Minkä ikäisenä nuori valmis muuttamaan kotoa?

• Viestiketjun aloittaja pois pesästä
  • Ensimmäinen viesti
pois pesästä
Meillä nuori miettii opiskeluvaihtoehtoja, ja moni koulu olisi eri paikkakunnalla.
Mietinkin minkä ikäisenä voi nuoren päästää asumaan esim soluun opiskelupaikkakunnalleen?

v
Minä olin jo 23-vuotias ja olisin varmasti ollut valmis muutamaa vuotta aiemmin. En vaan halunnut muuttaa pois Hgin keskustasta, eikä itselläni ollut varaa vuokrata sieltä asuntoa, joten vänähti... Äidinkin kanssa oltiin niin läheisiä, ettei kiirettä ollut.

Tää nyt on tietysti aika itsestäänselvä lähtökohta asian pohtimiselle, mutta riippuu tosi paljon nuoresta. Ole ite töissä yläasteella ja pohdin aika usein peruskouluaan päättävien kanssa sitä, kun he haluaisivat muuttaa jo pois kotoa ja esim. muualle kuin naapurikouluun opiskelemaan. Monen vanhemmat vastustaa ajatusta ja ihan syystä. Tuon ikäisille monesti on kavereiden vaikutus vielä niin suurta ja ymmärrys siitä yksinasumisen arjesta niin pientä, että ongelmia tulee valitettavan helposti. On tosi vaikea saada esim. sitä koulua hoidettua.

Mutta on esim. mun mies muuttanut kotoaan heti peruskoulun jälkeen ja hyvin hän on pärjännyt :) Eli riippuu nuoresta. Ja varmasti moni 16-vuotias tarvii sitä vanhempiensa apua muuton jälkeen vielä paljon! Niin taloudellisesti kuin muutenkin.

Ite muutin 18-vuotiaana ja mielestäni se oli ihan hyvä ikä. Totta kai oli monella tapaa vielä nuori, mutta kuitenkin paljon valmiimpi huolehtimaan asioistaan.

-vieras-
Minä lähdin kotoa heti ysin jälkeen, mutta meillä nuoret asuu kotona ainakin lukio ajan. Mikäli sen jälkeen mieluinen opikelupaikka löytyy läheltä, niin miksi ei asuisi kauemminkin:)

Mie kans muutin kotoa eri paikkakunnalle opiskelemaan 16 vuotiaana ja hyvin pärjäsin..ikäväkään ei vaivannut, vaikkei hirmu usein nähtykään... eikä vaivaa vieläkään :D

Mies oli kans muuttanu kotoa pois 16 vuotiaana kun läks opiskelemaan...

ap
Nuori olisi sen 16, kun ensi syksynä opiskelut alkaisivat. Itse en oikein vielä uskaltaisi päästää, mutta hän haluaisi sellaisille aloille opiskelemaan, ettei kouluja ole oman kodin lähellä. Minä voisin ajatella päästäväni 18-vuotiaan kotoaan, ja nyt onkin mietittävä kovasti onko meidän esikoisesta yksin asumiseen jo aiemmin. Mukava kuulla minkä ikäisenä itse muutitte, tai teidän lapsenne muuttivat kotoa. Minä itse taisin olla juuri 20-vuotias,kun muutin.

-Mihin nämä vuodet humahti, vastahan laitokselta kotiin tultiin..

Itsestäänselvä vastaus on se riippuu nuoresta, mutta oikeastaanhan se riippuu vanhemmista! Jos 16-vuotiasta on kotona siihen asti pidetty ihan lapsena, on varmasti vaikeaa muuttaa omilleen,mutta jos jo kotona on opetettu, ettei raha kasva puissa jne,niin varmasti pärjää.
Ite tavallaan karkasin kotoa heti kun täytin 16, eli en kertonu vanhemmille, että olin virallisesti muuttanu, ne vaan huomas, kun posti lakkas tulemasta.

mustikkatassu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nuori olisi sen 16, kun ensi syksynä opiskelut alkaisivat. Itse en oikein vielä uskaltaisi päästää, mutta hän haluaisi sellaisille aloille opiskelemaan, ettei kouluja ole oman kodin lähellä. Minä voisin ajatella päästäväni 18-vuotiaan kotoaan, ja nyt onkin mietittävä kovasti onko meidän esikoisesta yksin asumiseen jo aiemmin. Mukava kuulla minkä ikäisenä itse muutitte, tai teidän lapsenne muuttivat kotoa. Minä itse taisin olla juuri 20-vuotias,kun muutin.

-Mihin nämä vuodet humahti, vastahan laitokselta kotiin tultiin..
meillä on täsmälleen sama tilanne edessä, esikoisen pitäis ens syksynä lähteä opiskelemaan, mutta meillä on se mahdollisuus, että onneksi voi käydä kotoa käsin koulua

mutta itse muutin kotoa 17-vuotiaana mieheni kanssa yhteen

Kun totta kai sitä haluaisi nuoren saavan opiskella juuri sitä alaa, mitä haluaa.

Onko nuorella mitään alatoiveita, joita vois opiskella kotoa käsin? Ammatillisella puolella kyllä saa aika hyvin hyväksiluettua niitä yhteisiä opintoja toisesta tutkinnosta, jos vaikka vuoden opiskelisi ensin kotoa käsin ja sitten jos vielä aivan todella kiinnostaa vain se kaueampana oleva ala, niin hakisi sinne uudemman kerran. Näin ehtisi kuitenkin saada vähän käsitystä siitä, millaista se opiskelu ammattiin on. Mutta jos ei lähellä ole mitään lainkaan kiinnostavaa, niin sitten onkin taas vähän hankalampaa...

Miettisin esim. sitä, onko oppilaitoksella asuntolaa ja jos on, millainen se on? Tällaisessa asuminen voisi olla alkuun nuorelle helpompaa, kun ei tarviis olla ihan yksin. Ja siinä on paljon vähemmän hoidettavaa (esim. sähkösopimukset jne). Mutta asuntolasta riippuen tunnelma voi kyllä olla myös aika levoton, eli tutustumiskäynti kannattaa.

Mä olin kans jonkin mittarin mukaan aika vanha, 23 v. Enkä ehkä vielä sillonkaan olis muuttanut ellen olis löytänyt sellasta miestä joka oikeasti halus asua mun kanssa saman kato alla :)
Porukoitten kanssa tultiin ja tullaan niin hyvin toimeen ettei asia ollut ongelma kummallekaan. Töissä kyllä oon ollut 18-vuotiaasta asti, mutta isukki hoki jatkuvasti että mitä järkeä muuttaa yksin maksamaan vuokraa kun voit asua kotonas! =)

Mun siskontyttö on nyt ysillä ja ens vuonna kun on aika lähteä opiskelemaan, niin tyttönen on ilmoittanut että haluaa mahdollisimman kauas kotoa. Ei sitäkään omissa kotioloissaan vaivaa muu kuin kolme todella paljon pienempää sisarusta...
Minusta henk.koht. vaan tuntuu että kun tää tyttö on aika... huoleton, niin ei vielä tajua mitä se yksinasuminen todella merkitsee, mutta eiköhän se tyttelille selviä :wave:

maailmallelähtevä
Mä muutin vähän alle 16v toiselle paikkakunnalle, asuin kavereitten kans samassa asunnossa. Omasta mielestä se oli mulle just sopiva aika muúttaa pois lapsuudenkodista..

Ite oon vasta kohta 14 vuotta. ja ollaan jo jonkun aikaa suunniteltu tyttökavereitteni kanssa muuttoa toiselle paikkakunnalle (ei kovin kaukana) mutta sitten ruvettii miettii asiaa tarkemmin ! ja sitten katottiin Elli-Opiskelija asuntoja ja kateltiin että on siellä vähän alempaakin hintaluokkaa, ja ehkä sopivaa kun säästämme ja muutkin nuoruuden rahat, mutta sitten kun ystäväni ovat lähdössa jo ensivuonna kuin täyttävät viisitoista, mietimme vain että, onko se niinkuin mahdollista ja että pääseekö sellaiseen opiskelija asuntoon? ja muutakin asiaan liittyvää;) kiitos kun vastaat!

Yhteistyössä