Minkä verran teidän mielestä on sopivasti harrastuksia 8-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kylläkin ekaluokkalainen vasta, mutta harrastuksia ei aiota ensi vuonna lisätä näillä näkymin.
Elikkä fudistreenit 2 x viikossa, 1 x pianotunti ja lisäksi 1 x perheen/ kaverin/ fudisporukan kanssa joku esim. uinti, laskettelu, Kisiksellä käynti, futsalia tms.
Neljänä iltana / päivänä viikossa jotain.
Fudishommat lisääntyy keväällä taas, kun ainakin kerran viikossa on peli-ilta ja viikonloppuisin turnauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Meillä kylläkin ekaluokkalainen vasta, mutta harrastuksia ei aiota ensi vuonna lisätä näillä näkymin.
Elikkä fudistreenit 2 x viikossa, 1 x pianotunti ja lisäksi 1 x perheen/ kaverin/ fudisporukan kanssa joku esim. uinti, laskettelu, Kisiksellä käynti, futsalia tms.
Fudishommat lisääntyy keväällä taas, kun ainakin kerran viikossa on peli-ilta ja viikonloppuisin turnauksia.

Ok! Teillä on aika paljon :) Hyvinkö lapsi tuntuu jaksavan? Tekeekö lapsi vielä mitään "kotitöitä"?

no meillä valitettiin neuvolassa kun 3veellä ei mitään harrastuksia,kuitenkin kehittyi normaalisti.
Nyt lapsi 5v ja käy muina päivinä noin tunnin harrastuksissa paitsi sunnnuntaisin,
ja nyt on kuulemma ihan ok määrä ja saisi lisääkin olla.
Itse kun taas pelkäsin että nyt on jo liikaakin.

Meidän tokaluokkalaisella partio yhtenä iltana viikossa, nyt alkaa lisäksi liikuntakerho yhtenä iltapäivänä viikossa. Ihan sopivasti, ei haluaisi enempää.

Minulla on kolme lasta; nyt he ovat jo murrosikäisiä. Lapsen harrastukset pitää miettiä niin, että harrastukset eivät vaikuta lapsen lepoaikaan eikä myöskään vanhempien työpäivään. Jos yksi lapsi harrastaa jo 4 kertaa viikossa, niin miten sitten kolma lasta? Jääkö vanhemmille enää mitään aikaa itselle, saatikka edes yhdelle liikuntakerralle viikossa? Vanhempana pidän tärkeänä, että lapsen harrastus on lapsen toive, jonka voi myös jättää pois (jos motivaatio lopahtaa). Ei saa asettaa liian kunnianhimoisia tavoitteita!

Meillä muuttuu aina välillä tuo harrastamisen määrä. Mutta 1-4 kertaa viikossa harrastaa. Yksi kerta viikossa on ainakin mun lapselle liian vähän. Eli riippuu niin lapsestakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:

Ok! Teillä on aika paljon :) Hyvinkö lapsi tuntuu jaksavan? Tekeekö lapsi vielä mitään "kotitöitä"?

No hyvin jaksaa ja energiaa riittää purettavaksi vielä pihaleikkeihinkin :D
Mun mielestä 2 harrastusta, fudis ja piano ei oo paljoa.
Ja eiköhän kaikki jotain omaehtoistakin tee, vaikka koko perhen voimin.

Kotitöitä...no joo: eli pojat siivoavat huoneensa, auttaa tiskarin tyhjentämisessä, pyykkien laittamisessa ja lisäksi ekaluokkalainen vie roskia, käy pienillä kauppa-asioilla yms.

Mun tytöllä on kolme liikunnallista harrastusta ja yksi mikälie puuhailu harrastus. Tyttö on ainut lapsi ja kolme harrastusta on ihan lähellä (kävelee yksin) ja yhteen harrastukseen kuskaa pappa. Mullehan nämä harrastukset ovat vaan helpotusta, ei tarvitse tekeväiselle tytölle keksiä puuhaa. Aikaa jää paljon vielä läksyihin, kotona oloon, kavereille, ja yhteiseen tekemiseen.

Meillä ekaluokkalaisella ja keskimmäisellä 4,5-vuotiaalla yksi harrastusaika/viikko molemmilla. Toistaiseksi viedään ja haetaan harrastuksista, mutta jos isompana aikovat jotain "haasteellisempaa", niin eiköhän nuo itse sinne kulje kun pyörä on keksitty ja julkinen liikenne pelaa.

Meillä pojalla 8 v ei varsinaisia harrastuksia, lukee mielellään, touhuaa ulkona ja mönkijällä ajelee joka päivä... reipas ja touhukas poika ja pärjää loistavasti koulussakin. Ihmettelen toisaalta miks joilloin pitää olla melkein joka illaksi harrastus, myös kotona oleminen ja rauhoittuminen on tärkeää.

Meillä tokaluokkalainen tyttö harrastaa jääkiekkoa ja siinä on 2 kertaa viikossa treenit ja n. joka toinen viikonloppu turnausreissu. Muita harrastuksia en ole antanut iltaisin ottaa. Iltapäivällä käy enkkukerhossa ja kokkikerhossa, mutta nuo harrastukset korvaa vähän niin kuin iltapäiväkerhoa...

Yhteistyössä