Minkä ikäisen laskisit nuoreksi äidiksi?

Pohdin vain kuinka nuoret naiset "lasketaan" nuoriksi äideiksi ja minkä ikäisestä lähtien on "normaalia" suunnitella perheenlisäystä.

Haluan lisätä, että mun mielestä ikää tärkeämpää lasta hankkiessa on se, että lasta hankkivat ihmiset ovat valmiita siihen ja että elämäntilanne "sallii" lapsen tulon. Pelkään vain itse melkoisesti etenkin hienan tuntemattomien ihmisten asenteita.

Tuntuu vaan ympärillä olevia ihmisiä ja keskusteluita kuuntelevana siltä, että lasta hankkivat ihmiset ovat "pääsääntöisesti" 27+ v ihmisiä. Vaikka muiden ihmisten mielipiteistä ja asenteista ei pitäisi välittää, pelkään lähinnä tuntemattomien ihmisten mielipiteistä siitä, kun alamme puolisoni kanssa hankkimaan lasta (tai ehkä tässä näkökulmassa ajatuksia siitä että näin nuori olisi raskaana.) Me puolisoni kanssa koemme olevamme valmiita. Tiedän, että perheemme olisivat tästä myöskin onnessaan, mutta silti pelkään vieraiden ajatuksia. Ikää itsellä muutaman kuukauden kuluttua 24 ja avopuolisoni on 23 huhtikuussa.
 
NNM
Lisään vielä, että sitten kun olet raskaana tai viimeistään, kun olet äiti, niin ihmisillä kyllä on mielipiteitä vanhemmuudestasi/ohjeita/vinkkejä jne, joten tuo iän murehtiminen on pientä sen kaiken rinnalla, mitä vanhemmuus tuo mukanaan.
 
Pohdin vain kuinka nuoret naiset "lasketaan" nuoriksi äideiksi ja minkä ikäisestä lähtien on "normaalia" suunnitella perheenlisäystä.

Haluan lisätä, että mun mielestä ikää tärkeämpää lasta hankkiessa on se, että lasta hankkivat ihmiset ovat valmiita siihen ja että elämäntilanne "sallii" lapsen tulon. Pelkään vain itse melkoisesti etenkin hienan tuntemattomien ihmisten asenteita.

Tuntuu vaan ympärillä olevia ihmisiä ja keskusteluita kuuntelevana siltä, että lasta hankkivat ihmiset ovat "pääsääntöisesti" 27+ v ihmisiä. Vaikka muiden ihmisten mielipiteistä ja asenteista ei pitäisi välittää, pelkään lähinnä tuntemattomien ihmisten mielipiteistä siitä, kun alamme puolisoni kanssa hankkimaan lasta (tai ehkä tässä näkökulmassa ajatuksia siitä että näin nuori olisi raskaana.) Me puolisoni kanssa koemme olevamme valmiita. Tiedän, että perheemme olisivat tästä myöskin onnessaan, mutta silti pelkään vieraiden ajatuksia. Ikää itsellä muutaman kuukauden kuluttua 24 ja avopuolisoni on 23 huhtikuussa.
Ei kannata kunnella muiden (kateellisten) ruikutuksia. Eläkää omaa elämää, olette oikein sopivassa iässä. (y) Nuori äiti on alle 18-vuotias.
 
Alle täysi-ikäinen on mun mielestä nuori äidiksi.

Itse synnytin esikoisen 23-vuotiaana ja se on ainakin biologisesti suht myöhään.
Joo näin mäkin oon siis itse ajatellut. En halua vanhentua tietäen, et tästä eteenpäin on vaa vaikeampi saada lapsia ja nyt on parhaassa hedelmällisessä iässä, mut yhteiskunta kannustaa lastensaantiin vasta myöhemmin ku oon nii nuori. Mielummin nauttia raskaudesta nyt, kun on nuori ja jaksaa hyvin ja se (toivottavasti) on vielä helppoa. :D Tässä tosin ekana on vielä odotettava kesää ja häitä, kun halutaan olla naimisissa ensin. Mut odotellessa "oikeaa hetkeä" nää ihmisten mielipiteet ja ajatukset kummittelee päässä.
 

Yhteistyössä