Minkä ikäisen kuuluu hoitaa asiansa itse?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Mielestäni tuon ikäisenä on tärkeää saada tehdä asioita itse. Ja kesätyön haku on juuri se millä moni aloittaa. On ihan ok, että vanhemmat auttavat joissakin asioissa missä nuoren kokemattomuudesta voisi olla haittaa hänelle itselleen. Tässä tapuksessa kyllä voisi ajatella äidin läsnäolon olevan enemmän haitaksi.
Minusta nuo koulun työharjoittelujaksot ovat olleet hyvää harjoitusta työnhakuasiassa. Koska harjoittelu on palkatonta, ei nuoren tarvitse pohtia työsopimuksiin liittyviä asioita vaan työhaastattelussa voi keskittyä pelkästään siihen harjoittelupaikan saamiseen.

 
LotL
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja LotL:
Olin hivenen alle 30v kun otin ensimmäistä pankkilainaani ja isäni otin mukaan selvittämään mulle "pankkikieltä", että ymmärrän varmasti kaiken oikein mitä kerrotaan. Voin olla avuton, mutta ei siitä ainakaan haittaakaan ollut :)
Avuttomuus voi olla hyväkin asia. Varsinkin, jos on pistämässä nimeään johonkin paperiin =)
Näin minäkin ajattelen. Läheltä 80-luvun laman uhreja seuranneena (takausvelkoineen) haluan pankki- ja raha-asiat hoitaa äärimmäisen tarkasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Laitetaan kysymys välilä toisinpäin.Voiko äiti kulkea 17 vuotiaan mukana työpaikkahaastatteluissa ja työvoimatoimistossa ja hoitaa puhumisenkin enimmäkseen?
Minusta 18-vuotiaana pitäisi hallita toimistoissa asiointi ja hoitaa työhaastattelut itse. 16-17-vuotiaalle pitäisi antaa tilaisuuksia mahdollisimman paljon itsenäisesti mm. laskujen maksut ja muut aikuisen elämään kuuluvat asiat jotta asiat olisivat täysin hallussa viimeistään sitten 18-vuotiaana.
Tää oli aika ytimekkäästi sanottu, noin meillä suunnilleen edetty. :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja LotL:
Näin minäkin ajattelen. Läheltä 80-luvun laman uhreja seuranneena (takausvelkoineen) haluan pankki- ja raha-asiat hoitaa äärimmäisen tarkasti.
Sama juttu =) Tarkkana saa olla. Ja oleellista ei ole pelkästgään se, mitä sopimuksessa sanotaan, vaan myös se, mitä siinä ei sanota. Nk rivien välistä lukemisen taito on tarpeen kaikkia sopimuksia tehtäessä.
 
Riippuu asiasta.
Esim. meillä 6v selittää monet omat asiansa ihan itse esim. lääkärissä tms.

Mutta kyllä kun nuori alkaa kesätyöpaikkaa hakea niin oletan hänen hoitavan homman itse, on hän sitten 13v tai 16v.
Pankkiasioissa neuvoja saattaa kaivata taas vanhempikin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Riippuu asiasta.
Esim. meillä 6v selittää monet omat asiansa ihan itse esim. lääkärissä tms.

Mutta kyllä kun nuori alkaa kesätyöpaikkaa hakea niin oletan hänen hoitavan homman itse, on hän sitten 13v tai 16v.
Pankkiasioissa neuvoja saattaa kaivata taas vanhempikin.
Mä olen 46 ja just eilen jouduin kysymään 16 veeltä neuvoa, miten Visalla maksetaan netissä :LOL:
 
mää
Mun äidillä ja nuoremmalla siskolla ei oo napanuora katkennu ollenkaa. Sisko täyttää 28v ja vielä äiti hoitelee sen asioita, soitaa lääkäriajat ja menee mukaan niihin kans aika usein (ettei sitä raukkaa vaan huijata siälä) suivaantu aikanaan kovasti kun jostaa lekurista se oli laitettu ulos. Siis joo näin meillä.
Yritti se äityli munki asioihi sotkee, et tulis mun mukaan perheneuvolaan muka edunvalvojaksi, mut sanoin että et muute tuu.

Oma 15v on jo varsin ponteva hoitelemaan asioitaan ja siihen oon kannustanuki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Riippuu asiasta.
Esim. meillä 6v selittää monet omat asiansa ihan itse esim. lääkärissä tms.

Mutta kyllä kun nuori alkaa kesätyöpaikkaa hakea niin oletan hänen hoitavan homman itse, on hän sitten 13v tai 16v.
Pankkiasioissa neuvoja saattaa kaivata taas vanhempikin.
Mä olen 46 ja just eilen jouduin kysymään 16 veeltä neuvoa, miten Visalla maksetaan netissä :LOL:
Täytyy myöntää että mullakin oli ihan pieni oma lehmä ojassa ton vastauksen suhteen :LOL:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asunnon osto on aivan eri asia, siinä oikeasti on hyvä olla kokeneempi mukana jos on ensiasunto kyseessä. Mutta työnhaku ja työhaastattelu vanhemman kanssa, ou nou.
Minustakin työhaastatteluun on syytä mennä ilman vanhempiaan. Mutta vanhempien velvollisuus on kyllä pitää huolta siitä, että nuori tuntee työsopimusasioita riittävästi, ettei tee itselleen epäedullista työsopimusta.

 

Yhteistyössä