Minkä ikäisen pitäisi osata syödä itse?

  • Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
mutta hienosti harjoittelee..

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Meidän poika 1v 7 kk ja syö kyllä itse, mutta lusikka kääntyy aina suuhun mennessä väärinpäin ja ruoka tippuu rinnuksille.
Jankkia ruokaa siis syö itse.
No näin ajattelin, mutta neuvolan täti sanoi, että kädessä varmaan jotain vikaa kun lusikka kääntyy aina väärin päin suuhun mentäessä. Korjaantuuko tämä itsellään vai pitääkö oikeasti olla huolissaan?
 
Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
mutta hienosti harjoittelee..

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Meidän poika 1v 7 kk ja syö kyllä itse, mutta lusikka kääntyy aina suuhun mennessä väärinpäin ja ruoka tippuu rinnuksille.
Jankkia ruokaa siis syö itse.
No näin ajattelin, mutta neuvolan täti sanoi, että kädessä varmaan jotain vikaa kun lusikka kääntyy aina väärin päin suuhun mentäessä. Korjaantuuko tämä itsellään vai pitääkö oikeasti olla huolissaan?
No oh´hoh. Sit on meidän 2.5v pojalla kans kädessä "jotain" vikaa, koska hänelläkin pääsääntöisesti kääntyy luiskka vielä, mut syö kyllä itse aina...
 
aino
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
mutta hienosti harjoittelee..

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Meidän poika 1v 7 kk ja syö kyllä itse, mutta lusikka kääntyy aina suuhun mennessä väärinpäin ja ruoka tippuu rinnuksille.
Jankkia ruokaa siis syö itse.
No näin ajattelin, mutta neuvolan täti sanoi, että kädessä varmaan jotain vikaa kun lusikka kääntyy aina väärin päin suuhun mentäessä. Korjaantuuko tämä itsellään vai pitääkö oikeasti olla huolissaan?
No ei pidä!
 
lapsikohtainen juttu.esikko kiinnostui asiasta ylipäätänsä vasta 3vuotiaana,enkä patistanut häntä.oppi ja oppimisen halu tulee sittenkun tulee.kuopus aloitti sormiruokailun 5kk ikäsenä ja söi sujuvasti 1vuotiaana lusikalla ja joi oikeasta mukista.LAPSIKOHTASTA,vertail ei kannata!!!
 
hih
Riippuu lapsesta. Meillä esikoinen syötettiin yli 2-vuotiaaksi asti (istui myös syöttiksessä). Toinen on itsenäisesti syönyt jo hieman yli 1-vuotiaana. :D
Ei sitten yhtään olla esikoista passattu piloille. :D :D :D :D
 
AavikonNorsu
mun 2v2kk osaa syödä itse, mutta kun ei halua!! äiti syöttää, huutaa heti kun ruoka tulee nenän eteen, välillä saan houkuteltua että syö itse. Joten syö sitten kun syö, en ota stressiä.
 
vieras
Mun kuopus (ainut minkä muistan :() otti yli 1,5-vuotiaana vasta ekan kerran ite lusikan käteen (tarjosin jo aiemminkin). Nyt ikää on 1v9kk ja syö todella siististi eli pyyhkii suun pielille vahingossa menneitä jne :) Ei siis varmaan mennyt kuin kk kun oppi sit, kun vaan rupesi harjoittelemaan...
 
juuh
Meillä syö 1v1kk itse. Palvelua ei tarjota, joten sitä ei osaa pyytääkään :) Huomasin esikoisen kanssa, että nopeesti oppi kun antoi vaan itse syödä. Sotkuja sai pari kuukautta siivota, mutta sitten sujuikin hienosti. Nyt 3v joskus haluaa että syötetään, mutta silloinkin vaan yhden lusikallisen. Ei kai siinä mikään kiirus ole, mutta menee mukavamin noi erheen yhteiset ruokahetket, kun kaikki syövät itse ja voidaan jutella mukavia :)
 
vieras
Meillä poika syönyt itse n 1½ vuotiaasta, nyt on 2 vuotta ja ihan lähiaikoina on alkanut lusikka tai haarukka pysyä oikeinpäin ettei kippaa ympäri. Mutta mä ainakin mielelläni syötän mm aamupalat ja iltapalatkin vaikkei tarvis. Isompi söi täysin itsenäisesti 1½ vuotiaana eikä edes halunnut apua.
Pienin nyt 7kk ja kovasti haluais jo itse pitää lusikasta kiinni...
 
oppii
oma lapsi alkoi saada lusikan oikein päin suuhun suunnilleen 1,5-vuotiaana käytännössä yhdessä päivässä, siihen asti olin syöttänyt ja hänellä oli lusikka oma kädessä, mutta ei sillä suunnilleen mitään suuhun mennyt. Sen jälkeen ei saanut syöttää ollenkaan, vaikka sotkua tuli paitsi kun sai serkkunsa rippijuhlissa parin kuukauden päästä jäätelöä lautasella, siitä ei tippunut pisaraakaan..
 
kimallus
Meidän 1v8kk kyllä osaa syödä suht hienosti sekä lusikalla että haarukalla, kyse on vain viitsimisestä. Ei kovinkaan usein suostu itse syömään. Enpä tiedä miten sen sais haluamaan syödä itse. Vissiinki pikkuveljen myötä on halunnut heittäytyä ihan avuttomaksi. :D
 

Yhteistyössä