Minkä ikäinen pyyhkii pyllynsä itse?

  • Viestiketjun aloittaja Lapsi vielä
  • Ensimmäinen viesti
Lapsi vielä
Kyseessä liittyen kysymykseen on eskariin menevä poika, joka ei voi sietää ulosteen näkemistä. Ei siis saata pyyhkiä takapuoltaan, kun ei voi varmistaa, onko peppu tullut puhtaaksi. Minkä ikäisiltä lapsilta olette vaatineet pyllyn pyyhkimisen itsenäisesti kakkaamisen jälkeen? Miten tämä on opetettu?
 
5 vuotiaasta eteenpäin ovat pyyhkineet itse. Ovat saaneet istua vessassa opetteluvaiheessa niin kauan että pylly on pyyhitty itse. Ovat kyllästyneet pian huutamaan pyyhkimään kun kukaan ei ole mennyt ja alkaneet hoitamaan homman itse.
 
"Ethewelle"
Meillä syksyllä tuleva eskarilainen pyyhkii ite, vaikka ei kyllä useinkaan viitsisi. Haluaa että käydään tarkistamassa että tuli puhdasta, ja jos vain keritään niin käydään. Välillä koittaa vinkua ettei ehdi/jaksa/pysty pyyhkimään, mutta pyyhkii sitten kyllä.
 
Oho....
Meillä on tokaluokalle menijä, jolta vielä tarkistetaan....ei millään haluais alkaa ite pyyhkimään, nyt sanoin, että pyyhkimispalvelu loppuu kun kakkosluokka alkaa! (On tosin erityislapsi, mut ihan normaaliluokassa esim.)
 
vieraus
3,5-vuotias hoitaa pyyhkimisen ominpäin. jälki ei ole vielä siistiä, ja housut tahtoo olla päivän päätteeksi aika likaiset. harjoitus tekee mestarin, joten eiköhän tuo opi pyyhkimään kunnolla.
 
fff
5-vuotiaana viimeistään on syytä alkaa opetella ja nopeasti lapset oppivatkin. Mun yksi hoitolapsi oppi jo 3-vuotiaana hoitamaan hommat siististi. Kävin kyllä aina tarkistamassa, mutta yhtään ei tarvinnut paikkailla.
 
"Mie"
Toinen halusi harjoitella nelivuotiaasta, toinen ei viitsinyt pyyhkiä itse vielä kouluun mennessäkään, jos ei ollut pakko. Lapsikohtaista siis, mutta eskariin menijän viimeistään olisi hyvä harjoitella siltä varalta että isompi hätä iskee kesken päivän.
 
höpöhöpöhöpö
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö pesulle;30117879:
eihän aikuisetkaan pese, niin miksi lasten täytyisi pestä?
Siis joo... kyllä ite pesen, useinkin ja mieheni myös. Ei pelkästään kuukautisten aikaan. Miehellä varsinkaan ei tietääkseni edes ole kuukautiset alkaneet.

Meillä 3v tyttö pyyhkii ite pyllyään, enkä todellakaan tykkää kun saa sitten siivota jäljet ite. En suutukaan tai suoraan kiellä, mutta mielellään kiiruhdan ite avuksi, ennenkun tapahtuu kamalia. 4v esikoista en oo vielä patistellu ite hoitamaan hommaansa. Suihkussa kyllä pesevät ite pyllynsä, äiti auttaa tarvittaessa. Kun se on "yksityinen paikka" niin pidän tärkeenä, että lapset oppii huolehtimaan omista paikoistaan ite heti, kun taidot riittää.
 
vvvieras
Meillä on omatoimisesti 4- vuotiaina ruvenneet pyyhkimään itse. Alussa kävin tarkistamassa, mutta kohta en saanut sitäkään tehdä.
Toiseksi nuorin on nyt 3,5v ja kysyy saako pyyhkiä itse... ei tosin yletä ja sekös harmittaa.
 

Yhteistyössä