Minkä ikäisenä teidän lapset lopettivat vaippojen käytön ja miten se onnistui?

  • Viestiketjun aloittaja zxc
  • Ensimmäinen viesti
zxc
siis vinkkeja kaipailen...

meidän parin viikon päästä 2v. poika ei käy itse potalla. silloin kun vien häntä vessaan ehkä jotain tule, usein ei mitään tuu, mutta hetken päästä kakkaa vaipaan.
usein kysyn haluatko vessaan, vastaus on "ei", mutta sitten vaippa on taas täynnä. pissakin tule sen verran paljon kerralla, että vaippa joudutaan vaihtamaan hyvin usein...
 
,
siis vinkkeja kaipailen...

meidän parin viikon päästä 2v. poika ei käy itse potalla. silloin kun vien häntä vessaan ehkä jotain tule, usein ei mitään tuu, mutta hetken päästä kakkaa vaipaan.
usein kysyn haluatko vessaan, vastaus on "ei", mutta sitten vaippa on taas täynnä. pissakin tule sen verran paljon kerralla, että vaippa joudutaan vaihtamaan hyvin usein...
Kun kesä tulee niin sitten vaippa pois. Pelkkiä pieniä sortseja on helppo vaihtaa kun kastuu. JOS on valmis/kypsä vaipattomuuteen niin käy helposti. Väkisin eivät kuivaksi opi. Kokeilua, kokeilua, kokeilua.
 
Huisi hippu
ota vaipat kokonaan pois, älä osta niitä enää. menkää pikkupoikien pikkariostoksille kahdestaan, niin että vain niitä pikkareita ja pojalle tikkari tai pieni herkku tai mehujuoma. sit tarran saa aina kun on onnistunut olemaan päivän kastelematta vaatteitaan. alkuun toki voit antaa tarran kun onnistuu potalle tekemään.
 
jaaaa
Meillä poika. Kakat teki poikkeuksetta pottaan 1v3kk eteenpäin, on siis säännöllinen kakkija ja vein potalle kun tiesin, että kohta kakkaa. Päiväkuiva oli 2v3kk iässä ja yökuiva kuukautta myöhemmin. Kokeilin vaipattomuutta kuukautta aiemmin ja ei ollut yhtään valmis. Leikki aina tyytyväisenä pissa housussa. Eli se herkkyys tuli sitten yhtäkkiä.
 
?+
Kun kesä tulee niin sitten vaippa pois. Pelkkiä pieniä sortseja on helppo vaihtaa kun kastuu. JOS on valmis/kypsä vaipattomuuteen niin käy helposti. Väkisin eivät kuivaksi opi. Kokeilua, kokeilua, kokeilua.
Näin meilläkin mentiin ja poika oli 2v 2kk kun päivävaippa jäi pois ja yövaippa noin kuukaus myöhemmin.
 
"vieras"
kuopus 13kk edelleen vaipoissa. esikoinen oli kotona päiväkuiva 1v10kk iästä. täysin päiväkuiva 2,3kk ja yökuiva 2v5kk.
vaippa vaan pois. itsensä kastelemalla ne parhaiten oppii. pottatarra ja tarrapalkinto oli hyviä kannustimia :)
 
Mä kanssa odottaisin kesää, ennen kuin ottaisin vaipat pois, ei 2-veen vielä tarvitsekaan olla kuiva. Ja jatkat vaan pottaharjoituksia ja valtavat aplodit ja hurraukset kun sinne pottaan jotain tulee :).
 
"vieras"
2v eteenpäin treenattiin potalla käyntiä -aina ruuan ja unien jälkeen potalle. Alkuun annettiin kirjoja katteltavaksi siihen, et viihtyy hetken. Joskus tuli jotain ja sit varsinkin alkuun ei.
Näin mentiin puolisen vuotta ja tuli kesä ja mummola, otin vaipat kokonaan pois ja oppi kuivaksi noin viikossa -kahdessa. Yövaippa lähti tästä parin kuukauden päästä, jonka jälkeen vahinkoja on tullut ehkä sen neljä kertaa.
 
jaaa
Meillä poika. Kakat teki poikkeuksetta pottaan 1v3kk eteenpäin, on siis säännöllinen kakkija ja vein potalle kun tiesin, että kohta kakkaa. Päiväkuiva oli 2v3kk iässä ja yökuiva kuukautta myöhemmin. Kokeilin vaipattomuutta kuukautta aiemmin ja ei ollut yhtään valmis. Leikki aina tyytyväisenä pissa housussa. Eli se herkkyys tuli sitten yhtäkkiä.
Kesä on tosiaan hyvä aika. Silloin meilläkin opipttiin. Saa olla pikkuhousuissa ja pissata puskaan, kun on tarve. Haalarissa se kuivuuden opetteleminen on paljon hankalampaa. Kotona voit toki sitä vaipattomuutta kokeilla, mutta ilman stressiä:)
 
Minäkin kaipailen vinkkejä. Meidän poikaa ei tunnu lainkaan häiritsevän märät housut, joten se ei ainakaan motivoi potalle. Olen kuullut, että joillakin on sellainen pottataulu, mihin saa aina tarran kun suostuu potalle tai kun potalle tulee pissa/kakka.

Yritän kuitenkin aatella positiivisesti, että kyllä se sitten onnistuu, kun poika on hommaan valmis. Nyt siis ikää 2 vuotta ja 1 kuukausi. Pottailua ollaan harjoteltu jo kauan, mutta ei se kyllä ainakaan pakottamalla onnistu.
 
..
Mä oon aina ollu tosi laiska potattamaan pieniä. Sitten kun itse ovat siihen olleet valmiita vaipasta on päästy tosi nopeasti. Kesällä ulos vaan ilman vaippaa, potta siihen lähelle eiköhän se suju. Meillä pottaan kakkamisesta sai suklaarusinoita palkinnoksi, se tepsi aika nopeasti.
 
Ei 2-vuotias osaa välttämättä vielä tunnistaa tarvetta ajoissa. Jos halua tukea kuivaksi oppimista, niin rytmitä vesassa käynnit. Käytä lasta potalla aina ennen unia ja unien jälkeen, ennen ulos lähtöä, syönnin jälkeen jne. Lapsi oppii ennakoimaan, että kohta käydään potalla. Joskus potta jää tyhjäksi, mutta se ei haittaa. Asiaa vasta opetellaan. Jossain vaiheessa lapsi luultavasti oppii tunnistamaan tarpeensa ja ilmaisemaan sen. Silloin kannattaa kiireesti viedä potalle ja kehua, että on itse pyytänyt. Jos osa tai kaikki ehtii tulla vaippaan, niin siiitä ei pidä torua. Pääasia on, että lapsi oppii ilmaisemaan tarpeen ja vähitellen hän oppii tekemään sen ajoissa.

Oma lapseni oppi kuivaksi 2-vuotiaana juurikin tuon rytmittämisen avulla. Harjoitteluvaiheessa säästyi jo paljon vaippoja, kun ne pysyivät pottailuvälit kuivana. Sitten siirryttiinkin pikkuhousujen käyttöön. Aluksi tuli paljon pyykkiä, mutta pian siitäkin päästiin ja lapsi oli ylpeä päästessään vaipattomaksi. Yövaipan lapsi haluasi jättää itse pian tuon päiväkuivaksi oppimisen jälkeen ja hyvin on sujunut senkin jälkeen.

Lapsi siis tarvitsee aikuisen tukea tuossa asiassa. Jotkut alkavat pottailemaan oma-alotteisesti, mutta taitavat ne olla jo hieman vanhempia lapsia. Oma lapseni tuli sanomaan joskus pissahädästä 1½-vuotiaana eli pyytämään potalle, mutta ei hän siellä yksin osannut käydä. Mielestäni niin pieneltä (alle 3-vuotiaalta) ei pitäisi sellaista odotaakaan. Lapseni on nyt 3½-vuotias ja on viime aikoina alkanut käydä yksin vessassa. Pepun pyyhkimistä itse aletaan harjoitella kevään aikana.
 
har
Meillä molemmilta jäi vaipat pois kertarysäyksellä aika lähellä 3-vuotissynttäreitä. Pottailtu oli aiemminkin mutta ennen vaippojen pois jäämistä molemmilla oli pidempi pottalakkokausi, ei vaan suostuneet potalle eikä pöntölle. Mutta sitten kun rupesivat itse ilmoittamaan hädästä niin vaipat jäikin samantien pois eikä vahinkoja juuri sattunut.
 
pha
ota vaipat kokonaan pois, älä osta niitä enää. menkää pikkupoikien pikkariostoksille kahdestaan, niin että vain niitä pikkareita ja pojalle tikkari tai pieni herkku tai mehujuoma. sit tarran saa aina kun on onnistunut olemaan päivän kastelematta vaatteitaan. alkuun toki voit antaa tarran kun onnistuu potalle tekemään.
Tuokin vaan on turhaa, jos lapsi ei ole vielä valmis. Pissat vaan tulee liian usein housuun ja lasta harmittaa kun ei onnistu "tehtävässään".
 
"mä kans"
Kun kesä tulee niin sitten vaippa pois. Pelkkiä pieniä sortseja on helppo vaihtaa kun kastuu. JOS on valmis/kypsä vaipattomuuteen niin käy helposti. Väkisin eivät kuivaksi opi. Kokeilua, kokeilua, kokeilua.
Kaiken a ja o on, että lapsi on kylsä oppimaan kuivaksi. Se selviää vain kokeilemalla. Jos aika on oikea niin no problem. Poika oli kuiva 2v ja tyttö 3,5 v.
 
"vieras"
Meillä jätettiin kuiva vaippa pois. Eli lasta käytettiin säännöllisesti potalla, pikkuhiljaa pissat alkoivat tulla pottaan ja vaippa pysyi kuivana pottakäyntien välillä. Lapsen ikä oli n. 2v8kk. Yövaippaa pidettiin siihen asti, kunnes vaippa oli aamuisin kuiva. Lapsi oli tuolloin n. 3 v.
 

Yhteistyössä