Minkä kokoisia iltapaloja lapsillenne + lasten iät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nälkäisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nälkäisen äiti

Vieras
5-vuotias poikani söi 17.30 uunilohta (n. 70g) kera yhden keskikokoisen perunan, voin ja vihannesten (kurkku ja kirsikkatomaatit) + lasin maitoa. 19.00 oli iltapala ja poika hurjan nälkäinen. Tarjosin yhden ison hapankorpun rasvalla sekä kalkkunalla ja puolikkaan isosta luomuomenasta sekä kaakaota. "Mulla on vieläkin nälkä", totesi poika vakavana.

Olen miettinyt tätä että tarjoanko jotenkin poikkeuksellisen vähän ruokaa vai onko minulla vaan ruokaa rakastava poika, kun aina tuntuu olevan nälkä? Olisi kiva kuulla, kuinka paljon teidän muiden muksut syövät.

Hapankorppua, ei.

Jos poika nälkäinen niin keitä annos puuroa ja ruisleipä päällisillä. Sekä omenia yms.

Kasvava poika tarvitsee riittävästi ravintoa.

Kuulostaa pieniltä ruokamääriltä, meidän 1v9kk syö kerralla enemmän :D Esim. klo 17 ruuaksi saattaa mennä sellainen syvä muumilautasellinen melkein täynnä ruokaa, ja saman verran puuroa menee iltapalaksi n. 20.30 Tai iltapalalla esim. ruispala juustolla ja lisäksi pieni purkillinen jogurttia ja hedelmäpala.

Meillä 1v 1kk syö 16.30 ton verran päivällistä tai jopa enempi. Iltapalalle syö:
-lautasellinen puuroa, jossa pari teelusikkaa hedelmäsosetta ja mustikoita
-raejuustoa ja banaania
-maitoa
-joskus vielä jotain pientä lisää

Kiitos vastauksista. Pojalla jäi vähän ruokaa (ja on pienikokoinen, kuten muutkin sukunsa miehet) päivällisellä, niin siksi kevyt iltapala. Olisiko parempi tosiaan keittää puuro jatkossa tms.?

Mun kohta 5v syö vaihtelevasti. Jos on kasvuaika niin syö päivällisen ja reilun iltapalan päälle. Tänään söi pottua+lihapullia ja iltapalaksi tossa siivun ruisleipää ja vähän rusinoita. Väliin tuntuu että syö kun hevonen ja toisinaan vähän. Toilla muksulla on kova kasvu ja liikkuu runsaasti joten tartteekin suht reippaasti ravintoa. Näkyy pituudessa minne se ruoka menee, ei niinkään painossa. Aina se on ollu vaihteleva syöjä.

Mun viisivuotias on hyvin valikoiva ruuan suhteen ja muutenkin pieniruokainen. Kuusivuotias kyllä voi syödä iltapalaksi kaksikin Fazerin juustosämpylää kaikilla lisukkeilla (salaatti, juusto, kinkku,kurkku). Sämpylät ovat aika suurikokoisia, mutta tietysti sellaista "pullamössöleipää". Päivällisellä lapsi on syönyt päivästä riippuen yksi tai kaksi annosta ruokaa. Meillä ainakin hapankorppuja olisi mennyt useampia.

Viimeksi muokattu:
3 vuotias tyttö saattaa syödä päivällisellä esim. 200 g makaronilaatikkoa, ja iltapalaksi leivän, riisikakun, omenan, ja jugurtin :D

Tyttö on hoikka ja liikkuu paljon, mutta luulen että yrittää vain luistaa nukkumaan menosta sanomalla jatkuvasti että on nälkä.

Mun 7v. syö tällä hetkellä iltapalaksi n. 10cm pätkän patongista, päällä juustoa ja kinkkua sekä juuomaksi maitoa. Todennäköisesti hän huutaa hetken päästä, että vielä olis nälkä... Aika pieniltä eväiltä ap:n pojan ruuat kuulostaa. Ehkäpä pitäisi vähän lisätä määrää tai laittaa jotain tuhdimpaa (kuten puuroa), jos lapsi valittaa nälkäänsä?

jos kerta jää nälkä. Kannattaa perusterveen lapsen kohdalla luottaa lapsen omiin tuntemuksiin. Meillä 4v ja 7v syö aika saman verran. Klo 16.00 lämmin ruoka ja 19.00 näkkäri,jugurtti ja hedelmä, lasi maitoa.

Meidän 3,5v syö todella vaihtelevasti. Joinain päivinä elää pyhällä hengellä ja toisina syö sitten suht normi annoksia. On tosin hyvin hoikka. Minusta kuulostaa aina normi määrältä mitä lapsesi syö, tosin jos meillä sanoo että on vielä nälkä niin saa lisää niin kauan kunnes on kylläinen.

Meillä 4,5-vuotias tyttö syö iltapalaksi 2dl kaurapuuroa, omenan ja lasillisen maitoa... joskus lisäksi myös paahtoleipää palasen. Ja 1,5-vuotias poika syö 3dl kaurapuuroa, pienen purkin hedelmä-/marjapilttiä, omenan puolikkaan ja puoli lasia maitoa. Joten minun mielestäni yksi hapankorppu ja puolikas omena on 5-vuotiaalle pojalle tosi vähän. Anna syödä niin paljon kuin on nälkä. Puuroa, kiisseliä, leipää, omenoita, banaania, piirakoita...

poika 1v8kk ja iltapalaks menee neljän viljan puuro (desi vettä + 4 ruokalusikallista hiutaleita) ja siihen sekaan 1 pieni marjapiltti. tai sit 1 banaani muussattuna, sekaan pikkupurkki jogurttia ja puolikas marjapiltti. maitoa juo n 2,7dl iltapalan päälle.

Meidän kohta 4-vuotias söi äsken (pienen) lautasellisen puutoa mustikkakeitolla, yhden palan ruisleipää kinkulla ja paprikalla, pienen omenan ja lasillisen maitoa.

Tuohan nääntyisi nälkään ennen aamua, jos pitäisipelkällä hapankorpulla mennä nukkumaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja nälkäisen äiti;27185763:
Kiitos vastauksista. Pojalla jäi vähän ruokaa (ja on pienikokoinen, kuten muutkin sukunsa miehet) päivällisellä, niin siksi kevyt iltapala. Olisiko parempi tosiaan keittää puuro jatkossa tms.?

Nurinkurista: jos ei päivällisellä ruoka maistunut, niin sitä enempi sitä pitää tarjota iltapalalla. Meillä olisi noiden lisäksi syöty iltasella vielä lautasellisen puuroa+marjoja.

Ei syöty ruokamäärä ole lapsen koosta kiinni, meillä on kaksoset joista lyhyempi ja hoikempi syö tuplasti sen mitä pulskempi, ja silti siis kasvaa hitaammin.

4-vuotias poika ja 5-vuotias tyttö syövät 5 ateriaa päivässä.
Illalla noin klo. 17-18 on päivällinen, jolloin syövät normaalin lämpimän kotiruuan. Tänään oli riisiä ja kanaa.
Iltapalalla klo.19-20 syövät silti yleensä puuron/muroja/2 ruisleipää sekä usein vielä hedelmän tai jugurtin. Ovat hoikkia, hyvin voivia lapsia. Eli ap:n lapsen ruuat kuulostaa mun korvaan vähäisiltä ja meidän lapsilla olis ainakin nälkä noiden jälkeen.

Meillä syödään 16:30-17:00 ja iltapala on 19:30-20:00
Lapsi on 3,5vuotias ja tarjoan hänelle jogurtin/hedelmäsoseen, leivän niillä päällysteillä mitä kaapista löytyy, puolikkaan banaanin. Yleensä, eilen ei ollut esim, banaania joten annoin hänelle loput omenakaurapaistoksesta. Lisäksi muki maitoa.
Hyvin uppoaa yleensä kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja nälkäisen äiti;27185763:

Puuro on ihan hyvä jos se maistuu, kaveriksi kannattaa tarjota vielä marjoja tai hedelmää. Mutta ei sitä puuroakaan tarvitse joka iltapalalla olla, olipa mitä hyvänsä niin anna lapsen syödä niin paljon kuin haluaa. Siis ei nyt mitään viittä suklaavanukasta, mutta puuroa, marjakiisseliä, ruisleipää, hedelmiä jne. ei todellakaan tarvitse rajoittaa! :) Itse herään yöllä nälkään jos en syö illalla kunnolla, ja myös lapsella on aina ollut tapana tankata kunnolla ennen yöunia. Ystävän lapsi taas syö olemattoman vähän, mutta pärjää sillä. Terve lapsi syö tarpeensa mukaan, ei tarvitse väkisin tuputtaa tai rajoittaa.

Yhteistyössä