Minkä ikäiset voi vahtia muita lapsia? Entäs sitten jos on kyseessä sisarus mitä on hoitanut vauvasta asti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kesä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse tunnet omat lapsesi parhaiten eli pärjääkö isosisko pienemmän kanssa ja kuinka pitkään. Toki muistettava, että vanhemmalla lapsella in loma koulusta, joten jäätävä aikaa lomailuun myös.

Eihän tuohon nyt mitään yleispätevää sääntöä tai tapaa ole, vaan jokainen tekee tavallaan ja kaikki lapset ovat erilaisia.

Kyllä 13v. varmaan 5v:n kanssa pärjää joitakin tunteja, mutta ei koko päivää. Kannattaa neuvotella lapsen kanssa ja kysyä asiaa häneltä, pakottaa ei saa.

Meillä vajaa 9v. ja 6v. ovat välillä kahdestaan kun käyn vaikka nopeasti yksin kaupassa ja lapset ovat sen aikaa keskenään sisällä. Pihalle en vielä uskalla jättää, mutta sisälle kyllä. 6v. harjoittelee myös yksin olemista, että osaa ja uskataa sitten vuoden päästä olla yksin kauemminkin kun koulu alkaa.

No jos pitää kysyä, ei varmaan ole vielä sellainen tilanne, että voisit varmaksi sanoa luottavasi.

Minun lapseni 9-5v. ovat keskenään n. tunnin mittaisia aikoja, 9v. ja 8v. voivat vahtia n. 20min myös tuota 1-vuotiasta, jos hän on juuri syönyt ja muuten hyväntuulinen.

Mie vahdin13-vuotiaana neljää nuorempaa sisarusta, jos vanhemmat kävi vauvan kanssa kaupoilla tms. Kun tuntee nuoremmat, osaa hyvin vahtia. Tietty kännyt ja muut lisää turvallisuutta. Ja meillä oli hyvät naapurit,joilta olis saanut varmasti apua, jos ois tullu joku iso hätä. Ei kyllä tullut.

Riippuu siitä kauanko pitää vahtia. Maksimissaan 2 h.
Riippuu myös siitä mitä mieltä tyttö itse on pestistä. Ei kuitenkaan joka päivä. Nyt koululaisilla on loma.

Mielestäni vauvaa tai pientä taaperoa soveltuu oikeastaan vain aikuinen hoitamaan. Syynä on se, että jos lapsi jostain syystä äityy itkemään pidemmäksi aikaa tai sairastuu, ei nuorella tai lapsella ole välttämättä keinoja käsitellä tilannetta.

Muistan, kun itse 14 vanhana hoidin kolmea pikkusiskoani, kun vanhemmat olivat ystävillään kylässä yömyöhään (tulivat klo 2.30). Muuten kaikki meni oikein hyvin, mutta nuorin (vielä 1/2 v. vauva) heräsi puolen yön maissa enkä saanut häntä millään rauhoittumaan, vaikka tein kaikki hoitotoimenpiteet ja hyssyttelin, kiikuttelin ja lauleskelin hänelle. Soitin vanhemmillenikin n. yhden maissa, kun alkoi tuntua epätoivoiselta, mutta sain vain kuulla, että kyllä sinun nyt on pärjättävä, iso tyttö. Ongelmana vain oli, että ei nuori tyttö ole vielä valmis kuuntelemaan ja kestämään vauvan jatkuvaa huutoa 2,5 tunnin ajan (sitä siis kesti kunnes vanhempani saapuivat kotiin). Tuntui jo välissä, että hermostun lapseen aivan kokonaan. Ei hyvä ollenkaan :(. Minäkin olin kuitenkin jo tottunut hoitaja aiempin sisarusten osalta ja tätä vauvaakin hoitanut päivisin ja iltaisin paljon.

Nykyään tuntuu, että täysi-ikäinen lapsi vasta vois hetkenkään hoitaa nuorempia sisaruksiaan ilman että naapurin täti on vääntämässä lastensuojeluilmoitusta.
Ja sittenkin pitäis olla vähintään työsopimus, ettei vain tapahdu mitään riistoa.

Riippuu tyystin lapsista, että kuka kykenee vahtimaan ja ketä.

Voi kuulkaa, palatkaa jos voitte ajassa 80- luvulle ja kauemmas.

Itse olin 16v. neljän alle kouluikäisen kanssa 8t/pv koko kesän ja sitten satunnaisesti esim. yhden viikonlopun pe-su. Tämä siis 90-luvun puolessa välissä.

Omat lapseni nyt 2, 4, 6 ja 9v. ja kaksi vanhinta on toisinaan kauppareissun ajan kahdestaan kotona. Ulkoilevat myös kahdestaan kotipihalla. En uskaltaisi 4v. vielä luottaa heidän mukaansa vaikka 9v. onkin huolehtivainen. 4v. on kuitenkin vielä sen verran kova keksimään höpöyksiä että ei mitään asiaa ulos. Toisaalta ei haluakaan ilman aikusia mennä :)

Yhteistyössä