minkä ikäiselle sormiruokaa? mitä?pelkään et tukehtuu:(

  • Viestiketjun aloittaja höö
  • Ensimmäinen viesti
hop
Aloitahan äkkiä. Meillä on syötetty 7-8 kk iästä lähtien leivän muruja, porkkanaraastetta ym raastetta esim. päärynästä. Perunaa, riisiä, lihanpaloja, raejuustoa jne.
 
vieras
Sot sot sormiruokaa! Juuri oli juttu siitä, kuinka nykyäidit opettavat suotta lapsensa kaikenmaailman naposteluun :) Ja sitten ihmetellään kun ruoka ei maistu ja lapsi on lihava :eek:
 
vierasdfghg
Meillä on superallerginen lapsi 7kk, jolle ei oikein löydy mtn sormiruokailtavaa. Hampaitakin ois jo, eli syödä pystyy eikä ole mikään sihtikurkku muutenkaan. harmittaa.
 
Hp
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sot sot sormiruokaa! Juuri oli juttu siitä, kuinka nykyäidit opettavat suotta lapsensa kaikenmaailman naposteluun :) Ja sitten ihmetellään kun ruoka ei maistu ja lapsi on lihava :eek:
No huh-huh! Sehän riippuu ihan siitä mitä antaa ei vauvalla nyt mitään shipsejä yms. törkyruokaa anneta, vaan ihan just makaronia, kurkkua, omenaa yms. rehuja mitä voi syödä sormin. Sormi_ruoka on hyvää pinsenttiotteen harjoittelua ja muutenkin käden ja silmän yhteistyötä treenaavaa hommaa ja lisäksi tulee vielä omatoimisuus ja se että lapsi voi oman tahtiinsa ja omaehtoisesti laittaa _ruokaa suuhunsa eli se sormiruoka on ruokaa. Maalaisjärken käyttö on sallittu tässäkin asiassa!
 
Fleur de la Cour
Kun lapselta löytyy pinsettiote niin on oivallinen aika antaa sormiruokaa. 10 kk iästä asti voi kokeilla jo hapanmaitotuotteita, ainakin 10 vuotta sitten oli tällainen ohje. Anna raejuustoa, siihen ei tukehdu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sot sot sormiruokaa! Juuri oli juttu siitä, kuinka nykyäidit opettavat suotta lapsensa kaikenmaailman naposteluun :) Ja sitten ihmetellään kun ruoka ei maistu ja lapsi on lihava :eek:
:LOL:

Jep jep, ja sormiruokahan se onkin tämänkin ongelman takana.

Sormiruokaa kun voi katsos antaa normaaliin ruokailuaikaan, ei se tarkoita automaattisesti sitä että napostellaan milloin sattuu.

Onhan tuohon sormiruoka -juttuunkin jokin apuväline, joku pussukka minkä sisälle voi ruoan sujauttaa ja lapsi sitten imeskelee ruoan siitä kankaan tai vastaavan läpi. En nyt valitettavasti muista mikä tuo vehje oli nimeltään (turhuke mun mielestä mutta ehkä tuiki tarpeellinen joillekin).

Oikeastaan mitä tahansa voi tarjota sormiruokana kunhan pilkkoo sopiviksi paloiksi.
 
äityli
Meillä on kohta 10kk ikänen poika, eikä olla vielä paljoakaan sormiruokailtu. Ajattelin, et sit kun tulee tuo 10kk täyteen, niin alotellaan totakin hommaa :) Raejuustolla vaikka olis hyvä alottaa :)

En mä kuule usko, että se mitenkään huono juttu on vaikkei koskaan sormiruokailiskaan.. Onhan se lapselle kuitenkin hyvää pinsettiotetreenausta ja oppii itse syömään pikkuhiljaa.. Muttei se mikään maailman loppu ole vaikkei koskaan sormin söisikään.
 
vippu
Meilläkin vuoden ikäinen syö sormiruokaa samalla kun lapan hänelle lusikalla suuhun muuta ruokaa. Oon antanut sormiruokana ihan keitettyjä kasviksia (herne-maissi-paprikaa, parsaa, porkkanaa ym ym), leipää tai vaikka lihapullan palasia jos niitä on ruokana. Joskus annan koko ruoka-annoksen sormin syötäväksi jos ruoka vaan soveltuu siihen.
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sot sot sormiruokaa! Juuri oli juttu siitä, kuinka nykyäidit opettavat suotta lapsensa kaikenmaailman naposteluun :) Ja sitten ihmetellään kun ruoka ei maistu ja lapsi on lihava :eek:
Ai jaa.. mun näkökulmasta jos lapsen opettaa syömään itse, sehän se sormiruuan tarkoitus myöskin on, ei lihota. Se, että äiti lappaa lusikalla ruokaa suuhun taaperollekin on enempikin lihottava ja lasta laiskistuttava juttu.
 
vieras
Meilläkin sormiruokaa syödään aterioiden yhteydessä.

Aamupalalla ja iltapalalla erilaisia hedelmiä paloina, maissihiutaleita, leipää, jne ja siinä samalla syötän jugurttia, puuroa tms. Lounaalla ja päivällisellä kurkkua, tomaattia, leipää jne ja välillä osa ateriasta tarjoillaan sormiruuan muodossa, kun tuo 1v5kk tuppaa välillä kieltäytymään lusikalla syömisestä tyystin. Makaroonia, maissia, porkkanaa, kinkkua yms napsii sitten omaan tahtiinsa.
 
koiruus
Anteeksi nyt vaan mutta aika passivoiva olet ollut...

Meidän jätkä on syönyt noin. 7kk ikäisestä itse omalta lautaselta, loput olen syöttänyt. Vuoden ikäisestä täysin itsenäisesti joten kannattaisi oikeesti ruveta antamaan sille lapselle sitä lautasta+mukia+lusikkaa kouraan jotta oppii itsekin syömään!
 
hei
9 kk tais olla ku aloteltiin. Alkuun avocadoa, banskua ja kokonaan kuorittuja mandariininlohkoja (ei ollu hampaita sitä kuorta varten). Sit tuossa sun lapsen iässä söi jo hapankorppua, ruisleipää ja nyt vuoden ikäisenä menee oikeestaan kaikki...

Syömällä se oppii, meidänkin meinasi alkuun tukehtua JOPA maissinaksuun. :D
 
hhh
Alkuperäinen kirjoittaja koiruus:
Anteeksi nyt vaan mutta aika passivoiva olet ollut...

Meidän jätkä on syönyt noin. 7kk ikäisestä itse omalta lautaselta, loput olen syöttänyt. Vuoden ikäisestä täysin itsenäisesti joten kannattaisi oikeesti ruveta antamaan sille lapselle sitä lautasta+mukia+lusikkaa kouraan jotta oppii itsekin syömään!
Mikä on muuten hyvä imukuppilaitanen? Meillä on ollut kahdenlaisia, molemmat irtoaa noin minuutin jälkeen pöydästä? Toinen oli joku sidney-lautanen ja sitten on ollut noita muksu-lautasia.

Vai onko teillä imukuppilautanen? meillä ainakin lautanen lentää heti lattialle, jos ei ole kiinni pöydässä.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja dh:
Mutta niitä annettaankin vasta kun kunnon ruoka on syöty. Ja tuohan on lapselle opettelua. Kunn lapsi on vanhempi, niin turhat napostelut voi jättää pois.
Meillä kyllä vuoden ikäinen on minä itse -syöjä eli joinakin päivinä ei saa syöttää yhtään. Joten annan kaiken ruoan hälle itselle eteen pieninä paloina (lihan ja kasvikset). Syö siitä sit sormin, koska lusikkaa ei vielä tajua. =)

Paha äiti.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja hhh:
Alkuperäinen kirjoittaja koiruus:
Anteeksi nyt vaan mutta aika passivoiva olet ollut...

Meidän jätkä on syönyt noin. 7kk ikäisestä itse omalta lautaselta, loput olen syöttänyt. Vuoden ikäisestä täysin itsenäisesti joten kannattaisi oikeesti ruveta antamaan sille lapselle sitä lautasta+mukia+lusikkaa kouraan jotta oppii itsekin syömään!
Mikä on muuten hyvä imukuppilaitanen? Meillä on ollut kahdenlaisia, molemmat irtoaa noin minuutin jälkeen pöydästä? Toinen oli joku sidney-lautanen ja sitten on ollut noita muksu-lautasia.

Vai onko teillä imukuppilautanen? meillä ainakin lautanen lentää heti lattialle, jos ei ole kiinni pöydässä.
Ikealla on se 2.95 maksava ruoka-astiasetti aika hyvä. Kestää kyllä kiinni sinänsä, tosin meillä tirppa kiskoo sen kaikin voimin irti joka tapauksessa.

Mut oon sit antanu vaan painavan teemalautasen (sen pienen kulhon). Pyörittelee sitä, mut ei pudota, kuten muovilautasta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja koiruus:
Anteeksi nyt vaan mutta aika passivoiva olet ollut...

Meidän jätkä on syönyt noin. 7kk ikäisestä itse omalta lautaselta, loput olen syöttänyt. Vuoden ikäisestä täysin itsenäisesti joten kannattaisi oikeesti ruveta antamaan sille lapselle sitä lautasta+mukia+lusikkaa kouraan jotta oppii itsekin syömään!
Kyllä sille lapselle annetaan lautasta+mukia+lusikkaa kouraan, mutta siinä vaiheessa, kun ruokailu menee ruuan lappaamiseksi lautaselta pöydälle ja suuhun ei viedä mitään, niin olen, ilmeisesti tyhmyyttäni, ottanut lusikan pois ja antanut sormin syötävää sapuskaa tilalle. Vai miten tuossa tilanteessa kuuluisi toimia???
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja hhh:
Alkuperäinen kirjoittaja koiruus:
Anteeksi nyt vaan mutta aika passivoiva olet ollut...

Meidän jätkä on syönyt noin. 7kk ikäisestä itse omalta lautaselta, loput olen syöttänyt. Vuoden ikäisestä täysin itsenäisesti joten kannattaisi oikeesti ruveta antamaan sille lapselle sitä lautasta+mukia+lusikkaa kouraan jotta oppii itsekin syömään!
Mikä on muuten hyvä imukuppilaitanen? Meillä on ollut kahdenlaisia, molemmat irtoaa noin minuutin jälkeen pöydästä? Toinen oli joku sidney-lautanen ja sitten on ollut noita muksu-lautasia.

Vai onko teillä imukuppilautanen? meillä ainakin lautanen lentää heti lattialle, jos ei ole kiinni pöydässä.
Minä rullasin keittiöstä maton syrjään, riisuin lapseni vaippasilleen ja laitoin lattialle sekä vauvan että ruokalautasen ja lusikan. Ei niitä treenikertoja kovin montaa tarvittu kun ruoka löysi hyvin suuhun. Pöydässä syömään opettelua voi sitten harrastaa vuosikausia tämän jälkeen.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja hhh:
Alkuperäinen kirjoittaja koiruus:
Anteeksi nyt vaan mutta aika passivoiva olet ollut...

Meidän jätkä on syönyt noin. 7kk ikäisestä itse omalta lautaselta, loput olen syöttänyt. Vuoden ikäisestä täysin itsenäisesti joten kannattaisi oikeesti ruveta antamaan sille lapselle sitä lautasta+mukia+lusikkaa kouraan jotta oppii itsekin syömään!
Mikä on muuten hyvä imukuppilaitanen? Meillä on ollut kahdenlaisia, molemmat irtoaa noin minuutin jälkeen pöydästä? Toinen oli joku sidney-lautanen ja sitten on ollut noita muksu-lautasia.

Vai onko teillä imukuppilautanen? meillä ainakin lautanen lentää heti lattialle, jos ei ole kiinni pöydässä.
Ikealla on se 2.95 maksava ruoka-astiasetti aika hyvä. Kestää kyllä kiinni sinänsä, tosin meillä tirppa kiskoo sen kaikin voimin irti joka tapauksessa.

Mut oon sit antanu vaan painavan teemalautasen (sen pienen kulhon). Pyörittelee sitä, mut ei pudota, kuten muovilautasta.
Joo, siis meillä on kyllä sellainen ikean lautanenkin, sellainen jossa on silmät ja samassa setissä ollut ruokalappu ja nokkis. Sitä en olekkaan koittanut imukupilla. pitää koittaa.
 
Ei ole ollut tarvetta kolmen lapsen kohdalla imukuppilautasille tai lattialla syöttämiselle.
Se on kuitenkin niin pieni hetki kun sotkee tahallaan että kyllä sen jaksaa siivota.

Näkemykseni on tästä asiasta myös se että mitä enemmän itse jaksaa siivota sitä nopeammin lapsikin oppii syömään siististi.

Meillä nyt tämä nuorin on 1,5v ja syö itsekseen tosi hienosti ja siististi. Toki välillä sotkee mutta hei mitä sitten!
 

Yhteistyössä