Minkä nimisiä lääkkeitä käytetään lapselle, joka kärsii adhd:sta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Tähän mennessä meille on tyrkytetty sekä concertaa 18mg että equasyamia 10-20 mg ja kumpikaan niistä ei pojallemme käy.
Toinen tekee apaattiseksi ja toinen tepsii puoli päivää, jonka jälkeen pojasta tulee kuin pirun riivaama. :(

Lääkäri ei noteeraa mitenkään tuohon, kun sanon, että kumpikaan ei käy. Määräsi vaan käytettäväksi tuota 10mg equasymia. Nyt poika on pari päivää syönyt sitä lääkettä ja olen taas valmis heittämään noi lääkkeet roskiin ja antamaan lapsen adoptioon.

Toinen lääkäri?

Mää oon niitä hippikukkatätihulluja, jotka ei nyt todellakaan oikein tiedä mistä puhuu, mutta liikunta ja ruokavalio? Mä olen _KUULLUT_, että ne auttais isossa osassa tapauksia, vaatii tietenkin hurjan paljon vanhemmalta.

Moi.

Noiden lääkkeiden ero on siinä, että Concerta on pitkävaikutteinen ja Equasyam lyhytvaikutteinen; otetaan kaksi kertaa päivässä. Vaikuttava aine niissä on sama. Kaikki lääkkeet ei kaikille sovi. Voitha kysyä oisiko joku muu kauppanimi, jota voisitte vielä kokeilla. Voihan olla, että lääkkeen sisältämät apu- ja lisäaineet eivät sovi lapsellesi. toisaalta ikävä tosiasia on ettei kaikki adhd-lapset hyödy lääkityksestä lainkaan.
Oletteko saaneet koulutusta ja tukea tilanteeseen? Rankkaa on armasti. joissain kaupungeissa on ADHD-tukihenkilöitä, jotka on koulutettu toimimaan ADHD-lasten kanssa ja kouluttamaan myös perhettä siihen. Haastavaa kyllä, mutta usein niistä on apua.

• Tykkää
Reactions: Jätkä
Strattera (atomoksetiini) on vähän erilainen kuin Concerta ja Equasym (metyylifenidaatti pitkävaikutteisena). Medikinet-nimellä saa metyylifenidaattia lyhytvaikutteisena, mutta jos kerta ongelma on vaikutuksen riittämätön kesto, niin se ei liene järkevä vaihtoehto.

Concerta ei todellakaan kesta koko paivaa! Itse napsin sita kahdesti paivassa ja lisaksi tarvittaessa Medikinetia 1-3 krt. Laakarit harvemmin muistavat ottaa huomioon sen, etta kun teho on kadonnut, ihminen ahdistuu siita, etta huomaa olevansa taas saman arsykemyrskyn keskella kuin ennen laakettakin. "Asken pystyin toimimaan, nyt en enaa, olen siis huono/tyhma/hullu.."

Puhu laakarin kanssa ja jos ei loydy sopivaa laaketta tai annosta tai muuta tapaa toimia, vaihda laakaria. Lapsella on oikeus pystya kayttamaan todellisia resurssejaan.

Määrittele ensin apaattinen? Onko lapsi lääkkeen vaikutuksen alaisena todellakin apaattinen, vai onko lapsi sinun mielestäsi 'liian hiljainen' verrattuna 'normitilaan' ? Lääkitystä kannattaa kokeilla sen pari viikkoa ainakin, että se alkaa tasaantumaan ja toimimaan, sitten vasta uudestaan lääkärille. (tai teillä varmasti onkin kontrolleja?)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26845656:
Määrittele ensin apaattinen? Onko lapsi lääkkeen vaikutuksen alaisena todellakin apaattinen, vai onko lapsi sinun mielestäsi 'liian hiljainen' verrattuna 'normitilaan' ? Lääkitystä kannattaa kokeilla sen pari viikkoa ainakin, että se alkaa tasaantumaan ja toimimaan, sitten vasta uudestaan lääkärille. (tai teillä varmasti onkin kontrolleja?)

Itse haukoittelin ekat pari viikkoa C:lla ja olin aiempaa rauhallisempi. Olen yha.

Datakin ottaa ceetä pari kertaa päivässä, ite käytän ceetä vain pakkoraoissa (mieluusti normalisoisin itseni useamminkin mutta verenpaine). Annostuskin vaihtelee, mie vedän sellasta 0,5 mg per painokilo, kun Datalla taitaa mennä jopa yli 1 mg / kg.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26845705:
Juu sehän saattaa väsyttää alussa ja se on normaalia. :)

En sanoisi, etta se vasyttaa, vaan etta kun aivokemia alkaa olla nentti-tasolla alkaa myos rentoutuminen. Eli siihen saakka elimisto on kaynyt ylikierroksilla ja stressannut arsykemaaran vuoksi ja tarkkaavaisuushairion aiheuttamien hankaluuksienkin takia. Ja kun alkaa saada ajatukset kasaan ja todellakin suuntaamaan tarkkaavaisuutensa haluttuun kohteeseen, primitiivinen flight or fight-reaktio lakkaa olemasta tarpeellinen.

Datakin ottaa ceetä pari kertaa päivässä, ite käytän ceetä vain pakkoraoissa (mieluusti normalisoisin itseni useamminkin mutta verenpaine). Annostuskin vaihtelee, mie vedän sellasta 0,5 mg per painokilo, kun Datalla taitaa mennä jopa yli 1 mg / kg.

Minulla menee 2 x 36 mg C:a paivassa ja 10-30 mg Medikinetia satunnaisesti siihen paalle... Ihan sopivasti vahan paalle 50 kg akalle. Annostukset ovat todella yksilollisia, isokin ukkeli saattaa parjata murto-osalla siita, mita pienikokoinen muksu tarvitsee.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26845656:

Lapsi siis silminnähden masentuu. MIkään ei tunnu miltään ja kaikki asiat vaan johtavat ennen pitkää kuolemaan. Siis lapsen sanoin kuvailtuna.

Meidän lapsi ei ole ylivilkas normitilassa, vaan hänellä on vaikeuksia keskittyä ja hahmottaa asioita.
Lääkkeen vaikutuksen lakatessa lapsesta kuitenkin tulee ylivilkas, siis oikein perinteisen adhd:n oloinen. Ajatuksia ei saa jäsennettyä mitenkään ja lapsi unohtaa toimia ohjeitten mukaan. Saattaa vain istua lattialla hihittelemässä pitkän aikaa, eikä häneen saa mitään kontaktia tällöin.

Concertaa käyttäessä ongelmana oli myöskin nukahtamisvaikeudet. Lapsi saattoi kukkua vielä reilusti puolen yön jälkeen, mutta heräsi kuitenkin jo ennen seitsemää, eli oli pitkä ajanjakso, että lapsi nukkui suunnilleen 6h/yö. Ja se ressasi lasta, joten hänellä oli yhä vaikeampi vain nukahtaa, kun siitä tuli pakkomielle. :(

Tuntuu, että en vaan jaksa. Minun psyyke ei kestä tätä. KUn sitten kuvittelee, mitä tuo poika sitten joutuu kärsimään, kun äitikin on aivan hermoromahduksessa. :(

Mina taas nukun huomattavasti paremmin stimutettuna... Mielestani stimulantit toimivat tarkoitetulla tavalla silloin, kun ne eivat haittaa unta. Onhan noita vaihtoehtoja MF:lle olemassa. Ja voit lohduttaa lasta, etta se, etta makaa rauhassa paikallaan je lepaa on aivoille melkein yhta hyva, kuin nukkuminen. Ja nain minulle on sanonut unitutkimusta tehnyt ammattilainen. Ehka se vahentaa painetta nukahtaa.

Tulee myos mieleen, etta kuinka varma dgn lapsella on? Saattaa olla, etta han hyotyisi enemman neuropsykkarin antamista ohjeista ja vinkeista, kuin laakityksesta.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
meillä ainaki sai poika todellisen avun käytökseensä tuosta lääkkeestä. 10mg aamusta ja vaikuttaa iltaan saakka. ja lääke retard eli pitkä vaikutteinen. ero käytökses ja keskittymisessä tosi iso. yleensä jos lääke ei tehoa voi kokeilla muita valmisteita jos ei niistäkään apua,niin ei todennäköisesti ole ad/hd vaan ongelmat jostain muusta syystä.

Yhteistyössä