Minkä ikäisenä teillä sai lapsi mennä lapsiporukoissa pihoilla ilman, että olit jatkuvasti kytiksellä?

  • Viestiketjun aloittaja kerropas
  • Ensimmäinen viesti
kerropas
Ja ennen riitaa muistutan, että lapset ovat kovin erilaisia. Saman äidin viisi lasta todennäköisesti pystyy jättämään eri aikoihin, vuosiakin voi olla eroa. Sanon tämän niille ehdottomimmille joilla on kuukauden tarkkaan raja kaikelle. :D
 
Tuon 6v kohdalla oon alkanu löysää, meneehän se pian kouluun ja jokatapauksessa alkaa elää enemmän omiaan kun tähän asti. Rajat sillä on edelleen tiukat mutten silleen enää kyttää kokoajan missä se on.
 
höööööö
Täällä pihoilla näkee noin 4-6 vuotiaiden porukoita ja saavat aika vapaasti mennä. Joskus mukana saattaa olla reilu 3v, mutta yleensä vain isomman sisaruksen seurana ja pihasta/alueesta riippuvainen juttu myös. Jos on vilkkaan motarin about keskellä, niin onhan se nyt eri asia kuin avarat pihatiet ja rauhlliset pikkupaikat..
 
"äiti kahdelle"
Meillä noin 5 vuotiaana saivat alkaa kulkemaan muuallakin kuin omalla pienellä takapihalla. Siis tarkoittaa käytännössä että menevät naapurustoon mutta ei tien yli, vaan turvallisempaa reittiä. Eivät 5 vuotiaana vielä sen kauemmas. Lähi-leikkipuistoon saa mennä yksin myös siinä iässä. Ja paljon tosiaan lapsesta kiinni. Päästin 4 vuotiaan tytön yksin ulos kun asuttiin kerrostaloalueella, poikaa en voinut kuvitellakaan päästäväni.
 
"vieraana"
Riippuu varmaan vähän asuinympäristöstä. Mä en tässä meidän lähistöllä tykkää siitä että lapset leikkivät paljon kadulla, missä ajaa autoja. Ajellaan polkupyörällä edestakaisin tai skeitataan tiellä. Muuten voisin päästää kavereiden kanssa ulos mutta tykkäisin että olisivat joko meidän tai naapurin pihalla, eikä tosiaan kadulla.

Tässä katu viettää isommalle, vilkasliikenteiselle tielle ja pallokin karkaa helposti alamäkeen.
 
Meillä umpikorttelin (noin 150 x 150 metriä) sisäpihalla, jossa todellakaan ei näe kaikkialta joka paikkaan (paikka on täynnä pienempiä taloja ja puita) viilettää yleisesti 3-vuotiaitakin ihan yksinään ilman aikuisen valvontaa. Ja hyvin tuntuvat pärjäävän.
 
Pin
Mun 4v alkoi muutama päivä sitten mennä tuossa porukassa. Aluksi ahdisti kovasti ja yritin kyttäillä perään, mutta ei minua nähtävästi kaivattu. :D Porukka koostuu noin 4-6 vuotiaista lapsista. Tässä neljän rivarin alueella pyörivät, on kuin pieni kylä ja autotie on jyrkästi tuolla ylämäen päällä melko pitkällä, eli ei sinne kukaan vahingossa aja, pallo karkaa jne. Lapsi on aika rauhallinen ja tunnollinen, eli ei varmasti lähde mihinkään kaupoille yhtäkkiä. Rauhallinen pihatiekin joka tässä menee parkkipaikalle, on tosi avara ja näköyhteys pitkälle ympärilleen.
 
Tuossa ne juoksenteli pitkin tontteja, naapurin 5- ja 3-vuotiaat ja meidän 7-3 vuotiaat sulassa sovussa. Tehtiin naapurin kanssa keskelle aitaa portti ettei lasten tartte kiertää tien kautta.

Omakotialue ja kyllä me vanhemmat tiedettiin missä ne milloinkin pyöri
 
"vieraana"
Mun 4v alkoi muutama päivä sitten mennä tuossa porukassa. Aluksi ahdisti kovasti ja yritin kyttäillä perään, mutta ei minua nähtävästi kaivattu. :D Porukka koostuu noin 4-6 vuotiaista lapsista. Tässä neljän rivarin alueella pyörivät, on kuin pieni kylä ja autotie on jyrkästi tuolla ylämäen päällä melko pitkällä, eli ei sinne kukaan vahingossa aja, pallo karkaa jne. Lapsi on aika rauhallinen ja tunnollinen, eli ei varmasti lähde mihinkään kaupoille yhtäkkiä. Rauhallinen pihatiekin joka tässä menee parkkipaikalle, on tosi avara ja näköyhteys pitkälle ympärilleen.
Tuollaisella alueella uskaltaisin, mutta kun tässä ihan asuinkaduilla ajetaan suht kovaa ja onpa kerran sattunut polkupyörän ja auton kolarikin ihan tässä kotikadulla. Jos olis joku muu paikka leikkiä kuin katu niin ihan hyvin voisi tuon ikäiset liikkua. Osa kavereista saa kauempaakin liikkua pyörällä 5-6 vuotiaina kaverinsa luo ja takaisin, mutta olen tästä vielä vähän epävarma kun meillä päin ei saa alle 3-luokkalaiset mennä fillarilla kouluun.
 
  • Tykkää
Reactions: Pin
Huolehtija
Eroan joukosta mutta en päästä 4 enkä edes 5 veetä yksin ulos ilman aikuisseuraa. Lapsi voi saada päähänsä spontaanisti lähteä jonnekin. Tai joku voi napata mukaansa. Vaikka meil on aika rauhallista. Mutta entäs jos. Mut mä olen tällainen. Mua oudoksuttaa ajatus siitä että 6 v kävelee yksin kouluun. Tulevassa näen itteni saattamassa ykkösluokkalaista kouluun ja kotiin.
 
"Anne"
KAverin lapsen kanssa, jolla puhelin mukana, sai vähän yli 5vuotias mennä takapihan leikkikentälle ilman aikuisen valvontaa. Rauhallisella asuinalueella jossa ei vilkasta liikennettä.
Täällä keskustassa en varmasti laske vielä vuoteen ainakaan, vaikka olisi kenen seurassa :D
 
"Anne"
Niin ja vanhempieni luona maalla on saanut mennä ulos yksin jo pari kuukautta. Tosin käyn vähintään kerran 10minuuttiin vilkuilemassa ikkunoista tai huutelemassa missä menee.
 
Viera s
4-5v ovat olleet omalla ja lähinaapurin pihalla ilman aikuisen jatkuvaa valvontaa, toki olen ollut tietoinen, missä ovat ja "puolella silmällä" vahdin. Samoin tekee naapuri, kun siellä ovat.
6v---> on piiri laajentunut, käyvät omatoimisesti n. 200-400m päässä olevilla kavereilla. Puhelimet mukana.

Okt alueella asutaan, tien päässä, ei läpikulkiliilennettä. Pyörätiet on. Pikkukylän uudehkossa okt lähiössä.
 
dfdf
6 vuotiaana on alkanut kuopus olemaan pihalla kavereidensa kanssa säännöllisesti. Muutaman pienen irtioton teki jo 5 vuotiaana. Okt alueella asutaan ja lapset leikkivät naapurien lasten kanssa ja pyörivät tässä lähipihoilla.

Esikoinen aloitti vasta 7 vuotiaana itsenäisen liikkumisen pakon edessä, kun koulu alkoi. Esikoinen onkin arempi tapaus kuin kuopus. Kuopuksen 4 v kaveri on myös välillä liikkellä ilman vanhempiensa välitöntä valvontaa.
 
Salo
5-vuotias tyttö saa kulkea vapaasti pihoilla. Asumme rauhallisella rivitalo/omakotitaloalueella ja kadun päässä. Lapsi saa mennä muiden pihoille kunhan tulee aina ilmoittamaan minne on menossa. Parkkipaikoille ja tielle ei ole mitään asiaa. Muiden pihoille pääsee turvallisesti metsäpolkuja pitkin.
 
Lyi
Meillä 4-vuotias enkä millään uskaltaisi antaa mennä naapurin lapsien kanssa pihalle. Vähän olen ajatellut asiaa, että pitäisi uskaltaa, kun samanikäinen on heillä ja saa pari vuotta vanhemman isoveljen kanssa siinä olla. Mutta mitäs tekisin jos se katoaisi yhtäkkiä näköpiiristä ja asutaan kerrostalossa? Kauhea ajatus. Ei tosin ole lapsikaan kauheesti kiinnostusta osoittanut, metsässä vain kulkee vanhemmista erillään ja silloinkin se huutelee ja kyselee missä ollaan jollei ole näköyhteyttä. Lapsi viihtyy enemmän meidän katseen alla..
 
HippuTAR
[QUOTE="vieraana";29932258]Tuollaisella alueella uskaltaisin, mutta kun tässä ihan asuinkaduilla ajetaan suht kovaa ja onpa kerran sattunut polkupyörän ja auton kolarikin ihan tässä kotikadulla. Jos olis joku muu paikka leikkiä kuin katu niin ihan hyvin voisi tuon ikäiset liikkua. Osa kavereista saa kauempaakin liikkua pyörällä 5-6 vuotiaina kaverinsa luo ja takaisin, mutta olen tästä vielä vähän epävarma kun meillä päin ei saa alle 3-luokkalaiset mennä fillarilla kouluun.[/QUOTE]

Ooksä joku mun naapuri? :D
 
halipupu harmaana
Meillä esikoinen oli 5v. alkoi olla rivarin pihalla ilman aikuista ja kuopus taisi ola 4v. kun uskalsin jättää isompien lasten kanssa tuohon pihalle ilman aikuista. Ovet ja ikkunat olivat kyllä auki ja pihalle on lyhyt matka pinkaista, jos sieltä itkua tai parkua alkaa kuulua.
 

Yhteistyössä