Minkä ikäistä lasta voi kieltää, että siinä olisi jotain ideaa?

Mulla on puolivuotias ja oon mieetinyt, että onko ne mun "ei eit" aivan turhia siinä vaiheessa, kun irrottelen sitä tietsikan piuhoista. Välillä tuntuu, et kun mä ns. kiellän jostain niin poika vaan innostuu siitä enemmän. Kaikki aikuisten jutut voittaa 100/nolla lelut...
 
liinis
Sen ikäistä, kun tekee jotain kiellettävää. Se onkin eri asia minkä ikäiselle se kieltäminen sanallisesti tuottaa toivottavan tuloksen. Ensin se toimii kiellä ja kanna (pois varrasta/kielletystä asiasta)-periaatteella.
 
asf
Kiellän kaksivuotiasta ja kielsin jo vauvana. Toki iästä riippuu, miten kielto "menee perille" ja taktiikat sen mukaisia ( eli siirretäänkö pois kasvin läheltä tai käsketäänkö sanallisesti).
 
vieras
Kyllä mä kielsin jo puolivuotiasta, muttei sillä tuntunut olevan mitään vaikutusta. Noin kymmenkuisena huomasin, että vaikutti tajuavan jotain kiellosta. Eri asia sitten oli, halusiko noudattaa sitä, mutta ymmärrystä alkoi löytyä.
 
Meillä tyttö osasi jo 10kk iässä juosta karkuun, joten kyllä hällä oli jo taju siitä että mitä se ei tarkoittaa, kun sitä oltiin hoettu. Nyt 11kk iässä kun hän meinaa koskea kiellettyyn paikkaan ja sanon ei, niin hän ei koske...tai sitten koskee ja juoksee karkuun :LOL:
 

Yhteistyössä