Minkä verran teidän 1 -vuotiaat nukkuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakkouneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakkouneton

Vieras
Mä alan olemaan aika riekaleina kun tuntuu ettei tuon pojan nukkumisissa ole mitään järkeä. 1v 1kk poika nukkuu (ja on nukkunut viimeiset 4kk) vain 9h yöunia. Käy nukkumaan klo 21 ja herää klo. 6 aamulla. Ei välttämättä heräile yöllä ollenkan, mutta joinain öinä montakin kertaa, tosin nukahtaa kyllä heti uudestaan kun vähän käy silittämässä. Poika on aina ollut sellainen että nukkuisi paljon mielummin kaikki päivät, mutta yöllä ei ollenkaan, ja nukkuukin päivällä 2h päiväunet klo 12-14, muuten en saisi häntä pysymään edes tuohon yhdeksään asti hereillä. Ja jos menee illalla aiemmin nukkumaan, herää aamulla vielä aikaisemmin.

Yritin 1-vuotis neuvolassa kysyä tuosta, niin täti sanoi että normaalisti tuon ikäiset nukkuu n. 11-13h yöunia. Kun kysyin miksei meidän poika nuku, niin vastasi että "se kaksi tuntia tietenkin vähenee siitä määrästä, kun hän nukkuu päivällä". En viitsinyt kyseenalaistaa, mutta mulle jäi sellanen hämmästynyt olo, etteikö muka muiden vuoden vanhat lapset enää nuku päiväunia.

Meillä on säännöllinen päivärytmi, ja ulkoillaan päivittäin sekä omalla pihalla että leikkipuistossa useita tunteja yhteensä. Poika syö ja leikkii tyytyväisenä, kasvaa ja kehittyy normaalisti jne. Eli muuta vikaa ei tunnu olevan kuin nuo kamalan lyhyet yöunet. Jos mä en keksi muuta ratkaisua, niin mun on varmaan pakko opetella menemään viim. kymmeneltä nukkumaan, mutta silloin meille ei miehen kanssa kyllä enää jää ollenkaan "omaa yhteistä aikaa". :(

Meillä nukkuu aika tarkasti 10h yöunet. Päikkäreillä noin 2h. Tällä hetkellä nukahtaminen kummillekin unille on ongelma, usein saamme nukahtamaan yöllä vasta lähempänä klo 23. Eli ei jää omaa aikaa täälläkään... Eilen nukkui 1/2h päiväunet ja silti nukahti illalla vasta vähän vaille 22. Aamulla herättiin 8.15.

yöllä nukkuu 19.00-7.00 ja aamulla ottaa puolentunnin torkut 9 aikaan ja iltapäivällä 2 aikaan nukkuu vielä tunnin

Niin epäreilua! :D Kaverin 2kk vanhempi muksu nukkuu kanssa tuollaiset yöunet, mutta ilmeisesti nyt sitten muillakin on samanlaisia lyhyen yöunen suosijoita. Mulle riittäis jos poika nukkuis edes seitsemään, mutta 9h yöunet ton ikäisellä tuntuu musta tosi vähältä.

1v2kk ja nukkuu yöllä yleensä 10 tuntia, joskus vahingossa enemmän. Päiväunia yhdet tai kahdet, yhteensä 1-3 tuntia.

Esim. eilen nukkui yöllä alle 10h ja päivällä yhdet päiväunet kestoltaan 2h.

Keksittekö mitään syytä miks meillä poika nukkuu öisin niin vähän? Mä joudun jo nyt rajoittamaan hänen päiväuniaan, meen aina herättämään kun on nukkunut tasan 2h, koska muuten nukkuisi vaikka 5h pävälläkin, ja sitten ei yöllä ollenkaan. pitäiskö mun vielä entisestään lyhentää noita päikkäreitä vai?

no meil on poika 7kk ja nukkuu 10h yöllä. siitäkin viimeiset kaks tuntia pelkkää pyörimistä. ja viel lisäks syö 4-10 kertaa.

en ole siis nukkunut yli 3tuntia yli puoleen vuoteen. voi taivas jostuo nappula joskus viel nukkuu 9h yössä putkeen.

sitä odotellessa....

Meilläkin on tuollainen vähäuninen tapaus, melkein voi yhden käden sormilla laskea kerrat, kun yöllä on nukuttu yli 10 tuntia putkeen... Tosin ikää jo melkein 3 v, mutta samalla rytmillä on menty sieltä vuoden ikäisestä saakka.
Ajattelin aloittajalle ehdottaa sellaista, tai ehkä olettekin kokeilleet, eikä ole toiminut? Mutta meillä stressiä helpotti vähän se, että annoin päivisin nukkua sen minkä nukkui. Meillä ei loppujen lopuksi vaikuttanut yö unen pituuteen pätkän vertaa, vaikka alkuun tuntui, että eihän se nuku sit yöllä yhtään, jos päivällä saa nukkua niin pitkään kuin huvittaa. Jonkun aikaa kun oli näin menty, niin rupesi jopa nukkumaan aavistuksen pitempiä unia öisin, kun ei enää käynyt niin ylikierroksilla vissiin. Ja illat ainakin helpottui, kun ei ollut kiukkuinen kesken päikkäreiden herättämisestä. Mutta ei varmaan toimi kaikilla...

Yhteistyössä