Minkä kokoisia vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ummelwalad
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä odotan nyt neljättä ja olen hankkinut valmiiksi 56-68cm vaatteita, tuon ikäisillä voi toki koko vaihdella paljonkin ihan syntymäpainosta johtuen. Musta tuntuu, että aiemmilla on mennyt aika pitkään 62cm vaatteet, niitä ihan pieniä 50-56cm en oo montaa hankkinut.

riippuu niin täysin lapsestakin.meidän poika käytti 4kk vanhana kokoa 74, tyttö taas mahtui samaan kokoon vuoden ikäisenä.Oikeastaan etukäteen ei voi satavarmasti sanoa, mitä kokoa missäkin iässä tarttee.sen voin sanoa kokemuksesta että 50cm vaatteisiin ei kannata satsata ellei oo tiedossa pienikokoista vauvaa.

56 meni aika kauan. Meillä jäi melkeimpä käyttämättä koko 68.. Käytettiin varmaan pari viikkoa. 62:set meni jonkin aikaa. Vasta 74 koko alkoi sopi vähän kauemmin. Ostin ihan turhan paljon noita pieniä vaatteita.

Olen ymmärtänytkin, että yleensä ihan pieniä kokoja ei paljoa tarvitse. En vaan ollut varma esim. onko juuri nuo 60-70 senttiset pitkään tarpeellisia. Eli taidan tilata noita 60-80 senttisiä, niin menee sitten suht pitkään. Kiitos vastauksista. :)

Meidän tyttö on kohta 2kk ja 56-62cm on nyt käytössä.

Meillä oli myös 50cm vaatteita, musta oli kiva että vaatteet oli sopivat eik kamalan isot.

Mutta 62-68cm eli se 3kk-6kk menee ehkä kaikista pisimpään.

Meillä poika siirtyi 80 kokoon puolivuotiaana, ja se oli eka koko joka sitten kesti pitempään, samoin 86 ja nyt toivon mukaan 92 menis hyvän aikaa. Meillä ei nuo pienemmät siis kovin kauaa menneet...

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Meidän tyttö on kohta 2kk ja 56-62cm on nyt käytössä.

Meillä oli myös 50cm vaatteita, musta oli kiva että vaatteet oli sopivat eik kamalan isot.

Mutta 62-68cm eli se 3kk-6kk menee ehkä kaikista pisimpään.

Meillä vasta 74 ja 80 -koot on alkanu menny pidempään. Poika siis nyt kohta 11kk. mäkin kyllä tykkään, että vaatteet ei roiku ja onhan niissä helpompi opetella kontaamaan ja kävelemään jos ei oo ihan liian isot.

Mut aika vähillä vaatteilla pärjää siihen asti kun lapsi alkaa syömään kiinteitä. Näin ainakin meillä. Sen jälkeen alkaa mennäkin sit monta vaatekertaa päivässä, vaikka millä essulla vuorais koko lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja masuasukki2010:
Jatkokysymys vielä: Kuinka monta asua ois hyvä noille pienille olla? Eli kuinka usein tulee tarve vaihtaa? Tiedän, että vaihtelee toki, mutta noin yleensä.

Jos vauva on kova puklailemaan ja kakkimaan yli vaipan, voit joutua vaihtamaan jopa 6 kertaa päivässä vaatteita ;) Toisaalta voit pärjätä yhdellä asulla päivässä, tätähän ei voi tietää... Mutta kyllähän olisi hyvä varmaan olla n. 6 asua ainakin, osa on aina pyykissä jne.

Huomaa varmaan, etten ole ihan pieniä hoitanut. :ashamed:

älä murehdi, en ollut minäkään. KUn 5v sitten synnytin esikoiseni niin perehdytys lähti siitä, että kuinka vauvaa pidetään sylissä - en ollut koskaan pidellyt vastasyntynyttä. Kuitenkin lapsi on nyt terve ja reipas 5 vuotias.Kyllä se siitä lähtee sinullakin :D

Alkuperäinen kirjoittaja km:

älä murehdi, en ollut minäkään. KUn 5v sitten synnytin esikoiseni niin perehdytys lähti siitä, että kuinka vauvaa pidetään sylissä - en ollut koskaan pidellyt vastasyntynyttä. Kuitenkin lapsi on nyt terve ja reipas 5 vuotias.Kyllä se siitä lähtee sinullakin :D

Kiitos kivoista sanoista. Sentään osaan käsitellä vauvaa, kun niitä töissäkin pitää välillä siirrellä ym. Tuo kokoaikainen hoito vaan ei ole vielä osunut kohdalle, niin näiden asioiden hahmottaminen on vielä alkumetreillä.

Alkuperäinen kirjoittaja km:

Kiitos kivoista sanoista. Sentään osaan käsitellä vauvaa, kun niitä töissäkin pitää välillä siirrellä ym. Tuo kokoaikainen hoito vaan ei ole vielä osunut kohdalle, niin näiden asioiden hahmottaminen on vielä alkumetreillä.

Jos mä oon selvinny mieheni kans niin selviät säkin :) . Meillä oikeesti lähti molemmilla tää vauvanhoitosysteemi ihan a:sta ja moni asia piti opetella kantapään kautta. Nyt odota kolmatta lastani ja hommat alkaa olla hanskassa :D

Mitä mielipiteitä muuten vaatteista? Olettaisin, että käytännöllisimpiä ovat bodyt ja housut ihan pienellä. En ainakaan voi kuvitella t-paita tyyppisten olevan kovin käteviä.

mun oma kokemus on, että vauvalla käytännöllisimpiä vaatteita on bodyt´(ne on ihan elintärkeitä, ite en olis tullu toimeen ilman niitä), puolipotkarit, potkupuvut ja potkuhousut. Moni kehui esikoista odottaessani niitä narupaitoja ja ostin tyhmyyksissäni isot läjät - jäivät meillä käyttämättä. Mun mielestä ne oli ihan hirveitä käyttää.kaksosaiset puvut on epäkäytännöllisiä niin kauan kun vauva ei itse kävele. Paita oli aina korvissa ja sitä sai kiskoa alaspäin.

itse oon varustautunu kolmannen vaatteissa siten, että olen ostanut ja ostan bodeja, puolipotkareita, potkareita, paitoja sekä lappuhaalarimallisia housuja.KÄytännöllisyys ennenkaikkea ja on ne mun mielestä ihan kivan näköisiäkin. En henk koht halua pukea vauvaa vaatteisiin, jotka näyttää aikuisten vaatteilta pienoiskoossa.Vauva pukekoon vauvan vaatteet.

Yhteistyössä