetystä ihan nälkäänsä vielä 8kk iässäkin. Ja sen kyllä erottaa ihan selkeästi milloin vauva herää nälkäänsä ja milloin taas hamuaa rintaa vain lohduksi. Lohduttelutissitykset lopetettiin alkuunsa (meillä alkoi ihan yhtäkkiä kun kotiolot hetkellisesti muuttuivat aika radikaalisti ja vauva alkoi herätä kuusi kertaa yössä), isä kehiin jos hyssyttelyt ja silittelyt ei riitä. Mutta jos vauvalla tosiaan on nälkä, niin jatkaisin niin pitkään kuin lapsi sitä tarvitsee j aitse vain jaksaa.
 
kajdf
tämä neljäs on kyllä omanlaisensa tapaus tässäkin asiassa.. Mie oon sen tuttina yöllä vieläkin.. mitä jos vielä 10 kuisena vaatii tissiä yölläkin? Haluaisin kyllä muuten antaa - lapsentahtisesti on menty kaikkien kanssa - mutta tää on nyt tunnin välein vähintään hamuamassa ja itku alkaa jos ei saa. Mitä mieltä? Silittelyä ja hyssyttelyä olen kokeillut, ei vaikutusta.
Ei tuohon ole oikeaa vastausta. Rajana ihan ok tuo 6kk-1v. ( ehkäpä tuo 6kk on kuitenkin vielä aina pieni olemaan ilman yösyöttöjä jos niiden perään on). Luulenpa että joudutte jokatapauksessa pitämään vähän unikoulua noiden yösyöttöjen poisjättämiseksi. Ja sehän on ihan sinusta kiinni miten kauan jaksat imettää ja noin tiuhaan vieläpä. Meillä oli ihan samanlainen tilanne 9kk vauvan kans aikoinaan ja aluksi kokeiltiin harventaa noita yösyöttöjä mutta eihän se vauva ymmärrä että miksi joskus saa ja joskus ei saa. Joten oli pakko lopettaa kun olisi syönyt niin monesti yöllä etten itse saanut nukuttua ollenkaan.

Kannatti kyllä, oikein itsekin tirautin (onnen) kyyneleet unikoulun jälkeen kun luulin että olisi paljon vaikeampaa. Kaksi yötä huusi ja kovaa syömisiä, mutta rauhoittui aina syliin joten huudatettu ei. Sen jälkeen yölläkin saattoi toisinaan huudahdella mutta ei enää herännyt vaan riitti kun vähän takapuolelle taputteli ja sitten jatkoi taas uniaan. Nyt tyttö jo 2v. ja nukkuu todella hyvin yönsä.
 
..... Joten oli pakko lopettaa kun olisi syönyt niin monesti yöllä etten itse saanut nukuttua ollenkaan.

Kannatti kyllä, oikein itsekin tirautin (onnen) kyyneleet unikoulun jälkeen kun luulin että olisi paljon vaikeampaa. Kaksi yötä huusi ja kovaa syömisiä, mutta rauhoittui aina syliin joten huudatettu ei. Sen jälkeen yölläkin saattoi toisinaan huudahdella mutta ei enää herännyt vaan riitti kun vähän takapuolelle taputteli ja sitten jatkoi taas uniaan. Nyt tyttö jo 2v. ja nukkuu todella hyvin yönsä.
Miten toimit? Piditkö vaan sylissä ja yritit rauhoitella?
 
Lilleri lalleri
Mun mielesta on ok imettaa yollakin niin kauan kun itse sita vaan jaksaa. Itse olen niin perusteellisen vasynyt tahan vanhemmuuden suorittamiseen ja lapsen opettamiseen siihen ja tahan silloin ja silloin, etta luovutin.

Tuo ravinnon tarve yolla kun ei ole aina niin taattu ikakuukausien mukaan, vaan sen edellisen paivan ruokailujen mukaan, mihin taas vaikuttaa kuun asento ja tuulen suunta ja ties mitka muut tekijat :)

Itse imetin molempia vahan yli 6kk yollakin ja sen jalkeen tarpeen mukaan kun tuli "vaiheita" ja ne silla tissilla rauhoittuivat. Kumpikin lopetti ihan luonnostaan "opettamatta" tisseilyn 1v tietamilla.
 
Lilleri lalleri
Niin ja vieroituksen hoitakoon sitten se jolla ei ole tisseja, jos mahdollista.

Ei ole ihan reilua, etta ruoka haisee ja hilluu nokan edessa, mutta sita ei saa...menee sita vahemmastakin sekaisin.
 
Näin
Meillä lapset lopettivat itse yötissittelyn 3 kk ja 5 kk iässä. B) Siinä vaiheessa kun vauva syö kunnolla kiinteitä ja saa useemman aterian päivässä voi jo lopettaa, ihan varmasti pärjää yön ilman maitoa ja sylnti on vain tapa. Mitä pidemmälle menee sitä vaikeempaa on.
 
"heips"
Mä lopetin yöimetyksen 6kk iässä kertalaakista. Sitä ennen heräsi 3-5 kertaa yössä. Samalla siirrettiin omaan sänkyyn. Muutama yö meni ja nukkui yöt putkeen (rauhoitettiin silittämällä)
 
djdogtjovjgjjbiv
Miten toimit? Piditkö vaan sylissä ja yritit rauhoitella?
Vastaus vähän kesti kun piti levittää pyykit:) Joo, mies toteutti tuon unikoulun meillä. Eli joka kerta kun huuto alkoi, mies otti syliinsä ja piteli niin kauan kunnes rauhoittui ja laittoi takaisin sänkyynsä. No, saattoi heti alkaa uudelleen tuon huudon jolloin uusi sylittely ja takas sänkyynsä. Ja tätä toistettiin aamuun asti. Eli turvaa ja lohtua sai, muttei tissiä:) Rauhoittui kyllä nopeasti syliin ja nukahtikin siihen jolloin sänkyyn vain kipattiin takaisin. Varmat otteet, ja päättäväisyytä. Itselleni oli kyllä tosi ahdistavaa kuunnella vauvan huutoa edes sitä lyhyttä aikaa ja melkein meinasin sortua , mutta hiljeni sitten heti kun mies vähän aikaa sylitteli.
Toisena yönä heräsi vain pari kertaa. Kolmantena yönä hiljeni jo kun mies meni sängyn luo:) Välillä siis heräili tuon jälkeenkin yöllä, mutta ei huutanut mitenkään kovin vaan rauhoittui kun silitteli ja taputteli pepulle.
 
"hömppö"
Saa puuroa illalla, ei sillä nälkä varmaan edes ole.
Ja niin unohdin sanoa, että kolme vanhempaa olen imettänyt yölläkin, jos ovat halunneet noin vuoden ikäiseksi. Tämä kuopus ei syö tuttia, mutta haluais nukkua tissi suussa. Siihen ei musta ole. Ja tunnin välein siis piippaa, että maitoa, joskus jopa tuotakin useammin. Pakko tässä kohta jotain on tehdä. Olen aina luottanut lapsentahtiseen rytmiin, mutta nyt on menny vähän yli.
Meillä kans tää neljäs oli tuommonen ja heräämistiheyskin oli samaa luokkaa. Muuten oisin voinu vielä imettää vaikka kuin kauan mutta yöherätysten takia lopetin kun neiti oli vuoden ikäinen. Vaikka se oli niiiiin tuskaa se lopettaminen niin viikon päästä tyttö ei edes muistanu koko imetystä.
 
juhkjhkjh
Vastaus vähän kesti kun piti levittää pyykit:) Joo, mies toteutti tuon unikoulun meillä. Eli joka kerta kun huuto alkoi, mies otti syliinsä ja piteli niin kauan kunnes rauhoittui ja laittoi takaisin sänkyynsä. No, saattoi heti alkaa uudelleen tuon huudon jolloin uusi sylittely ja takas sänkyynsä. Ja tätä toistettiin aamuun asti. Eli turvaa ja lohtua sai, muttei tissiä:) Rauhoittui kyllä nopeasti syliin ja nukahtikin siihen jolloin sänkyyn vain kipattiin takaisin. Varmat otteet, ja päättäväisyytä. Itselleni oli kyllä tosi ahdistavaa kuunnella vauvan huutoa edes sitä lyhyttä aikaa ja melkein meinasin sortua , mutta hiljeni sitten heti kun mies vähän aikaa sylitteli.
Toisena yönä heräsi vain pari kertaa. Kolmantena yönä hiljeni jo kun mies meni sängyn luo:) Välillä siis heräili tuon jälkeenkin yöllä, mutta ei huutanut mitenkään kovin vaan rauhoittui kun silitteli ja taputteli pepulle.
Höh, vielä piti lisätä tuohon että tietty yritettiin aluksi silitellä ja taputella mutta tuosta vain raivostui ja sitten alkoi tosi kova huuto ja piti ottaa syliin, siinä heti kohta rauhoittui. ..
 
"ERIN"
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;23135597:
Meillä lapset lopettivat itse yötissittelyn 3 kk ja 5 kk iässä. B) Siinä vaiheessa kun vauva syö kunnolla kiinteitä ja saa useemman aterian päivässä voi jo lopettaa, ihan varmasti pärjää yön ilman maitoa ja sylnti on vain tapa. Mitä pidemmälle menee sitä vaikeempaa on.
No sun ei tarvi tulla tähän viisastelemaan kun sinulla on hyväuniset lapset. Itselläni on kolme, joista yksi on nukkunut jo muutaman kk:n jälkeen yöt läpeensä, yhden kanssa lopeteltiin yötissit siinä 9 kk:n tienoilla ja yksi ei meinannut millään antaa periksi vaan vaati tissi tunnin välein ja nukkui muutenkin huonosti. Lapsen temperamentti ja lapsen ominaisuudet vaikuttavat tähän, eikä ÄIDIN UPEA LAPSENHOITOTAITO. Eli sinä imetät niin kauan yöllä kun jaksat ja jos on kyse vaan huvitutista niin sitten kannattaa laittaa mies vieroituspuuhiin. Kun lapsi parkuu yöllä niin pientä hyssyttelyä ja jos ei sillä tainnu niin sitten mies voi ottaa lapsen syliin hetkeksi ja tuudittaa tätä. Jos vauva vaatii vieläkin lisää niin sitten vaikka hörppy vesipullosta. Tuttia voi kokeilla ja siis siinä menee varmasti viikonpäivät (jos ei useampikin) että lapsi tottuu tähän, koska se on aika radikaali muutos ettei saa enää lutkuttaa tissiä kun on aiemmin saanut. Tsemppiä sinulle ja älä kuuntele noita jotka kertovat kuinka upeasti heidän lapsensa ovat nopeeta oppineet pois tissistä, tähän ketjuun voisi kirjoitella vaan sellaisten lasten äidit, joilla on kokemusta TÄSTÄ HOMMASTA!
 
hfdg
Heittäkäähän paskaa niskaan, meiltä löytyy 1,5v. yötissuttelija. Eipä tuo mua haittaa mitenkään, kun vieressä taapero nukkuu, joten en oikeastaan ees herää. 2v. on meillä takaraja.
 
"mää"
Mä taisin jättää yöimetyksen tuossa vuoden iässä pois. Mulle se oli ok ja kun vauvakin nukkui tyytyväisenä imetyksen jälkeen, en nähny mitään syytä miksi tavasta olis pitäny päästä eroon. Vuoden iässä huomasin että vauva selkeesti halus vaan lohtutissiä, joten sitten vaan kylmästi olin antamatta. Muutama huutoyö oli ja sen jälkeen alkoi pikkuhiljaa uni maistua aamuun asti ilman tissiä. Ainakin meillä 6 kk ois ollu auttamattomasti liian aikasta, kun vauvalla oli ihan selkeesti nälkä yöllä.
 
"hömppö"
Miten toimit? Piditkö vaan sylissä ja yritit rauhoitella?
Meillä se oli kaikenkaikkiaan kuukauden taistelu. Tai lyhyempi ois ollu kun oisin kertalaakista lopettanu mutta minä pöljä kuvittelin, että saisin lopetettua pelkästään yösyötöt ja päivällä voisin imettää. Ei siitä tullu mitään. Kokeilin viikon ajan ja tulin siihen tulokseen, ettei tää homma toimi. Tyttö ei varmastikaan tajunnu miks päivällä imetetään mutta yöllä ei. Sen jälkeen pidin viikon tauon ja yrin uudestaan, sama homma. Imetys jatku mutta koko ajan pikkuhiljaa vähensin ja vähensin niin, että imetin lopulta vain kerran päivässä. Jossain vaiheessa meille tuli todella raju kuumetauti joka pakotti imettämään ettei lapsi vallan kuivu kokonaan. Kun lapsi oli jonkun aikaa ollu täysin terve niin mulla vaan yhtenä yönä tuli semmonen piste, että päätin, että nyt riittää. Olin ihan puhki ja päätin, että valvon vaikka viikon putkeen jos se auttaa, että jatkossa nukutaan.

Meillä se homma meni niin, että perjantaina imetin sen yhden kerran päivällä kuten oli jo jonkun aikaa menty. Se, että siihen yhteen imetyskertaan päästiin oli melkeinpä kovin homma kun tyttö sitä ennen söi moooooonta kertaa vrk. Mutta perjantaina imetin kerran ja mies rauhotteli nukkumaan. Miehen käsittelyssä se nukahtikin yllättävän hyvin! Yöllä mies hoiti, minä nukuin toisessa huoneessa. Eka yö oli yllättävän helppo!

Toinen yö oli aivan kamala. Ihan suoraa huutoa koko ajan :( Tarjottiin nokkamukista vettä ja se kelpaski mutta reppana aina vähän väliä heräs parkumaan.

Kolmas yö oli parempi ja siitä se vaan pikkuhiljaa lähti. OIsko viikko ollu semmosta isompaa taistelua ja sen jälkeen on saanu kyllä nukkua!
 

Yhteistyössä