Minkä verran teillä jää käteen/kk? Onko paljon jos..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, jos pariskunnalla jää yhteensä verojen jälkeen käteen 4000 euroa? Onko se paljon vai vähän? En osaa oikein suhteuttaa.
Kertokaa miten teillä on?
Meillä tuo siis tulevaisuus parin vuoden kuluttua..

Meillä jää usein tuon verran ja pistämme osan säästöön. Elämme suht normaalia elämää mutta en koe että olisimme järkyttävän rikkaita koska elämiseen kuluu rahaa. Laskuihin , ruokaan ja päivittäistavaroihin sekä harrastuksiin menee kyllä .Matkan teemme kerran vuodessa koko porukalla.

"Ketjun idea jäi nyt mulle vähän epäselväksi.
Onko se sinusta paljon, sehän on tärkeää, eikä mikään muu.

Vai haluatko sä tietää, että tuletko olemaan muutaman vuoden päästä paremmassa asemassa kuin suuri osa perheistä yleensä ottaen on...?

Kaikkia asioita ei tarvitse kokea: osan voi ajatella järjellä."

ESIMERKIKSI NÄMÄ KIRJOITUKSET. Pelkkää vit*uilua ja pahansuopaisuutta :/ Mutta ei siitä sen enempää.

Itse tein tuossa jonkin aikaan sitten tämän vuoden budjettia viime vuoden menojen perusteella. Kuukausittain menee ao. summa rahaa. Perheessä on kaksi pientä lasta. Asumus pienehkö kolmio. Asuntolainaa 150 000 jäljellä. Summa ei sisällä ylimääräisiä kuluja kuten erityiset harrastukset, lomamatkat ym.

Asuntolaina 1200, autolaina 300, vakuutukset 200, ruoka+päivittäiset 800, lasten menot 150, vesi 35, sähkö 125, jätehuolto 17, auton muut kulut + muut kulut n. 500 = 3350,-/kk.

Ei jää mitään säästöön, kun eukko on kotona hoitovapaalla. PKS:lla asuminen on kallista.

[QUOTE="elämä on";23132390]Itse tein tuossa jonkin aikaan sitten tämän vuoden budjettia viime vuoden menojen perusteella. Kuukausittain menee ao. summa rahaa. Perheessä on kaksi pientä lasta. Asumus pienehkö kolmio. Asuntolainaa 150 000 jäljellä. Summa ei sisällä ylimääräisiä kuluja kuten erityiset harrastukset, lomamatkat ym.

Asuntolaina 1200, autolaina 300, vakuutukset 200, ruoka+päivittäiset 800, lasten menot 150, vesi 35, sähkö 125, jätehuolto 17, auton muut kulut + muut kulut n. 500 = 3350,-/kk.

Ei jää mitään säästöön, kun eukko on kotona hoitovapaalla. PKS:lla asuminen on kallista.[/QUOTE]

Tuossa on omiin silmiini kuitenkin aika paljon ylimääräistä. 800 € nelihenkisen perheen ruoka- ja päivittäistavaramenoihin. 500 € muuhun eli ilmaisesti vaatteisiin ym. Aika isoja summia. Varmasti noista voisi tinkiä jos vähän katsoo mitä ostaa.

[QUOTE="elämä on";23132390]Itse tein tuossa jonkin aikaan sitten tämän vuoden budjettia viime vuoden menojen perusteella. Kuukausittain menee ao. summa rahaa. Perheessä on kaksi pientä lasta. Asumus pienehkö kolmio. Asuntolainaa 150 000 jäljellä. Summa ei sisällä ylimääräisiä kuluja kuten erityiset harrastukset, lomamatkat ym.

Ei jää mitään säästöön, kun eukko on kotona hoitovapaalla. PKS:lla asuminen on kallista.[/QUOTE]

Kiitos tästä, valaisi asiaa hyvin!! Tätä juuri tarkoitan, että eläminen on nykyään todella kallista.. Tämä kertoo ettei neljäkään tonnia nettona ole suinkaan paljon?

No mun mielestä kyse on puhtaasti siitä, että mitkä on menot, ei suinkaan siitä, mitkä on tulot. Mun siskon perheen nettotulot on 4000 euroa ja jatkuvasti ovat lainailemassa sieltä täältä, laskut maksamatta jne. Meillä nettotulot ovat 3000 euroa ja hyvin saadaan säästöönkin. 2 lasta sekä meillä että siskolla. Me vaan eletään täysin eri tavoin. Käydään harvoin ulkona syömässä, ei pahemmin matkustella. Ollaan tyytyväisiä vanhempaan autoon eikä vaihdeta sitä alvariinsa (siinä häviää ja paljon). Ostan vaatteet ensisijaisesti alesta enkä tee heräteostoksia. Me tultiin pitkään toimeen 2000 euron nettotuloilla ja silloinkin elettiin ihan mukavasti ilman ongelmia :)

[QUOTE="elämä on";23132390]

[/QUOTE]

Onpa teillä hirvittävät vakuutusmaksut! Toihan on 2400 vuodessa. :O Meillä on vakuutukset yht n.1500 (laaja kotivakuutus ok-taloon+ 2 autoa toiseen täys- toiseen osakasko) vuodessa. Toikin on jo paljon mun mielestä, kilpaileva tarjous olisi ollut vielä 100 euroa halvempi. Turun seudulla asutaan eli ei edes missään korvessa.

juu menoistahan se on kiinni...

meillä talon kuluihin 1600 kuussa, autoon 300 + bensat, sitten puhelimet, luottokortit ja muut laskut, ei neljällä tonnilla vielä paljon juhlita...

Taitaa olla ihan keskituloisia molemmat, ja on hienoa jos perheessä molemmilla on hyväpalkkainen työ. Silloin kyllä raha pitäisi riittää hyvin ja säästöönkin pitäisi jäädä.

Yhden palkalla on yleensä aina jostain ja monestakin tingittävä.

[QUOTE="Kaarina";23132355]"Ketjun idea jäi nyt mulle vähän epäselväksi.
Onko se sinusta paljon, sehän on tärkeää, eikä mikään muu.

Vai haluatko sä tietää, että tuletko olemaan muutaman vuoden päästä paremmassa asemassa kuin suuri osa perheistä yleensä ottaen on...?

Kaikkia asioita ei tarvitse kokea: osan voi ajatella järjellä."

ESIMERKIKSI NÄMÄ KIRJOITUKSET. Pelkkää vit*uilua ja pahansuopaisuutta :/ Mutta ei siitä sen enempää.[/QUOTE]

Siinä tapauksessa, anteeksi Kaarina kovasti siitä, että pahoitin mielesi.

Itse oletan, että aikuiset ihmiset tietäisivät, minkä verran heiltä kuluu rahaa kuussa välttämättömyyksiin, ja osaisivat sitten laskea suuntaa-antavasti tuleviakin kuluja. Eli, minusta ei ole v*ttuilua sanoa, että jonkun pitäisi tietää, onko summa paljon vai vähän: minusta se olisi hyvinkin luonnollista, että sen itse tietäisi. Samaan sarjaan kuuluu se, ettei kai moista asiaa ole pakko kokea, vaan voi jo etukäteen laskea, että mihin se riittää?
No, se on minun olettamukseni, ja taitaa olla väärä sellainen. Ehkä ihmisille tekisi ihan hyvää oikeasti joskus pitää kirjaa menoista, vaikkei varsinaisia rahahuolia olisikaan: olisi ainakin tarkkaa tietoa siitä, mihin ne rahat menevät.

niin, ainhan kaikki on menoista kiinnni, saahan sitä vaikka miljoonatulot johonkin sumpattua jos tahtoo, mutta eikhöhän pysytä normaalisfääreissä ja mietitä yleensä ottaen tavallista perhe-elämää eläviä suomalaisia.
summasummarum, varmasti hyvin tulee toimeen ja talolainaakin maksettua 4000 nettotuloilla.

[QUOTE="minäminä";23132504]Onpa teillä hirvittävät vakuutusmaksut! Toihan on 2400 vuodessa. :O Meillä on vakuutukset yht n.1500 (laaja kotivakuutus ok-taloon+ 2 autoa toiseen täys- toiseen osakasko) vuodessa. Toikin on jo paljon mun mielestä, kilpaileva tarjous olisi ollut vielä 100 euroa halvempi. Turun seudulla asutaan eli ei edes missään korvessa.[/QUOTE]

ihmisillä kun saatta olla muitakin vakuutuksia kun koti ja auto..... Meilä kotivakuutus omakotitaloon, kaksi autoa, moottoripyörä, kolmen lapsen sairauskuluvakuutukset, tapaturma, parivakuutus....vuositasolla yhteensä n. 2300e

Meillä on omakotitalo, kolme pientä lasta ja pakolliset kulut vievät n. 3500e/kk. Eli 4000e nettotuloista jää hiukan säästönkin :)

[QUOTE="vieras";23132533]Siinä tapauksessa, anteeksi Kaarina kovasti siitä, että pahoitin mielesi.

Itse oletan, että aikuiset ihmiset tietäisivät, minkä verran heiltä kuluu rahaa kuussa välttämättömyyksiin, ja osaisivat sitten laskea suuntaa-antavasti tuleviakin kuluja. Eli, minusta ei ole v*ttuilua sanoa, että jonkun pitäisi tietää, onko summa paljon vai vähän: minusta se olisi hyvinkin luonnollista, että sen itse tietäisi. Samaan sarjaan kuuluu se, ettei kai moista asiaa ole pakko kokea, vaan voi jo etukäteen laskea, että mihin se riittää?
No, se on minun olettamukseni, ja taitaa olla väärä sellainen. Ehkä ihmisille tekisi ihan hyvää oikeasti joskus pitää kirjaa menoista, vaikkei varsinaisia rahahuolia olisikaan: olisi ainakin tarkkaa tietoa siitä, mihin ne rahat menevät.[/QUOTE]

En usko, että monellakaan parikymppisellä lapsettomalla opiskelijalla (asui sitten vanhempien luona tai halvassa opiskelijakämpässä) on hajuakaan mitä asuminen ja lasten elättäminen esim. pääkaupunkiseudulla maksaa.

Joo, "et osaa suhteuttaa". Onko se koodia sille, että "haluan leuhkia"?

Mulla ei jää mitään, miinukselle menee. Olen opiskelija. Onneksi saan rahaa muualtakin. En ymmärrä miten sellaiset opiskelijat, jotka ei saa selviää sillä summalla. Opintotuki pitäisi vähintään tuplata.

No, meidän nettotulot yhteensä on minimissään noin 2300€/kk. 2aikuista+2lasta.. Omakotitalo ostetaan nyt ja vallan hyvin meinattiin pärjätä sen kanssa noilla tuloilla...
Eli mun mielestä on todella paljon, jos käteen jää 4000€/kk.

ihmisillä kun saatta olla muitakin vakuutuksia kun koti ja auto..... Meilä kotivakuutus omakotitaloon, kaksi autoa, moottoripyörä, kolmen lapsen sairauskuluvakuutukset, tapaturma, parivakuutus....vuositasolla yhteensä n. 2300e

Meillä on omakotitalo, kolme pientä lasta ja pakolliset kulut vievät n. 3500e/kk. Eli 4000e nettotuloista jää hiukan säästönkin :)

Meillä kotivakuutus, 2 autoa, 2 lapsen tapaturma- ja sairasvakutukset, molempien vanhempien vakuutukset, henkivakuutukset ja vuodessa menee puolet vähemmän kuin teillä. Eihän se tyhmä joka pyytää...;)

Mulla tulot 80 000 euroa vuodessa, eukolla töissä ollessa joku 30 000. Eli reilussa satasessa bruttotulot vuodessa. Hyvin pärjäillään, molemmat alle kolmekymppisiä. En pärjäisi pienemmällä, kun ei jäisi säästöön juuri mitään. Säästöön jää nyt joku 3 000 euroa kuussa, kun asumiseen ei mene kuin vastike.

[QUOTE="vieras";23133005]Meillä kotivakuutus, 2 autoa, 2 lapsen tapaturma- ja sairasvakutukset, molempien vanhempien vakuutukset, henkivakuutukset ja vuodessa menee puolet vähemmän kuin teillä. Eihän se tyhmä joka pyytää...;)[/QUOTE]

Rakas, esim. auton vakuutuksessa voi olla yli 500€ eroa riippuen siitä onko millainen auto ja onko bonuksia vai ei. Esim. meillä on vasta ostettu kakkosauto eli ei siihen ole bonuksia vielä kertynyt. Lisäksi henkivakuutus voi maksaa samoin useita satasia enemmän riippuen siitä mille summalle se on otettu. Meillä pelkästään henkilövakuutukset (2+1hlö)+talo on 1800€/v ja tähän päälle kaksi autoa ja vene. Taitaa olla melkein kolmisen tonnia yhteensä. Ja juuri vuosi sitten on kilpailutettu.

Yhteistyössä