Minkä ikäiselle hamsteri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meiän 7v tyttö on vuoden lukenut hamsteri-kirjoja, ja valinnut lemmikikseen kultahamsterin. Nyt kinuaa ja kinuaa, pitää pitkiä esitelmiä miten sitä hoidetaan ja lupaa itse hoitaa (niin tietysti, mutta tykkäisin minäkin hoitaa sitä :) ) Jokohan tuo pärjäisi sellasen kanssa? Tosin pikkuveli 3v on aika rajuotteinen, sitä pitäisi sitten vahtia ettei pääse lemmikkiin käsiksi.

Millainen on toimiva häkki (ettei sotkisi ympärilleen puruja, ja mihin saisi paljon virikettä)?

18-vuotiaalle. Ja ei varsinkaan teille jos kerran 3-vuotias voi satuttaa sitä. Jos päätyisitte ottamaan hamsterin, teidän itse pitäisi vastata sen hoidosta jos lapsi ei jaksa.

[QUOTE="vieras";23164120]Lapselle ei koskaan osteta lemmikkiä, aikuinen on aina velvollinen lemmikin hoitamisesta. Ostakaa zhuzhu pets...[/QUOTE]

Meillä on jo "sutsu" =) ja se on hellässä hoidossa.

Eikö muka kenelläkään lapsella ole lemmikkiä :o

Kyllä minusta tuon ikäiselle voi ottaa lemmikiksi hamsterin, mutta aikuinen on AINA vastuussa siitä. On olemassa vaihtoehto että teidän tyttö parin viikon päästä on kyllästynyt ja silloin hamsterin hoito jää teille vanhemmille. Mutta joo, parhaimmillaan oma lemmikki opettaa lapselle vastuuntuntoa ja auttaa lasta käsittelemään eläintä niinkuin sitä kuuluu. Itse sain ensimmäisen eläimen 10 vuotiaana ja kyllä sitä koko perhe halusi.

Sitten kun osaa itse hoitaa sen KOKONAAN,eli häkin siivoukset,ruoan säännöllinen antaminen ym ym.
Siis oma mielipiteeni,minulla 9vee poika hinkuu myös hamsteria,mutta katsotaan vielä pari vuotta.

Me ostettiin eilen vappuna 3 vuotta täyttävälle marsu :D

(Joo ei. Lapsi ei todellakaan hoida sitä. Ei saa ottaa edes syliin ainakaan vielä. Mutta on itse onnellinen, kun marsua nimitetään HÄNEN marsukseen. Minä sen oikeasti halusin ja minä sen hoidan.)

Ostaa lemmikin ihan minkä ikäiselle tahansa, kunhan muistaa että sen hoitaminen voi jäädä kokonaisuudessaan aikuiselle. Eli silloin kun olet itse valmis huolehtimaan siitä tilanteessa jos/kun lapsi kyllästyy.

No jos sinulla äitinä ei ole mitään sitä vastaan, että hoidat hamsun itse ja saatte pidettyä juniorin erossa eläimestä, miksei sellaista voisi ottaa? Lapsi ei välttämättä jaksa hoitaa sitä, mutta huomannee, miten paljon eläimestä koituu työtä, mikä ei ole ollenkaan huono asia.

Meillä oli lemmikkejä ihan mun syntymästä asti ja aikaisemminkin tietty. Kani oli mun kanssa samanikäinen :) Eka hamsu otettiin, kun olin ehkä 4vee? En tietenkään itse sitä siivonnut ja hoitanut aktiivisesti. Leikin ja tein hienoja pesämökkejä jne touhusin. Perushoidosta vastasi äiti. Ekan rotan sain kyllä jo eskari taikka ekalla luokalla. Ja tää oli mun ihan oma. Äiti edelleen huolehti että perusasiat oli kunnossa ja enimmäkseen huolehti siivouksista, ruokinnasta jne. Seiskalla eli 13vee otin rotan, jota hoidin sitten jo ihan itse, enkä antanut kenenkään muun hoitaa sitä. Äiti tuppasi antaa noille ekoille rotille nakkia, juustoo ja muita herkkuja ja ne olikin aika lihavia... Tää mun pikkutyttö oli ihanan solakka ja hyvässä kunnossa, kun ei saanut noita jatkuvasti.

Eli saat varautua hoitamaan hamsum perustarpeista itse. Hyvänä puolena on, että hamsut ei tartte isoa häkkiä, toisin kuin esim rotat. Lemmikkieläinkaupasta löytyy vaikka ja mitä. Kivoja on sellaiset monikerroksiset. Meillä oli aikoinaan ihan vaa yksikerroksinen häkki hamsuilla. Se on vieläpä lyhytikäinen, eli jos lapsi ei jaksa hoitaa, ei siinä itsekään kovin kauaa kiinni ole...

No tottakai vanhempi on vastuussa kaikista talossa elävistä! Luulin että se tuli aloitusviestissä selvästi ilmaistua että tykkään itsekin lemmikeistä. Mutta tytölle se ostettaisiin ja häkki tulisi tytön huoneeseen, ja jossa hamsu saisi rauhassa nukkua, tyttöhän on päivät koulussa.

Meillä saivat 7- ja 8-vuotiaina. Hyvin ovat joka ilta jaksaneet hoitaa ja ruokkia sekä juoksuttaa vapaana (hamsut olleet puolisen vuotta meillä nyt). Osta mahdollisimman iso häkki, meillä näillä noin 1m pituiset + kerroksia. Eläinkaupoissa myydään paljon aivan liian pieniä häkkejä syyrialisille. Kunnon häkit maksavat maksavat (uutena) toistasataa euroa. Mielestäni maxidunakin on kultsulle liian pieni.

[QUOTE="aloittaja";23164158]Meillä on jo "sutsu" =) ja se on hellässä hoidossa.

Eikö muka kenelläkään lapsella ole lemmikkiä :o[/QUOTE]

Ja lelu ja oikea lemmikki on sitten verrattavissa olevia asioita?
Ei, lapselle ei osteta lemmikkiä. Oli lemmikki kala tai koira niin se on AINA aikuisten.

Ja siis onhan meillä jo kaksi koiraa ja kani, joten eläinten hoitaminen on tuttua. Mutta ne on kaikkien yhteisiä (tai no miehen nimissä ne koirat on), ja tyttö haluaisi hamsun omakseen.

[QUOTE="vieras";23164231]Ja lelu ja oikea lemmikki on sitten verrattavissa olevia asioita?
Ei, lapselle ei osteta lemmikkiä. Oli lemmikki kala tai koira niin se on AINA aikuisten.[/QUOTE]

Mä en itsekään kannata sitä, että oletetaan jonkun 5-veen kykenevän itsenäisesti huolehtimaan eläimestä. Mutta ei kai se lapsi pahene siitä, jos hän saa "oman" lemmikin? Lapsen tulee hyvä mieli, kun hänellä on oma hamsteri, kala tai mikälie, mutta eläin on aikuisen hyvässä hoidossa. Oli mullakin aikanaan jo alle kouluiässä "oma" vasikka, jolle kiikutin heinää turvan eteen pitkin kesää. Eikä mulle silti jäänyt kummallista mielikuvaa, että vasikka olisi elänyt niillä muutamilla heinätupoilla. Tiesin kyllä, että navetan omistanut sukulainen hoitaa eläintä viikot ja tekee 101 asiaa sen kasvun ja hyvinvoinnin eteen. Missä ongelma?

Meidän 6v sai kesyhiiriä. innokkaampi se on niitä hoitamaan ku itse vaikka minä ne ensin halusin :p Meidän hiiret on sellaisessa häkissä missä on 15cm korkea pohjalaatikko. eivät paljoa purustele ympäriinsä.. pieni veli on aika raisu esim.kissaamme kohtaan mutta hiiriä on tosi nätisti ja varovaisesti pitänyt kädessä. Ymmärtää kun olen selittänyt että ne ovat hyvin hyvin hauraita menemään rikki..

Paremmin on säilynyt hiiriä kohtaan mielenkiinto kun niitä saa harvemmin pitää ja katsella. siivouspäivät on parasta tekemistä kun saa laitella uusia leluja ja keksiä uusi järjestys. Tyttö tykkää myös häkin pesusta kun saa läärätä suihkun kanssa:p Esim.kissaan ja koiraan mielenkiinto kuoli parissa viikossa, mutta hiiriä jaksaa hoitaa tunnollisesti kun ne ovat "hänen" lemmikkejään.. ;)

Meillä otettiin hamsteri 10-vuotiaalle parin vuoden kinuamisen jälkeen. Aluksi jaksoi hoitaa tosi hyvin, eli vajaan vuoden. Nyt hamsteri on pian 2-vuotias ja lasta saa aina patistaa siivoamaan häkkiä ja antamaan tuoretta ruokaa jne. Väsyttävää kun pitää komentaa hoitamaan omaa lemmikkiään kun millään ei viitsisi.

[QUOTE="vieras";23164231]Ja lelu ja oikea lemmikki on sitten verrattavissa olevia asioita?
Ei, lapselle ei osteta lemmikkiä. Oli lemmikki kala tai koira niin se on AINA aikuisten.[/QUOTE]

Ai kun on ilmeisesti kiva ymmärtää tahallaan väärin ja päästä jäkättämään:D Totta kai lapselle voi ostaa lemmikin, josta viime kädessä vastuu on aikuisella. Itse sain oman hamsun ekalla luokalla ja kyllä se vastuuta opetti oikein mukavasti. Vanhemmat eivät suostuneet sitä hoitamaan, joten oli itsestään selvää että mä sen hoidan. Mun on vaikea edes kuvitella tilannetta, että lapsi ei suostuisi kyllästyttyään enää eläintä hoitamaan ja se jäisi vanhemmille. Eikö muka sellaista sanktiota jokaiselle löydy, että lapsi tekee sitten lupaamansa homman vaikka pakotettuna?

Meillä on koira, 3kissaa, 2kääpiöluppaa ja kääpiöhammsteri. Meillä on aina ollut eläimiä, jo ennen lasten syntymää. Nyt skidit on 9v, kesällä 8v ja pian 4v ja hoitavat hyvin tottuneesti kaikkia elikoita.
Eläimet on otettu mun halustani ja päävastuu minulla enkä velvoita lapsia hoitamaan,tekevät omasta halusta.
Hamsteri onkin hyvä "ensimmäinen lemmikki". On touhukas(vasta tosin iltasella), sopivan kokoinen(syyrialainen eritoten. Vaikkakin meidänkääpiömuru on mieletön sylivauva) ja elinikä 1½-2½v.

Katso itse vielä tietoa.

Ps. Suosittelen ottamaan hamsterin kasvattajalta eläinkaupan sijaan :whistle:

Mun kaveri otti 14-vuotiaalle marsun. Puolen vuoden päästä marsu kuoli, ruokakuppi ja vesipullo tyhjinä. Tyttö oli unohtanut hoitaa marsua. Heillä ollut aina eläimiä hamstereista hevosiin mutta jotenkin marsu oli unohtunut. Koiria ja hevosia kyllä hoiti.

Yhteistyössä