Minkä kokoisia vaatteita lapselle ensi vuodeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Poika on nyt 71 cm ja 9085 g, isokokoinen 6 kk 1 vk ikäinen.Käyttää nyt kokoa 74, on ihan sopiva.

Tekisi mieli hommata huutiksesta vaatepaketteja jo ensi vuodeksi. Minkä kokoisia kevät/kesävaatteita minun kannattaisi ostaa, entä syksy/talvi?

Ajattelin että kevääksi/kesäksi 80, syksyksi/talveksi 86, olisikohan Ok? Vai kevätvaatteet 74 ja syksy 80? Vaikea arvioida, esikoinen kun on, niin ei ole kokemusta asiasta.

Ostat 80/86 kokoisia sisävaatteita - ne kuitenkin ovat sellaista mitä käytetään ihan ympäri vuoden. Eli ns seuraavaa kokoa.

Kesän kokoa on tosi vaikea ennustaa, mutta täällä voi katsoa kuvaajasta miten lapsi on ensi keväänä, JOS kasvu seuraa omaa käyräänsä. Puolen vuoden kuluttua olisi noin 78-80cm. Kesällä muutaman sentin pidempi. http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/

Kesä vaatteena voisi 86cm olla ihan ok? Mutta t-paidoissa tai shortseissa ei väljyys haittaa ellei ole ihan riukukeppi. Osta säädettäviä shortseja, jos ostat 92cm. Meillä taisi olla 86cm vaatteita vastaavan kokoisella pojalla (vähän keskiarvoa pidempi).

Huomio toki eri merkkien erot todellisessa koossa.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
mä ottaisin 86 kesäksi, syksyksi jo 92. Meillä isokokoinen 1,5v. EI mitään toivoa että 80cm menis. Suurin osa 86 kokoisistakin on jo pieniä.

Joo kyllä meilläkin on tosiaan muutaman kk ikäistään edellä tuossa koon kehityksessä, moni luulee poikaa noin 10-kuiseksi koon perusteella. :-))

Joo jos innostun jo ostamaan ensi vuoden talveksi toppahaalaria, se pitää olla sitten varmasti jo se 92-kokoinen.

Pitää olla hamstraamatta ainakaan ihan kamalasti, ettei mene hukkaan vaatteet. Mulla jo meni kamala kasa 56-62-kokoista vaatetta pieneksi hetkessä silloin alussa, kun poika kasvoi ihan hullua vauhtia, 2,5-kuisena jo käytettiin kokoa 68, puolet niistä pienistä jäi kokonaan käyttämättä..:-/ Onneksi en paljon uutena sentään ostanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä taas:
En huutaisi huutiksesta kuin akuuttiin tarpeeseen heti sopivia. Alennusmyynnit hyödynnän kohta kaupoissa.

Minä taas olen hankkinut, ja tulen hankkimaan 90% pojan vaatteista käytettynä, ja 10 % uutena alennusmyynneistä, normaalihintaisia en ole ostanut pahemmin. Taisipa olla ainoastaan sairaalasta kotiintulovaatteet normaalihintaisia.Hyväkuntoisia käytettyjä ostan, tai jotkut kotihousut voi olla vähän virttyneetkin.:-)

Mulla molemmat pojat isoja ikäisekseen.

Esikoinen:

6kk 76,5cm 10,5kg
1v 86cm 13,9kg
1,5v 92,5cm 16,5kg

Keskimmäinen:

6kk 72cm 9560g
1v 81,6cm 12,7kg
1,5v 88,6cm 14,3kg

(Tyttö oli 2v neuvolassa 86,9cm ja 12,6kg eli pienempi mitä pojat 1,5 vuotiaina :D )

Sinuna ostaisin kesäksi 86 ja syksyksi 92.

Yhteistyössä