Minkä mukaan määräytyy se minkä maalainen joku on?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asking
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asking

Vieras
Siis määräytyykö se minkä maalainen on

1.) vanhempien syntymävaltion mukaan...
2.) heidän kansallisuutensa mukaan...
3.) oman syntymämaan mukaan...
4.) vai oman kasvumaan mukaan?

Henkilö syntyy Suomessa. Henkilön äiti on syntynyt Ruotsissa ja isä Norjassa, mutta virallisesti heillä kahdella on Tanskan kansalaisuus. Henkilö kuitenkin adoptoidaan nuorena Islantiin tätinsä luokse, jossa hän kasvaa täysi-ikäiseksi.

Minkä maalainen hän on?
 
mulla on ystävä joka on syntynyt puolassa, hänen vanhempansa puolalaisia, tämä mun kaveri on asunu suomessa 20vuotta, muutti tänne kun oli pari vuotias. hän on suomalainen, ei omista enää puolan kansalaisuutta koska on asunut täällä jo niin kauan. ennen hänellä oli kaksoiskansalaisuus.

 
En ole varma,mutta käsittääkseni syntymämaa+vanhempien kansallisuus.. Eli lapsella voi olla (ainakin) 2 kansalaisuutta. Lähipiiristäni löytyy parikin esimerkkitapausta;amerikkalainen äiti+suomalainen isä,lapsi syntyy kanadassa = lapsella muistaakseni äidin mukaan usan ja syntymäpaikan mukaan kanadan kansalaisuus. Toinen "tapaus" on suomalaisten vanhempien australiassa syntynyt j suomessa kasvanut = aussien ja suomen kansalaisuudet.
 
Adoption jälkeen hänellä olisi Islannin kansalaisuus. Siis ainahan kansainvälisessä adoptiossa lapselle annetaan uuden kotimaansa kansalaisuus, tietenkin. Ennen adoptiota kansalaisuus olisi luultavammin Tanska.
 
Mun lapsilla on sekä suomen että isänmaan kansalaisuus. Kaverini lapsella joka on syntynyt Amerikassa ja sekä äidillä ja isällä on eri kansalaisuudet (kumpikikaan ei ole amerikkalaisia, ovat eri Euroopan maista kotoisin) on Amerikan kansalaisuus, ja isällä ja äidillä vain kotimaidensa kansalaisuudet.

 
Alkuperäinen kirjoittaja asking:
Siis määräytyykö se minkä maalainen on

1.) vanhempien syntymävaltion mukaan...
2.) heidän kansallisuutensa mukaan...
3.) oman syntymämaan mukaan...
4.) vai oman kasvumaan mukaan?

Henkilö syntyy Suomessa. Henkilön äiti on syntynyt Ruotsissa ja isä Norjassa, mutta virallisesti heillä kahdella on Tanskan kansalaisuus. Henkilö kuitenkin adoptoidaan nuorena Islantiin tätinsä luokse, jossa hän kasvaa täysi-ikäiseksi.

Minkä maalainen hän on?

Tarkoittaako "minkä maalainen" samaa kuin "mikä kansalaisuus"?
 
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mun lapsilla on sekä suomen että isänmaan kansalaisuus. Kaverini lapsella joka on syntynyt Amerikassa ja sekä äidillä ja isällä on eri kansalaisuudet (kumpikikaan ei ole amerikkalaisia, ovat eri Euroopan maista kotoisin) on Amerikan kansalaisuus, ja isällä ja äidillä vain kotimaidensa kansalaisuudet.

Olen varmaan hassu, mutten itse haluaisi alaikäisen lapseni olevan eri kansalaisuutta kuin itse. Hakisin siis kaksoiskansalaisuuden, jos mahdollista...
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mun lapsilla on sekä suomen että isänmaan kansalaisuus. Kaverini lapsella joka on syntynyt Amerikassa ja sekä äidillä ja isällä on eri kansalaisuudet (kumpikikaan ei ole amerikkalaisia, ovat eri Euroopan maista kotoisin) on Amerikan kansalaisuus, ja isällä ja äidillä vain kotimaidensa kansalaisuudet.

Olen varmaan hassu, mutten itse haluaisi alaikäisen lapseni olevan eri kansalaisuutta kuin itse. Hakisin siis kaksoiskansalaisuuden, jos mahdollista...
Siis lapselle kaksoiskansalaisuuden...
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Olen varmaan hassu, mutten itse haluaisi alaikäisen lapseni olevan eri kansalaisuutta kuin itse. Hakisin siis kaksoiskansalaisuuden, jos mahdollista...

Jotkut maat eivät salli kaksoiskansalaisuutta. Siinä tapauksessa lienee helpointa, jos lapsella on asuinmaansa kansalaisuus, ei vanhempien kotimaan.

Minäkin haluan, että lapsillani on Suomen kansalaisuus. Niin kuin onkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mun lapsilla on sekä suomen että isänmaan kansalaisuus. Kaverini lapsella joka on syntynyt Amerikassa ja sekä äidillä ja isällä on eri kansalaisuudet (kumpikikaan ei ole amerikkalaisia, ovat eri Euroopan maista kotoisin) on Amerikan kansalaisuus, ja isällä ja äidillä vain kotimaidensa kansalaisuudet.

Olen varmaan hassu, mutten itse haluaisi alaikäisen lapseni olevan eri kansalaisuutta kuin itse. Hakisin siis kaksoiskansalaisuuden, jos mahdollista...
Siis lapselle kaksoiskansalaisuuden...

Joo, mä olen ehdottanut kaverilleni että tekis varmasti niiden elämästä helpompaa jos hakisi lapselleen oman maansa kansalaisuuden myös. Niillä on nyt ollut niin paljon muita huolia elämässä että eivät ole saaneet aikaiseksi, eivätkä ole myöskään matkustelleen pois Amerikasta ikuisuuksiin.
 
Mulla on ulkomaalainen mies, ei vielä lapsia, mutta lapsille tulossa luultavasti vain miehen kansalaisuus. Koska tulemme asumaan hänen kotimaassaan ja kyseinen maa ei salli kaksoiskansalaisuutta. Ajattelen kuitenkin, että jos meillä lapsia niin ovat ihan yhtä lailla suomalaisia, ei pelkkä kansalaisuus tee ihmisestä jonkun maalaista, meillä tarkoituksena opettaa lapsille niin suomen kuin heidän isänsä kieli. Esim. mä en osaa pitää Nico Rosbergia suomalaisena, koska ei puhu suomea, ei ole koskaan asunut Suomessa.
 

Yhteistyössä