Minusta jos lapsi on jo vuoden ajan jaksanut olla kiinnostunut ja hankkinut itse tietoa, niin se jo osoittaa, että ei ole hetken mielijohde. Itse ainakin kasvattajana myisin, mikäli lisäksi vanhemmat lupaisivat ottaa päävastuun ja seurata että hoito sujuu. Me otettiin 1,5-vuotiaalle kani (jonka kyllä itse hoidan, mutta lapsi esim. täyttää vesipullon, kerää ulkoa tuoreruokaa, täyttää ruokakupin, silittelee, täyttää hiekkalaatikon, vaihtelee heiniä jne. aikuisen avustuksella) Minusta lemmikki opettaa lapselle empatiaa. Meillä ainakin jo tuo alle 2v ymmärtää, että ei saa huutaa ettei eläin pelästy ja nätisti täytyy koskea. Pupun lähellä ei esim. juokse, jos ulkoilutetaan pupua. Kyllähän normaali 7v nyt aikuisen avustuksella yhden hamsterin hoitaa. Paras pitopaikka on terraario tai duna. Duna ehkä lapsen helpompi itse siivota ja siirrellä, kun on kevyempi. Lapsen makuuhuone on huono paikka häkille, koska hamsteri todellakin meluaa yöllä. Joten esim. olohuoneesta jonkun hyllyn päältä voisi löytyä sopiva paikka, jonne ei pikkuveli pääse käsiksi. Hamsteria kannattaa sylitellä aina lattiatasossa, koska se loukkaa helposti jos putoaa. Esim. vessassa ei useinkaan ole koloja, jonne hamsteri voisi karata, joten sellaisessa paikassa lapsi voi hamsteria sylitellä ja antaa sen jaloitella.