Minkä ikäiset lapset osaavat itse käyttää televisiota ja tietokonetta?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen (2-v tyrannisoi koko perhettä tv:n avulla), et missä iässä teidän lapset ovat oppineet käyttämään televisiota ja tietokonetta ihan itsenäisesti? Meidän lapset ovat 3 ja 5, eikä heillä ole edes lupa koskea kumpaakaan. Tv menee päälle kaukosäätimestä, jota säilytetään korkealla hyllyllä. Tietokonettakaan lapset ei koskaan räplää, koska siihen ei ole lupa koskea. Mun mielestä noin pienten ei tarvii vielä itse päättää mitä katselevat ja koska katselevat. Onko meidän lapset jotenkin poikkeavia, kun eivät edes osaa televisiota avata?
 
mm
Meillä 4-vuotias tyttö osaa käyttää jotenkin tietokonetta, osaa laittaa koneen lepotilaankin pelaamisen jälkeen, pleikkarin saa toimiin ja tv:n sekä digiboxin saa päälle. Kaikki ed. mainitut saa tehdä jos on saanut luvan vanhemmilta.
 
Meillä 6 v käyttää tv:tä itsenäisesti, siis osaa avata ja näin päin pois. Osaa myös pleikkarin kautta laittaa dvd:n jos pleikkarissa on virrat päällä. Ja osaa yleensä etsiä kohdan suomi elokuvista.
Tietokonetta osaa käyttää sen verran et kun on valmiiks pikkukakkosen sivu auki niin osaa siitä sit lähteä puuhailemaan.
(toi oli hyvä vinkki noista yleareenan piirretyistä, kiitos)
 
mie
Kysyttyään lupaa, 4 vuotias osaa laittaa itse telkkarin päälle, useimmiten onnistuu valitsemaan kanavan, osaa säätää ääntä, osaa laittaa DVD:n XBOXIIN ja laittaa sen pyörimään. Tietokonetta saa käyttää aikuisen valvonnassa. Aikuinen laittaa Pikku Kakkosen sivun auki, niin sitten saa ja osaa siellä pyöriä vapaasti.

2-vuotiasta taas ei voisi vähempää kiinnostaa yhtään mikään em. :D Paitsi osaa toi käydä laittamassa XBOXIN pois päältä ja erityisesti silloin kun sisko sitä katselee...
 
tinni
toukokuussa 3v täyttävä poika osannut telkkarin laittaa päälle noin 2v:stä lähtien. kaukosäädintä ei osaa käyttää (eli ei vaihda kanavia vaan painaa telkkarin kyljessä olevaa virta nappia).
tietokoneesta ei ymmärrä muuta kuin että sinisestä nappulasta llaitetaan päälle.

tuo 6v 6kk on osannut tietokoneen laittaa päälle about parivuotta ja kun auennut osaa laittaa oman muumi,puuhapete tms. pelin koneeseen ja pelin päälle pikakuvakkeesta.
 
hei
Meillä 4v. oppi laittamaan dvd:n pyörimään itse. Tv:n katseluun tarttee käyttää kahta kaukosäädintä, ja sitä ei vielä 5v. osaa tehdä. Tietokonetta osaa käyttää, muttei itse laita päälle, en tiedä osaisko. Saa pelata tietyssä paikassa nettipelejä ja aina kysyy luvan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jup:
Alkuperäinen kirjoittaja mi:
2 ja 3 -vuotiaina, mutta lupa piti kysyä ja toki 2-vuotiaan tietokoneen käyttöä seurattiin vieressä.
peesi
Jep peesi täältäkin. Nyt 4 v. osaa laittaa telkan päälle, etsii omat kanavat, laittaa tietsikan päälle, ja osaa sulkea sen, etsii omat ohjelmat valikosta (ovat hänen nimellä), etsii pelinsä, hiiren käytössä on jo ihan pro...
 

Yhteistyössä