Minkä ikäisen lapsen kanssa ootte alkaneet lukemaan iltarukousta?

äitimummi
Omilleni aikaisin ja lapsenlapsille. Näyttää ihanalta kun jo pieni laittaa kätensä ristiin. En ole ehkä ihan uskovainen mutta minusta kaunis tapa ja oikeasti lapset nukkuneet aina tosi hyvin.
Käyn tansseissa ja otan joskus, poltan jopa tupakkaa mutta minusta uskonto ei saa olla sellainen että kahlitsee, sellainen ahdistaa>!
 
vee
Alkuperäinen kirjoittaja äitimummi:
Omilleni aikaisin ja lapsenlapsille. Näyttää ihanalta kun jo pieni laittaa kätensä ristiin. En ole ehkä ihan uskovainen mutta minusta kaunis tapa ja oikeasti lapset nukkuneet aina tosi hyvin.
Käyn tansseissa ja otan joskus, poltan jopa tupakkaa mutta minusta uskonto ei saa olla sellainen että kahlitsee, sellainen ahdistaa>!

Täähän oli hassunhauska vastaus! :-D
Kyllä mun lapsi on myös nukkunu aina tosi hyvin yönsä siitä huolimatta/sen takia ettei rukouksia oo luettu
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Ei koskaan, meillä luetaan toisenlaisia satuja, toisaalta ihan sama mitä satuja sitä lukisi, vaikka olisi raamattu kädessä.
Mun mielestä on rumaa sanoa sellaista, mihin toinen uskoo ja turvaa, saduksi. Ja opettaa vielä lapsikin pitämään Jumalaa ja uskoa satuna ja raamattua satukirjana. Miksei voi sanoa, et se on sellainen asia, johon jotkut uskoo. Mutta ei äiti ja isä. Antaisi lapsellekkin vapauden päättää, haluaako uskoa vai ei. En minä ainakaan uskvana ala haukkumaan ketään ei uskovaista satuilijaksi. Ihan vaan sivusta.
 
yoi
jos jumalalla ei ole koskaan peloteltu (ei pääse taivaaseen jos tekee väärin jne) niin ihan hyvin ne lapset nukkuu yönsä ilman rukouksia. :) meilläkään ei ole otettu jumalaa vielä puheeksi sen enempi kun että ukki ja mummu meni taivaaseen kun kovasti kyseli missä ovat (tyttö on nyt reilut 3v) mutta saa nähdä miten sitten kun alkaa enempi ymmärtää.. itse uskon mutta en ole uskontoni "vanki". :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Ei koskaan, meillä luetaan toisenlaisia satuja, toisaalta ihan sama mitä satuja sitä lukisi, vaikka olisi raamattu kädessä.
Mun mielestä on rumaa sanoa sellaista, mihin toinen uskoo ja turvaa, saduksi. Ja opettaa vielä lapsikin pitämään Jumalaa ja uskoa satuna ja raamattua satukirjana. Miksei voi sanoa, et se on sellainen asia, johon jotkut uskoo. Mutta ei äiti ja isä. Antaisi lapsellekkin vapauden päättää, haluaako uskoa vai ei. En minä ainakaan uskvana ala haukkumaan ketään ei uskovaista satuilijaksi. Ihan vaan sivusta.
Olen aina sanonut lapsilleni että saavat uskoa mihin haluavat :wave:

Mutta mun henk.kohtainen mielipide asiaan on, että yhtä hyvin lapsi voi uskoa NallePuhiin kuin keksittyihin uskontomuotoihin, on ne mitä vain.
 
vieras
En muista millon alotettiin, olisko joskus 1-vuotiaana. Molemmilla (8v poika ja 5v tyttö) sama iltarukous ja ovat tosi tarkkoja että se sanotaan joka ilta. Ei olla muuten mitenkään uskonnollisia, ihan perus-luterilaisia. Tällainen iltarukous meillä: "Rakas Jeesus, siunaa meitä, anna meille enkeleitä, siivillänsä meitä peitä, älä meitä koskaan heitä. Amen."
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En muista millon alotettiin, olisko joskus 1-vuotiaana. Molemmilla (8v poika ja 5v tyttö) sama iltarukous ja ovat tosi tarkkoja että se sanotaan joka ilta. Ei olla muuten mitenkään uskonnollisia, ihan perus-luterilaisia. Tällainen iltarukous meillä: "Rakas Jeesus, siunaa meitä, anna meille enkeleitä, siivillänsä meitä peitä, älä meitä koskaan heitä. Amen."
Itellä oli lapsena tuo sama iltarukous. Ei ikinä peloteltu ym enkä edes muista koska tapa alkoi kun tais alkaa niin aikasin. Musta ihan kaunis tapa, en tiedä kyllä opetanko omilleni (pieniä ovat). Rukoilin vielä 21 v mut se oli enemmän sellasta puhelua. Nykyään ei muka muista ja ehdi. En ole mikään "himouskova" vaan sellanen jouluna-ja-häihin-kirkkoon.

 
En muista tarkkaan, mutta varmaan sillon kun esikoinen oli vähän alle vuoden. Sillon oli iltalaulu (Taivaan Isä suojan antaa) ja rukous. Siitä lähtien, kun esikoinen oli vajaa 2v on ollut iltahartaus: lasten Raamatusta kertomus, Isä meidän rukous ja iltarukous. Nyt lapset 4 1/2v 2 1/2v ja 5kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vee:
Alkuperäinen kirjoittaja äitimummi:
Omilleni aikaisin ja lapsenlapsille. Näyttää ihanalta kun jo pieni laittaa kätensä ristiin. En ole ehkä ihan uskovainen mutta minusta kaunis tapa ja oikeasti lapset nukkuneet aina tosi hyvin.
Käyn tansseissa ja otan joskus, poltan jopa tupakkaa mutta minusta uskonto ei saa olla sellainen että kahlitsee, sellainen ahdistaa>!

Täähän oli hassunhauska vastaus! :-D
Kyllä mun lapsi on myös nukkunu aina tosi hyvin yönsä siitä huolimatta/sen takia ettei rukouksia oo luettu
On meilläki nukuttu hyvin ilman rukouksia, mutta minusta äitimummin vastaus oli kiva =)
Tuli mieleen äitini, joka on uskovainen, mutta on sitä "terveesti", ei kahleissa =)
 
tämä äitimummi
Alkuperäinen kirjoittaja Kuuskakskutonen:
Alkuperäinen kirjoittaja vee:
Alkuperäinen kirjoittaja äitimummi:
Omilleni aikaisin ja lapsenlapsille. Näyttää ihanalta kun jo pieni laittaa kätensä ristiin. En ole ehkä ihan uskovainen mutta minusta kaunis tapa ja oikeasti lapset nukkuneet aina tosi hyvin.
Käyn tansseissa ja otan joskus, poltan jopa tupakkaa mutta minusta uskonto ei saa olla sellainen että kahlitsee, sellainen ahdistaa>!

Täähän oli hassunhauska vastaus! :-D
Kyllä mun lapsi on myös nukkunu aina tosi hyvin yönsä siitä huolimatta/sen takia ettei rukouksia oo luettu
On meilläki nukuttu hyvin ilman rukouksia, mutta minusta äitimummin vastaus oli kiva =)
Tuli mieleen äitini, joka on uskovainen, mutta on sitä "terveesti", ei kahleissa =)
Olet varmaan ihan ajatteleva ihminen! Minä en oikeasti ole uskovainen, paremminkin agnostikko. Haluan kuitenkin että lapsille kerrotaan kaikesta ja siunaaminen on kaunis tapa.
Hyvä kun kouluissa on nykyään elämänkatsomus ja jokainen voi isompana päättää mihin uskoo!'Asun nykyään ev.lut seurakunnan talossa ja ihmetellyt kuinka niin hyvin viivyhdyn. Äitini kuolinilmoitusta kuunnellessa kuulin että rukoilevat aina kirkossa asukkaiden puolesta. Siitäkö johtunee?

 
harmailija
Meillä esikoinen oli varmaan 3-vee, kun alettiin sanomaan juuri tuo Rakas Jeesus siunaa meitä... Minusta kiva tapa. Omasta kaveripiiristä tiedän, että ei varmaan kukaan sano iltarukousta lastensa kanssa. Ei ainakaan meillä yökylässä käyneet lapset, mutta ovat olleet kiinnostuneita meidän tavasta ja halunneet itsekin laittaa kädet ristiin :)
 

Yhteistyössä