Minkä ikäisenä oppii vielä tutille?

Meillä on kuukauden ikäinen tyttö, joka ei ole oppinut tutille. Imee sitä lähinnä vain turvakaukalossa. Ongelmana onkin se, että minulla on tunne, että se olen minä joka toimin tytön tuttina. Nukahtaa tissille, ja lopsuttaa tissiä niin kauan, että nukahtaa kunnolla. Eli imemisen tarve on suuri. Usein tästä syystä jää sitten meidän viereen yölläkin nukkumaan. Tänään tuli sitten terkkarilta noottia tuosta vieressä nukumisesta, ei ole kuulemma suositeltavaa.
Elämä helpottuisi jos tutille oppisi, niin jäisi tyttö sänkyynsä varmasti paremmin nukkumaan. Siis, ja eli, vieläkö on toivoa että tutti alkaisi kelpaamaan? Imee sitä kyllä, jos vaan joku pitää tuttia paikallaan. =)

Kummitytön sisko ei koskaan oikeen tuttia syönyt, just automatkoilla, mut niin vaan tissittelyn loputtua äitinsä sen tutille sit opetti, et mahdollista se on.. mutta älä välitä tuosta neukuntädistä tuosta nukuttamisesta, jos te haluatte nukkua perhepedissä niin nukkukaa, onhan siitä tutkimustuloksiakin et se vähentää kätkytkuoleman riskiä yms...(muistaakseni) meillä tyttö nukkuu välein omassa sängyssää, vaunuissa ja vieressä, ihan miten hän satuu nukahtamaan :wave:

No, onpa ollut neuvolatäti... Itse nukutin esikoista 7 kuukautta vieressä joka yö eli niin kauan kun tissitin. Tutti ei kelvannut koko aikana, vaikka usein yritin tyrkyttää... Mutta kappas vain, kun lopetin imetyksen, niin tuuti alkoi maistumaan ja hyvin... Eikä ollut ongelmia vieroituksessakaan. Reilu 2-vuotiaana tutti pois eikä neiti huutanut kuin yhden yön sen perään...

Nyt mulla toinen tyttö kohta 6-viikkoa ja hänkään ei suostu tuttia oikein syömään ja vieressä nukkuu... Sehän on maidonerityksellekin hieno asia, jos vierekkäin nukkuu... :D

Tukehtumis vaaralla perusteli kieltoaan. Sanoi, että riski päälle pyörähtämisestä on olemassa. Etenkin miehellä. Sanoi myös, että jos meidän yöunta kuvattaisiin, olisi se kuulemma levotonta. Tästä olimme miehen kanssa ymmällään, koska viime ajat kun tyttö on köllöttänyt meidän vieressä, olemme saaneet nukuttua todella hyvin siihen nähden että meillä on tuo kuukauden ikäinen elämän valo.
Näin mä itsekin ajattelin, että teemme kuten parhaaksi katsomme, mutta silti jäi pieni ahdistuksen siemen kalvamaan mieleen. Joskus noiden neuvola reissujen jälkeen on aikasta paha mieli. Teki niin tai näin, niin aina on väärin päin.

Sanopa muuta Jeelis. No, meillä täti kehoitti ottamaan vauvan viereen ;)
Meillä vauva nukkuu minun ja seinän välissä ja on elämä helpompaa kun ei tarvitse tehdä imettämisestä mitään numeroa öisin.

Kyllä mäki sille terkkarille sanoin, et jännä juttu ku toiset puhuu hunajaa perhepedin puolesta. Meillä on pinnis tätä nykyä laita alas laskettuna kiinni meidän sängyssä. Ja mitä olen kuulostellut, ni aika monen vauvat nukkuu vieressä. Pitää vaan suodattaa noita juttuja niin, että ne palvelee meidän, ja ennen kaikkea meidän vauvan parasta.

Meidän neiti oppi juuri tutille 3kk ikäisenä, esikoinen ahkerasti opetti :D Eihän se vielä aina kelpaa, mutta paremmin se pysyy suussa kuin aiemmin. Esikoinen oppi myös samanikäisenä ja oli hyvä korvike tissille, sitten kun imetys loppui. Tutista luopui todella helposti 2-vuotiaana, oli ollutkin lähinnä unituttina.

Oletkos yrittänyt irrottaa tissin suusta kun näyttää nukkuvalta vai odotatko että irroittaa itse? Meidän neiti luputtaisi vaikka kuinka kauan, mutta joskus kun irrottaudun, jatkaakin tyytyväisenä uniaan. Tuttia emme ole tarvinneet öisin, kun niin hyvin nukkuu vieressä.

Itse ainakin nukun paremmin, kun vauva tuhisee vieressä ja voi miten helposti nukahdamme molemmat imetyksen jälkeen. Siinähän se pieni tankkaa samalla läheisyyttä. Neuvolan ohjeet ovat joskus vanhanaikaisia.. :headwall:

Meillä esikoinen oppi tuttia syömään vasta kun kiinteät oli aloitettu eli joskus reilu 4 kk iässä, siihen asti piti tissiä tuttina. Ei sitten 4 kk iän jälkeenkään annetu tuttia kuin nukahtamiseen ja "äärihätään". Hyvä puoli tässä oli että tutista oli helppo luopua jo 11 kk iässä.

Meillä tutti kelpas vasta melkein 4 kk ja itsekin kun alussa tuskailtiin, että miksei tutti kelpaa niin selvis, että itse asiassa suurimmalla osalla meidän tuttavapiirissä tutti alkoi kelvata vasta 3-6 kk iässä!

Ja vieressä nukuttamisesta: aika omituista, että neuvola siitä valittaa! Sehän on ihan perheen oma asia nukkuuko lapsi vieressä vai omassa sängyssä. Meillä nukkui ekat 3kk vieressä, sitten alettiin siirtää omaan sänkyyn kun vauva rupesi pyörimään unissaan niin etten ite meinannut saada nukuttua. Nyt tosin yön ekan syötön jälkeen jää usein viereen kun nukahdan enkä muista siirtää takaisin...

Alkuperäinen kirjoittaja Jeelis:
Näin mä itsekin ajattelin, että teemme kuten parhaaksi katsomme, mutta silti jäi pieni ahdistuksen siemen kalvamaan mieleen. Joskus noiden neuvola reissujen jälkeen on aikasta paha mieli. Teki niin tai näin, niin aina on väärin päin.
Kommentoinpa vielä tähän yleistä neuvolasta. Mulla on nimittäin usein neuvolan jälkeen just hirveen syyllinen olo, vaikka en ole tehnyt mitään väärää! Meillä vaan se neuvolan täti on sellainen, että se saa syyllistettyä milloin mistäkin asiasta! Esim. 2 kk neuvolassa vihjaili, että pitäis saada lapsen unirytmiä muutettua vaikkei se meille mikään ongelma ollutkaan!

Yritän järkeillä, että eihän se tunne meitä oikeasti yhtään eikä tiedä mitään miten meillä kotona ollaan, joten sen on pakko löpistä ne samat löpinät kaikille ja ite pitäisi osata antaa mennä saman tien toisesta korvasta ulos etenkin ne neuvot, jotka ei suoraan koske meitä. Mutta jotenkin sitä vaan silti ne koskettaa, ehkä sitä on todella niin herkkä arvostelulle näin äitinä...

meillä esikoinen oppi tutille sairaalassa jo mut tyttö ei ollenkaan.olisko ollu 3kk kun tutin huoli ja rintasyöttäminen harveni yli 4kk aikana ja loppui 6kk iässä.
ny poju ei huoli tuttia ja on 2kk ikäinen.meilläki nukahtaa rinnalle eikä nukahda ilman rintaa.

äläkä ota kirjaimellisesti neuvolan ohjeita.te tiedätte parhaiten mikä sopii teille.meillekki toitotettiin unirytmin muuttamisesta joka muuttuikin mut omaan tyyliin.

Kieltämättä noissa neuvoloissa ja terkkareissa on eroja.
Mun ystävä kävi tänään, ja tuli aiheesta juttua. Hänelle oli neuvolassa terkkari suositellut vieressä nukuttamista. yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Vahvistaa vaan mun ajatusta siitä, että teemme niin kuin hyvältä tuntuu. =)

Yhteistyössä