Minkä ikäiseksi asti kani kasvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ,,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
toivottavasti olet edes muut perus asiat lukenut kaneista jos sinulla sellainen jo on ettet anna esim väärää ruokaa ja osaat muutenkin hoitaa :)

Aloitetaan perusasioista ;) Kaneja on monia eri rotuja, pienet kanit kasvaa luonnollisestikin nopeammin ns sukukypsiksi eli aikuisiksi kuin suuremmat kani rodut.

Kyllä olen lukenut, kolme kanikirjaa on tälläkin hetkellä lainassa. Missään niistä ei vaan sanota tuota asiaa. Ja kun on leijonanharjaskanin ja jonkun toisen rodun sekoitus niin ei osaa arvioida kokoa ennakkoon (ei edes eläinkaupassa, mutta ehkäpä sinä osaat jos tiedät enemmän kaneista ;) )

Ja ruoka ja muu puoli on hallussa, on ennenkin ollut eläimiä. Ei kannata ottaa tuollaista asennetta yhden kysymyksen perusteella. Kanilla on kaksikin häkkiä, mutta talvimajoitukseen tehtävän lämmintä koppia ym. varten olisi mukava ennakoida kasvaako tuo tuosta vielä paljon. Emokani ainakin oli isompi mitä tämä kaveri nyt.

Niin huhh..

Oisko sulla nyt tuolla rotumääritelmällä antaa tietoa minkäikäisenä tämä kani tulee sukukypsäksi ja on aikuisen kokoinen? Kun tosiaan kirjasta ja eläinkaupasta en tietoa ole saanut..niin ajattelin että jos täällä joku kanien kanssa enemmän tekemisissä osaisi antaa jotain ARVIOTA asiasta..

Toki riippuu kanin rodusta ja minulla on Leijonaluppa(kääpiörotua), joka ei tuosta enää kasva isommaksi, muuta, kuin, jos lihoo... :D

Minun pupuni on paljon pienempi kissaa ja on nyt 8kk, joku jopa vertasi chihuahuaan!!! :D

Nopeastihan nämä kasvavat! :heart:

Otahan selvää mitä muuta rotua pupussasi on!
Itselläni on leijonaharjaksen ja hermeliinin risteytys, on kooltaan pieni - eikä todellakaan ulko-oloihin soveltuva!

Oikealla leijonanharjallahan ei ole pitkää talvenkestävää turkkia vaan melkolyhyt karva, ainoastaan kaulanympärillä (ja joskus takajalkojen helmassa) pitempää harjasta.

Siis joku isompi kani se toinen eli isä on, ei siis mikään kääpiörotuinen, mutta myyjä ei osannut sanoa mikä. Ja siis ei tule olemaan missään tapauksesas talvea ulkona kokonaan niin että olis pakkasillakin, mutta tässä syksyllä pitempään ainakin, tuntuu kovasti nauttivan tuolla ulkohäkissä. Meillä on kanilla kaksi häkkiä, tuollainen iso sisäkäyttöö tarkoitettu häkki ja itse tehty ulkohäkki. Mutta tuonne ulkohäkkiin ois kiva tehdä joku lämmin koppi vaikka ei talvea ulkona olisikaan. Taisin tuossa edellä viestissä kirjoittaa että talvikäyttöön ulos, mutta en huomannut tarkentaa, että tarkoitin pitkälle syksyyn ja talvella lyhyitä ulkoiluja varten. Tuntuu niin paljon nauttivan tuolla ulkona iloloikkineen, että uskon että hyvillä talvikeleillä tulee jonkun aikaa ulkoilemaankin.

Mulla on kaksi leijonaharjaskanin ja kääpiölupan risteytystä, sisarukset. Toinen on pieni, korkeintaan 1,5 kiloa ja toinen huomattavasti isompi. En ole sitä punninnut, mutta taitaa olla hiukan liiankin painava. Olen huomannut, että samankin poikueen kaneissa voi olla todella isoja kokoeroja. Yhdessä poikueessa yksi kani jäi hyvin pienikokoiseksi, suurin oli syntymästään asti muita isompi. Kokoerot ovat säilyneet aikuisiksi.

Senkin olen huomannut, että kanit kasvavat vielä myöhään. Noin vuoden vanha nuori pupu on usein vielä sirorakenteinen, mutta "pöhistyy" siitä muuttuen vantterammaksi. Sitten vanhemmiten taas tuppaavat laihtumaan, vaikka syöttäisi mitä herkkuja (vanhin meillä on pian 8v.).

Jos sinulla on leijonaharjaksen ja maatiaiskanin pentu, niin kyllähän siitä luultavasti aikamoinen jötikkä tulee. Ihmettelen kyllä, kuka on antanut maatiaispojan tehdä pentuja huomattavasti pienempikokoiselle leijonaharjakselle :o. Uroksen ei saisi olla koskaan emoa isompi, siitä voi olla emon synnytyksessä kohtalokkaita seurauksia :(.

Tuosta ulkona pitämisestä. Nyt vielä voi ulkoiluttaa, mutta pakkasilla kanit kuuluu kyllä täysin sisälle. Leijonaharjaksen karva ei ole mikään paksu muualta kuin kaulan ympäriltä. Kanit on herkkiä vedolle, saavat herkästi silmätulehduksia ja jopa flunssia. Joten heti sisälle, kun alkaa tulla kylmiä. Öiksi suosittelisin viemään puput/pupun muutenkin sisälle, ettei mikään muu eläin mene riepottelemaan häkkiä hajalle. Takavuosina irti päässet isot koirat tappoivat meiltä kesällä öitä ulkohäkissä olleita kaneja. Vantterat häkit eivät olleet mitään isojen koirien leukaluissa.

En halua pelotella, mutta kannattaa muistaa, että pupu on herkkä eläin <3

Kani turkiseläimenä kyllä kestää loistavasti koviakin pakkasia. Suojaavan kopin tarvitsee ja sinne eristeeksi olkea.
Itselläni on rexejä, joilla on lyhyempi karva kuin esim. sillä leijonaharjaksella, joka täällä esimerkkinä.
Aivan kääpiörotuisia en ulkona pitäisi, mutta 3kg tai suurempi pärjää loistavasti.
Se, mitä en tekisi, on ottaa kani sisälle kovimmilla pakkasilla jos se muuten on syksystä saakka ollut ulkona ja sillä on paksu talvikarva. Kani saa herkästi lämpöhalvauksen ja tällainen ~40-asteen heitto olisi aivan rääkkäystä.

Yhteistyössä