Mä sain vastoittain kutsun sukulaiseni perunkirjoitukseen ja tämä sukulainen on juuri sieltä isäni puolelta, ketä en ole koskaan nähnyt..En todellakaan mennyt perunkirjoitukseen, pankinjohtajakin sanoi että ilmeisesti eivät ole tienneet minusta aiemmin : /En nyt ihan ymmärrä, miksei voisi kertoa heti ja minkäikäiselle tahansa. Kertoo sen mitä tietää, jos henkilö ei kuulu lähipiiriin. Harvemmin kukaan suuttuu siitä, että totuus on hälle kerrottu - päin vastoin aikuisena perinnnönjaossa asian selviäminen voisi aiheuttaa katkeruutta ja vihaa.
No joo, olen samaa mieltä, että jos sisaruksen kanssa ollaan tekemisissä, niin on kummallista olla kertomatta. Mun lapsi ei ole sisarpuoltensa kanssa missään tekemisissä. Asuvatkin aivan toisessa päässä Suomea.Jos sen sisaruspuolen kanssa ollaan tekemisissä, niin miksi ei voisi kertoa heti alusta lähtien. Jos taas ei olla missään tekemisissä, niin vasta aikuisena. Ei ollut mitenkään mukava kokemus kuulla noin 10 vuotiaana mummolta, että minulla onkin veli jossain. Kuitenkin aikuisena viimeistää pitää kertoa, sekään ei ole hyvä jos tulee ilmi vasta perinnönjaossa. Minulla on yksi tuttavaperhe, jossa äiti ei halua, että lapsille kerrotaan heidän sisarpuolestaan. Siskon kanssa ollaan kuitenkin jatkuvasti tekemisissä, lapset ovat parhaita ystäviä. Tuntuu todella väärältä, että sisarpuoli ei saa kutsua isäänsä isäksi eikä kertoa pikkusisaruksilleen olevansa oikeasti heidän sisarensa, eikä "serkku". Eli minusta siis pitäisi kertoa silloin, kun sillä henkilöllä on merkitystä lapsen elämään
Meille ei sisarpuolet lähettele kortteja, joten tuotakaan "riskiä" ei ole. He kyllä tietävät lapseni olevan heidän siskopuoli, ihan vauvana ovat tämän nähneet.Mekään ei olla tekemisissä, ainoa mistä lapsemme voi hoksata että hänellä on velipuoli on kun oppii lukemaan ja löytää kortin jossa on velipuolen nimi ja kysyy kuka tämän on lähettänyt? silloin kai joudun kertomaan asian.
Ei munkaan lapsi niin että muistasi, oli ihan vaan parin kuukukauden ikäinen kun kohtasivat.Meidän lapsemme ei ole ikinä nähnyt velipuoltaan.