Minkä ikäinen yksin kotona?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Entäs minkä ikäisen olette antaneet yksin käydä esim. kaupassa? Tai siis yleensä ottaen poistua kodin pihapiiristä hetkeksi jonnekin muualle kuin eskariin / hoitoon / kouluun ilman aikuista?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Entäs minkä ikäisen olette antaneet yksin käydä esim. kaupassa? Tai siis yleensä ottaen poistua kodin pihapiiristä hetkeksi jonnekin muualle kuin eskariin / hoitoon / kouluun ilman aikuista?
kaupassa on saanut käydä yksin eka luokkaa edeltävänä kesänä,pihapiiristä sai poistua ( tiesin mihin ja milloin ) eskari-ikäisenä
 
Kyy
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Entäs minkä ikäisen olette antaneet yksin käydä esim. kaupassa? Tai siis yleensä ottaen poistua kodin pihapiiristä hetkeksi jonnekin muualle kuin eskariin / hoitoon / kouluun ilman aikuista?
Meillä tuo 4v. saa kävellä itsekseen naapuriin. Tosin meillä on oma tie, jota ei käytä kuin me ja naapurit.
 
...
En kyllä alle kouluikäistä yksin laskisi ulos.

Tää taitaa olla maana ihan harvinaisuus, mitä tulee tällaisiin lapsen pärjäämisjuttuihin ts. monessa maassa olisi heitteillejättö.
 
...
Niin, tai jättäisi yksin kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En kyllä alle kouluikäistä yksin laskisi ulos.

Tää taitaa olla maana ihan harvinaisuus, mitä tulee tällaisiin lapsen pärjäämisjuttuihin ts. monessa maassa olisi heitteillejättö.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En kyllä alle kouluikäistä yksin laskisi ulos.

Tää taitaa olla maana ihan harvinaisuus, mitä tulee tällaisiin lapsen pärjäämisjuttuihin ts. monessa maassa olisi heitteillejättö.
..eli saako sun alle kouluikäinen lapsesi leikkiä kotipihassa kuitenkin ilman vanhempia, vai oletko vahtimassa itse tai joku muu aikuinen seurana?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En kyllä alle kouluikäistä yksin laskisi ulos.

Tää taitaa olla maana ihan harvinaisuus, mitä tulee tällaisiin lapsen pärjäämisjuttuihin ts. monessa maassa olisi heitteillejättö.
Mä taas olen pitänyt tärkeänä sitä, että lapseni koulun aloittaessaan ovat osanneet likkua ilman aikuista lähiympäristössään. Ja tulla koulusta kotiin, olla kotona ilman aikuista jne. Mun lapsille se ekan luokan eka päivä ei ollut sellainen maaginen happening, että sen jälkeen noi asiat olisi sujuneet itsestään, jos niitä ei olisi etukäteen harjoiteltu.

 
EKaluokkalainen voi olla pari tuntia yksinään. En kyllä jättäis alle 7-vuotiaita keskenään edes tunniksi.. Kauppareissun aikana kyllä, kun viivyn pois jotain 30 min..

Vanhempi käynyt kaupassa 6-vuotiaasta asti, mutta nuorempaa en ole yksin päästänyt. Sen verran tohelo vielä

Mut jokainen tekee omat päätöksensä.
 
mää
45 min. ensin yksin. Nyt ovat 7 ja 8 vuotiaina olleet muutaman tunnin (2-4) muutaman kerran. Sanoivat aina että ei pelota ja saivat soittaa mulle. R-kioskilla kävivät 7 ja 8 vuotiaina ekan kerran yksin, noin 400 metrin matka ja poikkesivat leikkipuistoon. Aloin sitte soittelee, ku ei puoleen tuntiin kuulunut.
Ite kävin 5-veenä kaupassa harva se päivä ostamassa äitille maitoa ja se oli kivaa!
 
Kyy
Kuinkas te äidit itse olitte lapsena ulkona/kotona yksin? :attn:

Mä ainakin oon ollu jo 3-vuotiaan yksikseni/kaverin kanssa kotipihassa. En muista minkä ikäsenä oisin yksikseni kotana ollut, kun mun siskot oli vanhempia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Kuinkas te äidit itse olitte lapsena ulkona/kotona yksin? :attn:

Mä ainakin oon ollu jo 3-vuotiaan yksikseni/kaverin kanssa kotipihassa. En muista minkä ikäsenä oisin yksikseni kotana ollut, kun mun siskot oli vanhempia.
En muista kovin tarkkaan, mutta esikoulussa olin aina vaan puoli päivää ja itse kävelin sieltä kotiin 2 km ja olin 4-5-tuntia yksin kotona...
 

Yhteistyössä