Mulla on kaksi leijonaharjaskanin ja kääpiölupan risteytystä, sisarukset. Toinen on pieni, korkeintaan 1,5 kiloa ja toinen huomattavasti isompi. En ole sitä punninnut, mutta taitaa olla hiukan liiankin painava. Olen huomannut, että samankin poikueen kaneissa voi olla todella isoja kokoeroja. Yhdessä poikueessa yksi kani jäi hyvin pienikokoiseksi, suurin oli syntymästään asti muita isompi. Kokoerot ovat säilyneet aikuisiksi.
Senkin olen huomannut, että kanit kasvavat vielä myöhään. Noin vuoden vanha nuori pupu on usein vielä sirorakenteinen, mutta "pöhistyy" siitä muuttuen vantterammaksi. Sitten vanhemmiten taas tuppaavat laihtumaan, vaikka syöttäisi mitä herkkuja (vanhin meillä on pian 8v.).
Jos sinulla on leijonaharjaksen ja maatiaiskanin pentu, niin kyllähän siitä luultavasti aikamoinen jötikkä tulee. Ihmettelen kyllä, kuka on antanut maatiaispojan tehdä pentuja huomattavasti pienempikokoiselle leijonaharjakselle

. Uroksen ei saisi olla koskaan emoa isompi, siitä voi olla emon synnytyksessä kohtalokkaita seurauksia

.
Tuosta ulkona pitämisestä. Nyt vielä voi ulkoiluttaa, mutta pakkasilla kanit kuuluu kyllä täysin sisälle. Leijonaharjaksen karva ei ole mikään paksu muualta kuin kaulan ympäriltä. Kanit on herkkiä vedolle, saavat herkästi silmätulehduksia ja jopa flunssia. Joten heti sisälle, kun alkaa tulla kylmiä. Öiksi suosittelisin viemään puput/pupun muutenkin sisälle, ettei mikään muu eläin mene riepottelemaan häkkiä hajalle. Takavuosina irti päässet isot koirat tappoivat meiltä kesällä öitä ulkohäkissä olleita kaneja. Vantterat häkit eivät olleet mitään isojen koirien leukaluissa.
En halua pelotella, mutta kannattaa muistaa, että pupu on herkkä eläin <3