Minkä mittaiset sauvat pitää olla sauvakävelyssä, kun kävelijällä pituutta 163cm?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Eiks se mene silleen että kun sauvat on "suorassa" niin sun käsivarteen tulee 90asteen kulma?

Saattaa ollakin...meinaan kun pidin about siitä kohtaa kiinni, niin ei ottanut niin kovasti olkapäihin :)

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Mä oon samanmittainen ja vaihdoin just liian pitkät 115 cm sauvat 110 cm sauvoihin. Tuntuu paremmilta.

Mun sauvat on 125cm :laugh: Eikä tosiaan tunnu hyvältä :kieh:

Millaselle hujopille tän mittaset sitten kuuluu? Meinaan että pohdin löytyykö joku jolle nää vois lahjottaa.

Miten ihmeessä sulla on ollu noin pitkät sauvat? Olen itse 176 cm ja tuon laskurin (sekä oman kokeilun) mukaan mulle sopii 115 cm pitkät sauvat. Yksi tapa laskea on 0,68 x oma pituus, joka mulle antaa pituudeksi 120 cm, mutta ne on todella mulle liian pitkät, kokeiltu on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten ihmeessä sulla on ollu noin pitkät sauvat? Olen itse 176 cm ja tuon laskurin (sekä oman kokeilun) mukaan mulle sopii 115 cm pitkät sauvat. Yksi tapa laskea on 0,68 x oma pituus, joka mulle antaa pituudeksi 120 cm, mutta ne on todella mulle liian pitkät, kokeiltu on.

Mulle sopii tuolla kaavalla ne 115 cm sauvat. Ihan urheiluliikkeessä myyjä laskenut pituuteni mukaan. Mutta oli liian pitkät, vaikka on aika paksupohjaiset lenkkaritkin, joten vaihdoin. Kannattaa laittaa kauppaan ne kengät, joilla aikoo sauvoa, niin menee lähimmäs oikeaa pituutta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No siten että pappa meni ja kuoli ja mamma anto pappan sauvat mulle. Mutta ei se pappakaan kyllä 180 cm tai yli ollut, eli on nuo hällekin ollut sitten liian pitkät.

Toinen tapa laskea kävelysauvan mitta

Sauvojen pituudet ovat useimmiten 5 cm välein, ja siksi sauvan pituus tässäkin mittalaskimessa pyöristetään lähimpään 5 cm pituuteen. Aloittelijalle sopii alaspäin täyteen 5/10 cm:iin laskettu pituus, kun taas kunnon ja sauvakävely-tekniikan jo kehityttyä pidemmälle, sauvan pituuden voi kohottaa ylöspäin seuraavaan täyteen 5/10 cm:iin.

Jos henkilöllä on pitkät kädet ja jalat tai kävelytapa hyvin urheilullinen, valita voisi hieman pidemmät kävelysauvat.

Tällöin kävelysauvat voisivat olla 20 cm lyhyemmät kuin perinteiset hiihtosauvat tai 0,7 kertaa oma pituus. Liian pitkillä sauvoilla olkapäät kuitenkin nousee ylemmäksi ja niska jäykistyy ja kipeytyy.

Yhteistyössä