Minkä ikäisenä voi lapselle kertoa että hänellä on velipuoli?

• Viestiketjun aloittaja neuvo
  • Ensimmäinen viesti
Onko velipuoli nuorempi vai vanhempi?
Oletteko minkäänlaisessa tekemisissä?
Voisin hyvin kertoa 4 vuotiaallekkin, johonkin lempeeään tyyliin vaan että hänelle on "leikkikaveri" ja heillä on sama isä/äiti.

Khimaira
Onko tämä velipuoli sellainen henkilö jonka kanssa olette tekemisissä? Silloin pitäisi ehdottomasti kertoa mahdollisimman varhain..
Mä sain tietää tietää sisarpuolistani vasta 17- vuotiaana ( ja sen että mulla on mua kuukauden nuorempi pikkuvelipuoli.. ) enkä ole koskaan heitä tavannut. Sukuni ei ollut missään tekemisissä isäni tai isän puolen suvun kanssa : /

blah
Minäkin voisin kysyä, kertoisitteko minun tilanteessani koskaan siskopuolesta?
Tyttö (teini) on 2 -4 v vanhempi kuin omat lapseni. Lasten isä ei ole tekemisissä kumpienkaan kanssa, ja tämä tyttö on nykyään koulukodissa äidin sekä omien ongelmiensa vuoksi.
En ole koskaan itse tavannut tyttöä, joten kovasti pohdin, kerronko edes lapsilleni. Toisaalta he saavat sen joku kaunis päivä selville joka tapauksessa, jos ei muulloin niin viimeistään perinnön jaossa..

En nyt ihan ymmärrä, miksei voisi kertoa heti ja minkäikäiselle tahansa. Kertoo sen mitä tietää, jos henkilö ei kuulu lähipiiriin. Harvemmin kukaan suuttuu siitä, että totuus on hälle kerrottu - päin vastoin aikuisena perinnnönjaossa asian selviäminen voisi aiheuttaa katkeruutta ja vihaa.

Khimaira
En nyt ihan ymmärrä, miksei voisi kertoa heti ja minkäikäiselle tahansa. Kertoo sen mitä tietää, jos henkilö ei kuulu lähipiiriin. Harvemmin kukaan suuttuu siitä, että totuus on hälle kerrottu - päin vastoin aikuisena perinnnönjaossa asian selviäminen voisi aiheuttaa katkeruutta ja vihaa.
Mä sain vastoittain kutsun sukulaiseni perunkirjoitukseen ja tämä sukulainen on juuri sieltä isäni puolelta, ketä en ole koskaan nähnyt..En todellakaan mennyt perunkirjoitukseen, pankinjohtajakin sanoi että ilmeisesti eivät ole tienneet minusta aiemmin : /

"äippänen"
Siis tottakai kerrotaan ja heti, kun lapsi ymmärtää. Velipuolihan on perhettä lapsellesi, vaikka ette saman katon alla asuisikaan. Ei velipuoli ole mikään häpeä, vaan se voi olla rikkaus lapsellesi, jos annat sen olla!

• Tykkää
Reactions: Reesu<3
"Kika"
[QUOTE="Kika";23440069]Mulla on 6-vuotias lapsi, en ole kertonut, että hänellä on sisko- ja velipuoli. Muutamia vuosia vanhempia ovat, olisivatkohan jotain 10-13 -vuotiaita?[/QUOTE]

Ja en tiedä aionko kertoa. Ehkä joskus, kun hän on isompi, jos tulee juttua biologisesta isästä.

vie
Jos sen sisaruspuolen kanssa ollaan tekemisissä, niin miksi ei voisi kertoa heti alusta lähtien. Jos taas ei olla missään tekemisissä, niin vasta aikuisena. Ei ollut mitenkään mukava kokemus kuulla noin 10 vuotiaana mummolta, että minulla onkin veli jossain. Kuitenkin aikuisena viimeistää pitää kertoa, sekään ei ole hyvä jos tulee ilmi vasta perinnönjaossa. Minulla on yksi tuttavaperhe, jossa äiti ei halua, että lapsille kerrotaan heidän sisarpuolestaan. Siskon kanssa ollaan kuitenkin jatkuvasti tekemisissä, lapset ovat parhaita ystäviä. Tuntuu todella väärältä, että sisarpuoli ei saa kutsua isäänsä isäksi eikä kertoa pikkusisaruksilleen olevansa oikeasti heidän sisarensa, eikä "serkku". Eli minusta siis pitäisi kertoa silloin, kun sillä henkilöllä on merkitystä lapsen elämään

"Kika"
Jos sen sisaruspuolen kanssa ollaan tekemisissä, niin miksi ei voisi kertoa heti alusta lähtien. Jos taas ei olla missään tekemisissä, niin vasta aikuisena. Ei ollut mitenkään mukava kokemus kuulla noin 10 vuotiaana mummolta, että minulla onkin veli jossain. Kuitenkin aikuisena viimeistää pitää kertoa, sekään ei ole hyvä jos tulee ilmi vasta perinnönjaossa. Minulla on yksi tuttavaperhe, jossa äiti ei halua, että lapsille kerrotaan heidän sisarpuolestaan. Siskon kanssa ollaan kuitenkin jatkuvasti tekemisissä, lapset ovat parhaita ystäviä. Tuntuu todella väärältä, että sisarpuoli ei saa kutsua isäänsä isäksi eikä kertoa pikkusisaruksilleen olevansa oikeasti heidän sisarensa, eikä "serkku". Eli minusta siis pitäisi kertoa silloin, kun sillä henkilöllä on merkitystä lapsen elämään
No joo, olen samaa mieltä, että jos sisaruksen kanssa ollaan tekemisissä, niin on kummallista olla kertomatta. Mun lapsi ei ole sisarpuoltensa kanssa missään tekemisissä. Asuvatkin aivan toisessa päässä Suomea.

"Kika"
[QUOTE="äippänen";23440061]Siis tottakai kerrotaan ja heti, kun lapsi ymmärtää. Velipuolihan on perhettä lapsellesi, vaikka ette saman katon alla asuisikaan. Ei velipuoli ole mikään häpeä, vaan se voi olla rikkaus lapsellesi, jos annat sen olla![/QUOTE]

Onko sitten rikkaus tietää, että jossain on sinulle sukua oleva ihminen, jonka kanssa kuitenkaan ei tavallaan ole mitään yhteistä, ette pidä yhteyttä tms?

neuvo
Mekään ei olla tekemisissä, ainoa mistä lapsemme voi hoksata että hänellä on velipuoli on kun oppii lukemaan ja löytää kortin jossa on velipuolen nimi ja kysyy kuka tämän on lähettänyt? silloin kai joudun kertomaan asian.

"Kika"
Mekään ei olla tekemisissä, ainoa mistä lapsemme voi hoksata että hänellä on velipuoli on kun oppii lukemaan ja löytää kortin jossa on velipuolen nimi ja kysyy kuka tämän on lähettänyt? silloin kai joudun kertomaan asian.
Meille ei sisarpuolet lähettele kortteja, joten tuotakaan "riskiä" ei ole. He kyllä tietävät lapseni olevan heidän siskopuoli, ihan vauvana ovat tämän nähneet.

neuvo
[QUOTE="Kika";23440272]Meille ei sisarpuolet lähettele kortteja, joten tuotakaan "riskiä" ei ole. He kyllä tietävät lapseni olevan heidän siskopuoli, ihan vauvana ovat tämän nähneet.[/QUOTE]

Meidän lapsemme ei ole ikinä nähnyt velipuoltaan.

Nyt en tarkoita todellakaan loukata, mutta olen jotenkin kai tynnyrissä kasvanut... mutta millaisissa tilanteissa käy niin, että maailmalla on sisarpuolia ilman, että heihin pidetään yhteyttä? Siis esim. jos isä menee uusiin naimisiin, saa lisää lapsia ja eroaa uudelleen? Mun lähipiirissä ja vähän kauempanakin tuntuu olevan vaan sellaisia uusperheitä, joissa lapset tulevat elämään mukaan ihan veljinä ja siskoina (ja sellaisena ovat eronkin jälkeen pysyneet). Tämä kysymys perustuu puhtaasti tiedonhaluun/uteliaisuuteen, ei ole pakko tietenkään vastata :)

jaaa
musta pitäs kertoa heti kun lapsi jo jotain ymmärtää velipuolen päälle,sit ainakin jos on tekemisissä tän kanssa..jos ei niin ole niin kertoisin silti viimestään kun kouluun menee

"sone"
Kerron sitä mukaa tytölle (6v) kun kyselee biologisesta isästään, luultavasti asia tulee ilmi parin vuoden sisään. Tähän mennessä ainakin on mennyt hyvin jutskailut. Tyttö puhuukin että hällä on kaks isää, ei kuitenkaan käsitä ihan mitä se meinaa, kun naureskelee vaan "sille toiselle joka ei asu täällä" Valokuvia olen näyttänyt. Velipuolta en ole nähnyt kun joskus vilaukselta, en tiedä missä asuvat tai muutakaan heidän elämästä, vaan nimet.

Yhteistyössä