Minkä ikäinen saa siivota oman huoneensa?

• Viestiketjun aloittaja "Wilijonkka"
  • Ensimmäinen viesti
Sillon kun osaa kiskoa tavarat lattialle osaa tehdä myös tavaroiden keruun.Mä oon laittanut (kauhea kun olen) jo pari vuotiaan siivoilemaan omiaan..eli keräämään tavarat takas laatikoihin,hyllyihin..Ihan se sellain siivous siivous tehtiin sitten yhdessä.
Oman huoneen siivouksesta alkoivat huolehtia ehkä 5-6 vuotiaana..

• Tykkää
Reactions: M.A.Kukkanen
"Justiina"
Juu sama juttu. Alusta asti saanut luvan osallistua huoneen siivoukseen/keräämään koppaan tavaroita. Myös vie tavarat takas mitkä levittelee muualle. Ja hyvin oppinutkin, nyt 3v ja siivoaa ennenkuin ehdin käskeä (jopa vieraassa paikassa). Sitten kun isompi niin toki on eritavalla vastuussa siivouksesta kaikkinensa.

Meillä 5- ja 7-vuotiaat pojat siivoaa nykyään mielellään oman huoneensa. Asiaan on varmaan vaikuttanut se, että ovat kodissaan nähneet usein kauhean kaaoksen, jota laiska äiti ei ole siivonnut - ja kun lopulta on siivottu, kaikilla on ollut riemukas olo. Tämän mukavan olon he haluavat kokea uudelleen ja uudelleen...:)

"Wilijonkka"
Hm...meillä 5-vee, jonka kanssa tapellaan aiheesta 98% tapauksista. Nyt on huoneensa kuin pommin jäljiltä, ja ilmoitin että televisio ei aukea ennenkuin se on siivottu - itse. Yleensä olen auttanut (lue: tehnyt 3/4 hommasta) mutta nyt jotenkin riitti. Liian tiukkaa vai ei? Siivottavaa on PALJON.

"vieras"
Meillä 3- ja 5-vuotiaat siivoavat itse huoneensa (yhteinen huone heillä). 5v. yleensä imuroikin, minä tosin usein teen vielä imurilla loppusilauksen sekä pyyhin pölyt korkeammista paikoista. Alusta asti ovat saaneet opetella omat tavaransa keräämään paikoilleen, laiska äiti kun olen niitä itse keräämään :D

• Tykkää
Reactions: M.A.Kukkanen
Mene mukaan vaan..leiki neuvotonta: ota joku tavara käteen ja kysy minne se kuuluisi,mihin hän sen laittaisi..tehkää hommasta leikki,jos kerta siivottavaa on paljon.Mutta keskustele lapsen kanssa siitä,kuinka olisi kivempi siivouspäivä olisi,jos ei niin kaaokseksi päästä huonettaan.

Ei todellakaan liian tiukkaa. Liian löysää ollut tähän asti. Kyllä sinä passata saat aikuiseksi asti jos sille tielle lähdet.
Meillä on jo 1v alettu keräämään yhdessä leikkejä pois. Nyt 3 ja 5 vuotiaat osaa siivota omat huoneet. Toki imuroin lattiat, vaikka senkin he osaavat omalla tyylillään :)

Päiväkodeissa myös aloitetaan siivoaminen ihan pienistä lähtien (ainakin useimmissa) Joten lapset osaa jos vaan antaa mahdollisuuden, mutta lapset myös oppii käyttämään hyväksi jos alkaa passaamaan.

Jos ei siivoa niin ei myöskään leiki. piste. =)

Viimeksi muokattu:
42888
Siivoaminen voi olla kiva ja iloinen asia, ei sen tarvi olla mitään pakkopullaa ja jäkätystä. Jos aikuiset jupisee, että "perhana kun taas pitäisi siivota" ja lapsi vastaavaa kuuntelee niin eipä siitä iloista asennetta tule. Meillä tykätään siivouksesta, ja parivuotiaskin osaa laittaa palikat takaisin leluarkkuun. Neljävuotias meillä jo itse imuroi huoneensa, hänestä on tosi hauskaa imuroida ja oman huoneensa osaa imuroida ihan siistiksi kun on helppo sisustus ja pieni huone. :)
Ja siivouksesta voi tosiaan tehdä leikin, jolla innostaa lasta siivoamaan.

Yhteistyössä