Minkä ikäisenä kuivaksi?

Mulla alkaa jo toivo loppua kohta. Poika on JO 2,4v eikä osaa ilman vaippaa olla. Yritetty on, ja silleen onnistuukin jos ei laita housuja ollenkaan päälle, niin muistaa mennä pissalle. Mut jos housut laittaa niin jo vain tulee pissat housuun.
Minkä ikäisenä "pitäisi" oppia kuivaksi? Mitkä ns.ikärajat on?
Tuntuu vaan itsestä niin tyhmältä kun ei saa omaa lasta edes vaipoista pois!!!
 
äiti-2neitiä
meillä tytöt 2v3kk ei suostu ees potalle ja mulla kans huono omatunto kun töissä ollut pk.ssa ja siellä kyllä oon opettanut monia kuivaks mut en omiani saa. :ashamed:
 
Meidän poika, kohta 1v11kk, ei kans ymmärrä tosta pottahommasta vielä mitään. Vaikka kuinka istuttaa potalla niin sinne ei tule juuri ikinä mitään.
"Kakka" se sanoo sit kun se on jo housussa. Toiset sanoo että kun ottaa vaipan vaan pois ja antaa pissata housuun niin oppii äkkiä kuivaks, tiedä sitten tota.. Ajattelin kokeilla sit kesällä tätä hommelia. Toisilta oon kuullu että on oppinu kuivaks vasta 3-vuotiaana. Eli yksilöllistä tämäkin.. Eiköhän jokainen opi sitten kun aikakin, ehkä se siitä kun ei itse ota kauheeta stressiä siitä ettei se lapsikin sitten stressaannu.
=)
 
Meilläpoika oli päivä kuiva n1v 8kk. Univaippa on kyllä, mutta päikkäreiden jälkeen se on ihan kuiva. aamu vaippa onkin märkä. Tosin ei toi kaveri pääse pinniksestä ite pois öisin. Poika nyt 2v 1kk.
 
nyt vasta potalle
meidän 3 v on vasta nyt innostunut pottailusta. Viime syksynä homma alkoi olla jo hyvällä mallilla, mutta sitten uhma, mustasukkaisuus pikkusisaruksesta ja kaksi muuttoa sekoittivat koko pakan. Äidistä on tuntunut toivottomalle tosi monta kertaa mutta nyt viimein ollaan innostuttu asiasta niin että päivät ollaan ilman vaippaa. (Ulos ja päiväunille laitetaan kyllä ja kakkaa varten eli se ei vielä onnistu) Meillä on kokeiltu kaikkea, uhkailua, lahjontaa ja kiristystä :LOL: ja nyt saa tarran kun käy potalla. Eli eipä siinä oikein auta kuin aika ja kärsivällisyys (valitettavasti ;) )
 
meillä neiti ei vielä lähimainkaan oo kuiva, ikää 1v11kk. tekee kyllä jonkin verran pissaa pottaan ja kakkaakin teki aiemmin (nyt ei oikein enää, kun oli välillä tuo ummetuskausi, joka toi takapakkia). mä oon suunnitellu, että sitte kesällä hipsitään pelkissä pikkuhousuissa pihalla ja toivon, että siitä se pikkuhiljaa lähtis vaipattomuus etenemään. mutta en jaksa asialla ressata; kaikki ajallaan :)
 
Eipä kannata stressata tuossa kuivaksi oppimisesta. Meidän esikoinen nyt 3v5kk oppi kuivaksi vasta kuukausi sitten. Sitä ennen oli aina vaipoissa, ja aina pissat tuli vaippaan, kakat on tullu n.1v. asti pottaan. Harjoittelu aloitettiin niin,että neidiltä otettiin vaipat ykskaks kokonaan pois, muutaman päivän pissas housuihinsa joka ainoan pissan, sitten tajusi että potallahan sitä olis käytävä, ja siitä asti on ollut kuiva (vain muutama vahinko on tullut), myös yöllä. Nopeasti ja helposti oppi mun mielestä kuivaksi.

meidän 2v4kk ikänen neiti, on nyt alkanu kiinnostumaan tuosta potasta, kun siskokin siellä istuskelee, ei kyllä vielä olla saatu sinne mitään aikaiseksi. Kakat tulee vaippaan, niinkuin pissatkin. Hänen kanssaaan vois päiväsaikaan ottaa saman taktiikan ettei laita vaippoja, mut yöksi vielä ajattelin laittaa... katotaan kuinka onnistuu!

Kuivaksi oppiminen on niin yksilöllistä!
 
meillä tyttö täytti juuri 2 on täysin päivä sekä yökuiva. nytkin ollaan ajelt autolla ja käyty kylässä kauempanakin ja ei oo vahinkoo sattunu,tyttö ei ees suostu laittaan vaippaa enää :D

kyllä se siitä teilläkin :hug:
 
harmaa norppa75
Meillä poika 2v3kk ja vaipat on vielä. Kuukauden verran on nyt tullut kakat pottaan niin että ilmoittaa etukäteen että kakka tulee, mennään potalle. Jos on ilman vaippaa niin aika usein myös menee pissalle potalle. Paitsi tänä aamuna pissasi äitin syliin... Mutta jos vaippa on niin siihen pissaa. Enkä (laiskuuttani) kyllä paljoa pidä ilman vaippaa, tosi harvoin. Toiveissa olisi nyt että kesän aikana oppisi kuivaksi. Ja jos niin käy niin olen siitä tosi iloinen jos 2ja puoli vuotiaana on kuiva. Ellei sitten vauvan syntymä tuo takapakkia.

Olen sitä mieltä että jokainen oppii ajallaan kuivaksi, sitten kun lapsi on siihen itse valmis. Toinen on kuiva 1-vuotiaana toinen vasta 3ja puoli vuotiaana. Se on niin yksilöllistä.
 
Meillä tyttö 2v 2kk on täysin kuiva, ollut jo reilut 5kk:tta ja ihan itse oppi asian. Toki potalla pienestä pitäen ollaan käyty, 8kk:n jälkeen kakka on aina tullut pottaan ja n.1v5kk oli jo päiväkuiva. Isoveljen perässä juoksi aina vessaan ja lopulta alkoi vaippoja repimään päivisin jalasta pois. Yökuivaksi oppi ihan hetkessä, monet illat tappelin vaipan kanssa, mutta sitten annoin periksi ja oltiin ilman vaippaa...vahinkojakin on mielestäni vähäsen tullut, ehkä tämän 5kk:n aikana n.7kertaa :) Ja edelleenkin korostan, että kaikki on lähtösin tytöstä itsestään, halusi vaipoista eroon ja niin myös tapahtui! Tosin moni muu asia sitten onkin hidasta esim. puhe, joka on edelleenkin todella vähäistä....meidän tyttö ,kun oppi 8kk.n ikäisenä kävelemään eikä sen jälkeen oikein paikoillaan enää ole pysynyt =) ...mutta tiedän monia 3vuotiaita,joilla vielä on vaippa, joten ei syytä huoleen...kyllä lapsi sen jossain vaiheessa ymmärtää, että ei se vaippa niin kiva juttu enää olekaan.
 
Vaipat jäi kokonaan veks samana päivänä kun tyttö täytti 1v8kk.
Tota ennen oli jo pitkään kotona ilman vaippaa, myös päikkäreillä ja osan yöstä ja joskus lyhyitä aikoja ulkona. Mutta kokonaan jäi yö- ja päivävaipat pois siis päivälleen 1v8kk. =)
 
Esikoinen oppi päiväkuivaksi ennen kuin täytti 2v. ja nyt kuopus just ton 2,4kk ja osaa kyllä sisällä käydä potalla itse ja ulkonakin pystyy jonkun aikaa olemaan kuivana. Koko kesä on treenattu, on ollu kalsareissa ja välillä ilman ja pikkuhiljaa alko oppimaan millon on pissahätä. Kuivaksi oppiminen on kovin yksilöllistä mutta useimmat on täysin kuivia 3v. mennessä. Stessiä asiasta ei kannata ottaa, vaan mennä lapsen mukaan, välillä tulee takapakkiakin vaikka on jo ollu kuiva ja joku toinen oppii kuivaksi kerta heitolla. Tsemppiä ja pitkää pinnaa!
 
Meillä tyttö oppi päiväkuivaksi aika hyvin 2v iässä (toki vahonkoja sattui silloin tällöin). Mulla on aina ollut sellainen käsitys, että pojat olisi vähän hitaampia tässä asiassa. Naapurin tyttö oppi kuivaksi juurikin kolmivuotiaana samoin kuin siskonpoika, joten ei vielä noin nuoren kanssa tarvitse stressailla :) Tokihan paljon helpommalla sitä taas pääsee kun ei ole vaippoja.
 
Mun poju on 1v10kk ja alkaa hiljalleen osottaa mielenkiintoa pottaa kohtaan vaikka sai sen alle 1v. Mutta siitä ei näy olevan mitään hajua että sinne pitäs jotain tehä ja että pissa on tulossa. Tekee tarpeet minne sattuu ja pottaan on saatu pari kertaa pissa kun on sattumalta istunu just sillon. Määräänsä enempää en voi lasta opettaa ja odotan että pojalla itsellään alkaa soittaa asian suhteen.
 
Meillä pojalle oli huomattavasti vaikeampi tuo kuivaksi opettelu. Vieläkään (kohta5v) ei kykene nukkumaan yötä ilman yhtä pissaamista, eli herätetään n. 4 tuntia illapissan jälkeen poika ja käytetään potalla. On niin sikeäuninen kaveri, ettei kertakaikkiaan herää siihen, että pissattaa. Joskus heittelehtii sängyssä ja ynisee, mutta ei herää itse. Eikä herää siihenkään, että on potalla, vaan nukkuu ja pissaa siinä!
Tytön (nyt 2v) kanssa aloitettiin n. 1,5 vuotiaana potalla käynti. Ei onnistunut siinä mielessä, että koskaan ei pissoja sinne tehnyt,vaan pelkäsi ja panttasi pissaa niin kauan, että laitettiin vaippa. Istui kyllä potalla tyytyväisenä muuten. N. 5 kk kestin tällaista. Sitten alkoi kyllästyttään se, ettei koskaan sinne ilmestynyt mitään ja jätin vain vaipan laittamatta. Istuttiin pitkäkin aikoja päivästä potalla, leikittiin ja luettiin, ja niin vaan ensimmäinen pissa saatiin pottaan! Voi sitä ilon päivää äidillä ja tytöllä:) Tehtiin asiasta iso haloo ja yhdessä käytiin kippaamassa pönttöön ja pestiin. Vaippaa ei laitettu enää muuta kuin yöksi. Seuraavalla pissakerralla (samana päivänä) tyttö panttasi pissaa lähes 6 tuntia. Aina sanoi, että nyt tulee, vaan ei tohtinutkaan pissata. Olin jo laittaa vaipan, ettei haittaa tulisi, mutta sitten illemmalla tyttö itse ilmoitti taas, että nyt tulee, ja tulikin. Huomasin sen, että lapsi ymmärsi pidättää pissaa, eli tiesi milloin se tulee tai ei tule. Viikko on mennyt, ja vahinkoja on tullut montakin, mutta pääasiassa kertoo itse milloin pissattaa. Potta siis pitää olla kohtuu lähellä silloin kun edellisestä pissaamisesta on kauan. Kolme yötäkin on ollut vaippa kuiva ja aamulla ensimmäisenä sanoo, että potalle. Kakat tekee samoin pottaan. Valtava ero on kyllä veljeensä, jonka kanssa lähes vuosi harjoiteltiin.
 

Yhteistyössä