Minkä ikäiset lapsesi leikkivät keskenään pihalla?

Juuri 2 vuotta täyttänyt ja syyskuussa 5 vuotta täyttävä leikkivät keskenään pihalla. Katselen vähän väliä kodinhoitohuoneen ikkunasta, miten leikit sujuvat.

Kyseessä iso piha keskellä metsää olevassa talossa. Isoin uhka on varmaan ilves.
 
Omakotitalossa aikanaan asuessa suojaiselle pihalla leikkivät 2- ja 4-vuotiaat. Kun muutettiin kerrostaloon, jonka asujilla oli monenlaisia elämänvaiheita ja ongelmia, samat lapset eivät 3- ja 5-vuotiaina enää leikkineetkään keskenään vaan istuimme heidän seurana hiekkalaatikolla.

Voisko teidän pihaa jotenkin aidata? Meillä oli silloin 2- ja 4-vuotiailla aitaviritys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:
Meillä 2-vuotias etenee halutessaan noin 20 sekunnissa vähintään 100 metrin matkan. Eli kyllä etenevät halutessaan hyvinkin nopeasti hyvinkin kauas.
niin meilläkin, siks kyttään koko ajan ikkunassa, kun 6v sanoo että vahtii 2v:sta, ja alkaa keittää mutasoppaa, ja pommi saa räjähtää vieressä ettei se huomaa.. mutta mä käsitin et ap:llä on puoli vuotias tai kaksikin? :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:
Meillä 2-vuotias etenee halutessaan noin 20 sekunnissa vähintään 100 metrin matkan. Eli kyllä etenevät halutessaan hyvinkin nopeasti hyvinkin kauas.
niin meilläkin, siks kyttään koko ajan ikkunassa, kun 6v sanoo että vahtii 2v:sta, ja alkaa keittää mutasoppaa, ja pommi saa räjähtää vieressä ettei se huomaa.. mutta mä käsitin et ap:llä on puoli vuotias tai kaksikin? :eek:
eikun eikös sillä ole 3,5 vuotias ja 5v. :D
 
Fiona71 harmaana
Meillä leikkii pihalla 5v ja 8v keskenään. Ja jos on isommat pojat, 10v ja 12v pihalla, uskallan myös hetkeksi jättää niiden seuraan 2 vuotiaan. Meillä omakotitalo ja iso piha, mutta tuo 2v usein pyrkii ohi menevälle kadulle leikkimään ja siinä ajetaan todella lujaa, vaikka nopeusrajoitus onkin vaan 30 (jotkut ajelee vauhtia ottaen tien päästä meidän ohi sellaiset kivat 80 lasissa). Tuon takia oon varovainen sen suhteen, kuinka tuo 2v on pihalla muiden kanssa.
 
4½ v ulkoilee itsekseen, 2½ v saa olla siskonsa kanssa vain omalla aidatulla takapihallamme.
Mutta jos asuinympäristö olisi kuten ap:llä (viittaan eiliseen ketjuun) niin yksin ei ulkoilisi edes kouluikäinen vielä... :|
 
tulikellukka
7 ja 5 vuotiaat leikkivät naapureiden samanikäisten kanssa.Joskus,tosi harvoin lasken isoveikkojen kanssa n. 3v veljen mukaan.Siis silloin jos ovat meidän omalla pihalla.Ja maalla asutaan,ei vaarapaikkoja,paitsi metsään eksyminen
 
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
4½ v ulkoilee itsekseen, 2½ v saa olla siskonsa kanssa vain omalla aidatulla takapihallamme.
Mutta jos asuinympäristö olisi kuten ap:llä (viittaan eiliseen ketjuun) niin yksin ei ulkoilisi edes kouluikäinen vielä... :|
ai millanen? :eek:
Eilen kertoi, että naapurissa asuu hullu ämmä joka huutaa pihan lapsille, oli käynyt ap:n lapsen kimppuun, jne :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
4½ v ulkoilee itsekseen, 2½ v saa olla siskonsa kanssa vain omalla aidatulla takapihallamme.
Mutta jos asuinympäristö olisi kuten ap:llä (viittaan eiliseen ketjuun) niin yksin ei ulkoilisi edes kouluikäinen vielä... :|
ai millanen? :eek:
Eilen kertoi, että naapurissa asuu hullu ämmä joka huutaa pihan lapsille, oli käynyt ap:n lapsen kimppuun, jne :|
jassoo joo :eek: no en minäkään kyllä uskaltais sellasen hullun kans olla pihalla,saati että lapset laittaisin päineen :|
 
*Avaa sontsan*

1,5-vuotias ja kohta 5v. ulkoilevat hetkittäin keskenään.

Tosin mä näen ne joka sekunti, ja tästä on aakeeta ja laakeeta peltojen poikki vaikka kuinka pitkästi, ennen kuin on minkäänlaista tietä tai muuta varsinaista vaaraa.
 
Tässä leikkipiha on suojainen jossa taloja ympärillä. Parkkipaikan ja leikkipaikan välille on laitettu aitaa ja roskiskatos.
Tässä pihassa ei aikuiset hoida aikuisten asioita.
Pihan ilmapiiri on aika hanurista. Onneksi huomenna on grillipileet, joissa voinen asian ottaa esille. Naapurit ovat kuulemma pohtineet jopa äitiyttäni pihalla. Toisaalta hyväkin, eipähän itse tarvitse. Mutta taas toisaalta.. onko heidän oma äitiytensä niin hauras ettei siitä sovi puhua vai onko minun äitiyteni heille uhka tms tai sit meijän perhe vaan on niin eriskummallinen. :LOL: :LOL: :LOL:
 
vinci
juu tota lasketaanko tätä yhdessä leikkimiseksi kun ollaan kaikki pihalla mutta minä ja mies rakennetaan puuvajaa tallin takana ja lapset on pihassa...3.5v ja 1.1v keskenään hiekkiksellä ja leikkimöksässä...tosin ravataan harva se sekuntti katsoos että missä ne luuraa...
 

Yhteistyössä