Minkä ikäisenä kuivaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Shaina
  • Ensimmäinen viesti
Shaina
Kysäsen täältä kokeneiden puolelta, kun itsellä on vielä niin pieni poika..

Aika moni tuolla 0-12kk -puolella tuntuu aloittavan pottailun aikaisin, alle puolen vuoden ikäisenä. Mulla kiinnostais, että minkä ikäisenä aloititte istuttaan lasta potalla ja minkä ikäisenä hän sitten oppi kuivaksi?

Meinaan, että onko mitään järkeä istuttaa 4kk ikäistä potalla..? Oppiiko hän sen nopeammin/aikaisemmin kuivaksi kuin sellainen joka on aloittanut vaikka 2-vuotiaana? Kyllä varmaan vauva tajuaa pissan/kakan tehdä jo pienenä, mutta onko siitä aikaisesta opettamista asian nopeuttajaksi? Eihän kovin pieni osaa viestittää, että nyt se pissa ois sit tulossa...?

Meän poika on kohta 10kk ja välillä istutan potalla ja kyllä hän sinne pissaa ja kakkaa jos hätä on. Mutta emmie oikein usko että tuon ikäinen vielä tajuaisi kaivata pottaa, jos pissattaa, päästää siihen missä nyt sattuu olemaan.

Että kertoilkaa kokemuksia, kiitos =)
 
Minä olen antanut mennä omalla painollaan tuon kuivaksi opettelun. potta tuli talouteemme, kun lapsi pystyi olemaan pystyssä, vaikka tukien. Hiljalleen alkoi potta kiinnostamaan enemmän kun neitonen oli jo lähemmäksi 2 vuotias ja pissat onnistuivatkin hyvin. Sitten siitä eteenpäin vain kannustaen ja 2 vuotiaana oppi tyttömme kuivaksi, eikä ole montaa vahinkoa sen jälkeen sattunut. Toisen tytön osalta meni ihan samalla kaavalla, mutta hänen kaksosveljensä ei tule sitten millään toimeen ilman yövaippaa. Olen kuullut paljon sellaisistakin lapsista, jotka oppivat kuivaksi jo vähän yli vuoden iässä. Jokainen lapsi kehittyy omaa tahtiaan ja joillakin se lopullinen valmius lopullisesti kuivaksi oppimiselle on 5 ikävuoteen mennessä. Omaa lasta voi toki opettaa potalle alle vuoden ikäisenä, jos sitä suinkin jaksaa.
 
Kahden äiti
Esikoisella aloitettiin potalle totuttelu pikkuhiljaa n. 1,5 v iässä. Näki hoidossa miten muut niin hän perässä. Sitten äitiyslomalla ollessani jäi päivä vaippa pois pojan ollessa 2,5 v ja yövaippa sitten vajaat 3 v. Joskus saattaa hieman vieläkin mennä housuun, mutta ne kerrat ovat harvassa.

Nuorempi on aloittanut nyt opettelun ja hoidossa joulun jälkeen kaikki kakat tulleet jo pottaan. Ikää maaliskuussa tulee hänelle 2 v.
 
Meille hommattiin potta, kun poika täytti vuoden. Pari kertaa sitä sitten turhaan kokeiltiin, ja unohdettiin asia vähäks aikaa. Sitten taas yritettiin saada poika kiinnostumaan, mutta ei...Lopulta hän täytti 2v. ja silloin päätettiin jättää vaipat pois, ja katsoa miten käy. Viikon verran meni, ja poika oppi potalle ilman isompia vahinkoja. Sitten hän aloitti sopivasti kerhon, ja siellä kun on sellainen pieni lasten vessanpönttö, niin innostui käymään siinä ja halus sitten kotonakin pöntölle, eli meillä ei pottaa kovin kauaa käytetty.

Mun mielestä tässä(kin) asiassa on turha hoppuilla. Lapsi oppii kun itse sitä haluaa =)
 
Pottailua alettiin harrrastaa siina parivuotiaana. Mutta vasta kolme täytettyä tytär ryhtyi päivässä kuivaksi vaikka haavereita sattuikin.

Meilä siis ihan omalla ajalla, eikä ryhdytty pakottamaan potalle. Kyllä se lapsi itse hoksaa kun on aika ryhtyä kuivaksi.
 
Shaina
Onko tää 4-6kk ikäisenä potalle sit joku uusi trendi, kun heitä tuntuu olevan niin paljon tuolla 0-12kk palstalla..? Mekin tilattiin potta joululahjaksi vähän sen vuoksi, kun kaikki muut oli jo alottaneet :ashamed: Tuntu, ett oltiin jo "jäljessä" kun poika jo 9kk eikä VIELÄKÄÄN käy potalla..
 
heli-77
No mun mielest ei 4-6KK TARVII osata eikä istuttaa potalla :eek: !
Meillä poika aloitti "pottailut" pikkuhiljaa 1 1/2v. iässä. Viime kesästä kun hän 2,5vee jäi päivävaipat ja päikkärivaipat. Yöllä pitää vielä vaippaa.
Oltiin just tän. 3v. neuvolas ja siel sanottiin et ei mikään kiire, et sit kun yövaippa aamulla kuiva, rupeet jättämään sitä yövaippaa pois.
Noin minäkin olin ajatellut ;) 1
Kauheeta kun vauvojen PITÄIS osata sitä ja tätä :/ ...
 
joku
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2005 klo 19:37 heli-77 kirjoitti:
No mun mielest ei 4-6KK TARVII osata eikä istuttaa potalla :eek: !
Meillä poika aloitti "pottailut" pikkuhiljaa 1 1/2v. iässä. Viime kesästä kun hän 2,5vee jäi päivävaipat ja päikkärivaipat. Yöllä pitää vielä vaippaa.
Oltiin just tän. 3v. neuvolas ja siel sanottiin et ei mikään kiire, et sit kun yövaippa aamulla kuiva, rupeet jättämään sitä yövaippaa pois.
Noin minäkin olin ajatellut ;) 1
Kauheeta kun vauvojen PITÄIS osata sitä ja tätä :/ ...
Totta puhut.
 
määääääääääääää
no meillä kokeiltiin ekan kerran pottaa vajaa puoltoista vuotiaana ja muutamassa päivässä poika oli päiväkuiva. 1v10kk jätettiin myös yövaippa.
Miksi pitää pitää pientä vauvaa kanniskella potalle useita kertoja päivässä, kun he eivät oikeasti vielä kykene suoriutumaan siitä. Ja ainakin vuosi menee kuivaksi opetteluun jos sen noin pienenä aloittaa. Ei mitään järkeä. Turhaa stressiä siitä vaan kaikille tulee. Senkin ajan voisi hyödyntää viettämällä laatuaikaa vauvansa kanssa.
 
Shaina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2005 klo 21:11 määääääääääääää kirjoitti:
Miksi pitää pitää pientä vauvaa kanniskella potalle useita kertoja päivässä, kun he eivät oikeasti vielä kykene suoriutumaan siitä. Ja ainakin vuosi menee kuivaksi opetteluun jos sen noin pienenä aloittaa. Ei mitään järkeä.
Jep, tätä mieltä minäkin olen.. Ei mulla yksinkertaisesti haluta riisua pojalta vaatteita n kertaa päivässä ja istuttaa potalle ett, josko nyt jotain tulis. Välillä oon istuttanut, kun on ollut tekemisen puutetta :) Taidanpa jättää potan vielä hautumaan... turhaa huolehdin moisella. Istuttakoon he joilla on aikaa :)
 
määääääääääääää
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2005 klo 21:16 Shaina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2005 klo 21:11 määääääääääääää kirjoitti:
Miksi pitää pitää pientä vauvaa kanniskella potalle useita kertoja päivässä, kun he eivät oikeasti vielä kykene suoriutumaan siitä. Ja ainakin vuosi menee kuivaksi opetteluun jos sen noin pienenä aloittaa. Ei mitään järkeä.
Jep, tätä mieltä minäkin olen.. Ei mulla yksinkertaisesti haluta riisua pojalta vaatteita n kertaa päivässä ja istuttaa potalle ett, josko nyt jotain tulis. Välillä oon istuttanut, kun on ollut tekemisen puutetta :) Taidanpa jättää potan vielä hautumaan... turhaa huolehdin moisella. Istuttakoon he joilla on aikaa :)
aivan! Semmonen vinkki vielä, että oman lapseni lisäksi myös monet tuttavapiirini lapset ovat oppineet nopeaan kuivaksi juuri tuossa 1,5 vuotiaina. Silloin se on vielä hauskaa kun oppii uusia asioita. Että suosittelen koittamaan tuossa iässä.
 
Meillä ei ole harrastettu minkäänlaisia pottatreenejä yhdenkään lapsen kohdalla. Esikoinen oppi päiväkuivaksi "vasta" 2v9kk ikäisenä, kun totesi että haluaa pikkarit. Vahinkoja ei sen jälkeen tullut kuin pari kertaa. Yökuivaksi oppi vasta vuotta myöhemmin, mutta eipä ole kertaakaan sänkyyn pissannut.

Keskimmäinen ei ole sinänsä ollut yhtään kiinnostunut pottailusta (vaikka potta meillä on molemmissa vessoissa esillä), mutta "päätti" sitten 2v5kk ikäisenä haluavansa pikkarit (kuten isosiskonsa). Vahinkoja on tullut muutama, mutta tyttö käy jo pöntöllä. Yövaippa on käytössä, mutta useimmiten se on aamulla kuiva.

Kuopus on nyt 1v4kk ja tykkää istua potalla (ainakin vaatteet päällä). Viime viikonloppuna teki ekan kakan ja heti perään pissan pottaan. Neiti osaa sanoa, kun vaipassa on kakka (joskin sitä toitotetaan nyt vähän liikaakin...) ja muutaman kerran olen huomannut, että "varoitussignaalin" saadessani kakka tosiaan on tulossa. Pitäisi vaan ryhdistäytyä itse ja viedä kuopusta potalle vähän useammin. Omatoimisesti ei sinne mene.

Että näin meillä ja ilman treenejä. =)
 
meillä oli poju 2v3kk päiväkuiva ja muutama kuukausi myöhemmin yökuiva. ja ihan opettamatta.

tyttö alkoi 1v3kk istuskella potalla ja osaa sanoa nyt etti pottii pottii ja repii vaippaa pois kun kotona ollaan.. ja kotona kyllä aika usein ilman vaippaa.
ja esim ulkoillessa ei useinkaan pissi edes vaippaa vaan kotiin kun tullaan ja ottaa vaipan pois niin heti tekee pissat pottaan

eli osaa kyllä jo itekin tunnistaa hädän hereillä llessaan..

ja mä en näe mitään syytä miksi lasta pitäsi pitää vaiopoissa yhtään pidempään kun on pakko. toki tiedän lapsia jopilla 3v vielä vaipat kun ei kukaan ole edes pottaa näyttänyt.
 
Alotimme pojan kannssa pottailun heti, kun hän oppi istumaan. Ihan siksi, että se potta tulee tutuksi ja oppii tietämään, mitä varten siinä käydään. Tarkotus ei tosiaan ollu siinä vaiheessa, että laps osais potalla käydä. Niin ku sanoit ap, niin ei sen ikänen lapsi osaa mainita, että nyt potalle ennen ku menee housuun... Noin vuoden iässä aloin tekemään niin, että heti syönnin päälle kiiruusti vessaa ja potalle. Sitten vaippa jäi pois pikkasen alta 2v.
Tytön aion totuttaa myös pottaan heti kun oppii istumaan... Mutta ei se silti takaa sitä, että pottailu sujuisi yhtä huolettomasti ku pojan kanssa.

Niin siis poikamme on päiväkuiva, yöt vaipalla toistaiseksi...

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2005 klo 21:11 määääääääääääää kirjoitti:
no meillä kokeiltiin ekan kerran pottaa vajaa puoltoista vuotiaana ja muutamassa päivässä poika oli päiväkuiva. 1v10kk jätettiin myös yövaippa.
Miksi pitää pitää pientä vauvaa kanniskella potalle useita kertoja päivässä, kun he eivät oikeasti vielä kykene suoriutumaan siitä. Ja ainakin vuosi menee kuivaksi opetteluun jos sen noin pienenä aloittaa. Ei mitään järkeä. Turhaa stressiä siitä vaan kaikille tulee. Senkin ajan voisi hyödyntää viettämällä laatuaikaa vauvansa kanssa.
Meillä kun ei ookaan tarkotus oppia pissaamaan ja kakkaamaan pottaan ½v vaan tarkotus totutella siinä reiän päällä istumiseen. Ja stressiähän siitä EI tarvii ottaa. Me ei istuta montaa kertaa päivässä sillon alussa vaan kerta/pvä piisaa. Ja sehän on vauvan kanssa olemista sekin!!! Ei sitä vauvaa voi siihen yksin jättää!!!!!!! ;)
 
Shaina
Niin, lähinnä mie tässä kaipailin jotain "tilastonpoikasta", että jos aletaan istuttaan potalla puolivuotiaana, niin oppiiko kuivaksi suhteessa aikaisemmin kuin sellainen, joka istuu potalle ekan kerran 2-vuotiaana.

Totta kai 6kk vasta totuttelee pottaan, jos häntä siinä istuttaa. Mietin vaan, että kannattaako sitä istuttaa totuttamisenkaan nimissä, jos ei kokonaisuuden kannalta ole mitenkään ratkaisevaa.. Onhan tääkin lapsikohtaista, mutta jos vähän sais yleistystä asiaan :)
 
Tää ei ole varsinainen tilastopoikanen, mutta tytön kanssa käytiin eka kertaa potalla noin 7kk iässä - oppi päiväkuivaksi 1,5 vuotiaana. Tytön kanssa tuli ahkerasti pottaitua koska hänestä se oli erikivaa touhua. Pojan kanssa YRITETIIN pottailla samassa iässä mutta hän inhosi sitä yli kaiken joten heitetiin potta kaapiin ja sitten 2,1 v itse ilmoitti että isot pojat ei käytä vaipaa - jätettiin pois ja suoraan on pytyllä käyty nyt puoli vuotta vahingot voi laskea yhden käden sormin.

Eli onhan tossa eroa, mut mulle on kyllä sanottu että KESKIARVOisesti pojat oppii myöhemmin kuin tytöt.
 
määääääääääääää
No tossa tuo edellinen kertoi, että lapsi potalle 7 kk iässä ja kuivaksi oppi puoltoista vuotiaana. Ja meillä oppi myös samassa iässä vaikka pottaa oli testattu vasta muutama päivä. Että siinä sen osittain huomaa, koska lapsi todellisuudessa on valmis olemaan ilman vaippaa. Ei siis se harjoitus vaan ikä!! :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2005 klo 13:24 määääääääääääää kirjoitti:
No tossa tuo edellinen kertoi, että lapsi potalle 7 kk iässä ja kuivaksi oppi puoltoista vuotiaana. Ja meillä oppi myös samassa iässä vaikka pottaa oli testattu vasta muutama päivä. Että siinä sen osittain huomaa, koska lapsi todellisuudessa on valmis olemaan ilman vaippaa. Ei siis se harjoitus vaan ikä!! :)
Mutta siis tuskinpa kellään onkaan tarkotus ½vuotiasta viel ilman vaippaa opettaa olemaan :whistle:
 
määääääääääääää
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2005 klo 13:42 Jäsö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2005 klo 13:24 määääääääääääää kirjoitti:
No tossa tuo edellinen kertoi, että lapsi potalle 7 kk iässä ja kuivaksi oppi puoltoista vuotiaana. Ja meillä oppi myös samassa iässä vaikka pottaa oli testattu vasta muutama päivä. Että siinä sen osittain huomaa, koska lapsi todellisuudessa on valmis olemaan ilman vaippaa. Ei siis se harjoitus vaan ikä!! :)
Mutta siis tuskinpa kellään onkaan tarkotus ½vuotiasta viel ilman vaippaa opettaa olemaan :whistle:
Siis kyllä tuntuu monella olevan juuri se tarkoitus ja juuri siksi tätä asiaa ihmettelenkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2005 klo 13:42 Jäsö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2005 klo 13:24 määääääääääääää kirjoitti:
No tossa tuo edellinen kertoi, että lapsi potalle 7 kk iässä ja kuivaksi oppi puoltoista vuotiaana. Ja meillä oppi myös samassa iässä vaikka pottaa oli testattu vasta muutama päivä. Että siinä sen osittain huomaa, koska lapsi todellisuudessa on valmis olemaan ilman vaippaa. Ei siis se harjoitus vaan ikä!! :)
Mutta siis tuskinpa kellään onkaan tarkotus ½vuotiasta viel ilman vaippaa opettaa olemaan :whistle:
Juu ei ollut tarkoitus opettaa, neuvolasta kehoittivat aloittamaan tutustumisen pottaa silloin ja tyhmä ensikertalainen kun olin heti kokeilin. Tytöllä oli aina potalla niin hauskaa (oli vissiin kiva ääni kun jotain sinne tuli) että sitten jatkettiin tyyliin kerran - kaksi päivässä.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2005 klo 14:02 kikka3 kirjoitti:
Juu ei ollut tarkoitus opettaa, neuvolasta kehoittivat aloittamaan tutustumisen pottaa silloin ja tyhmä ensikertalainen kun olin heti kokeilin. Tytöllä oli aina potalla niin hauskaa (oli vissiin kiva ääni kun jotain sinne tuli) että sitten jatkettiin tyyliin kerran - kaksi päivässä.
Siis miten niin tyhmä ensikertalainen???
 

Yhteistyössä