Minkä kokoisia 2-3 -vuotiaita teillä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyselen siksi, kun siskoni lapsi on mielestäni isohko kooltaan ja syö paljon karkkia, keksejä, pullaa tms. Hän täyttää keväällä 3 vuotta ja on 95 cm pitkä ja painaa 15 kg.

Itselläni ei ole enää näin pieniä lapsia, joten en oikein hahmota onko lapsi (tyttö) normaali/isokokoinen? En tiedä pitäisikö minun jotenkin kauniisti mainita siskolle tuosta jatkuvasta napostelusta...

Mielipiteitä?

Eniten siis mietin tuota jatkuvan napostelun terveellisyyttä (siis sitähän se ei ole) ja sitä että näkyykö se jo painossa. Onko tuo 15 kg paljon tuon pituiselle?

Olemme läheisiä ja puhumme paljon lasten kasvatuksesta. Siskoni on todella fiksu ihminen muuten, hänellä vain tuntuu olevan joku sokea piste tässä. Mietin että kehtaisinko kauniisti huomauttaa...

juttele siskosi kanssa asiasta? Toki jatkuva napostelu on pahasta eikä oma tyttöni, samanikäinen, vastaavaa harrasta. Meidän tyttö on viimeksi punnitessa ollut n. 13 kg mutta on myös siskosi tyttöä lyhyempi, päälle 90 cm kuitenkin. Keskikäyrillä sekä pituus että paino.

Mites tuo karkin syöminen vaikuttaa mielestäsi tytön pituus kasvuun? 15 kg ei ole mielestäni 3vlle mitenkään paljon. Älä huomauta, vaan keskity omaan painonhallintaasi, sitä voit oikeasti hallita, toisten lasten painot kannattaa jättää vanhempie vastuulle.
Meidän 2v 3kk painaa 13kg ja on n. 92cm pitkä, paino menee juuri ideaalissa suhteessa pituuteen, en siis näe oin pitkälle tytölle 15kg painoa mitenkään isona.

[QUOTE="kiia";25679864]Mites tuo karkin syöminen vaikuttaa mielestäsi tytön pituus kasvuun? 15 kg ei ole mielestäni 3vlle mitenkään paljon. Älä huomauta, vaan keskity omaan painonhallintaasi, sitä voit oikeasti hallita, toisten lasten painot kannattaa jättää vanhempie vastuulle.
Meidän 2v 3kk painaa 13kg ja on n. 92cm pitkä, paino menee juuri ideaalissa suhteessa pituuteen, en siis näe oin pitkälle tytölle 15kg painoa mitenkään isona.[/QUOTE]
Älä ny viiti, ei ap siitä ollut huolissaan vaan elämäntavoista. Mutta joskus nekin on vaan nieltävä, toisille ei voi mitään. Kukin elää tavallaan.

Meillä ei napostella.
Meillä ei saa lapset herkkuja kuin joskus kerran-pari viikossa piparin ja juhlissa vaikka jotain kakkupalaa.
Niitä ei kauhein usein oo.

Ruoka-annokset on oikeankokoisia tuon ikäisille lapsille.
Ja silti keskimmäinen tuppaa nirsoilemaan silloin tällöin, mutta aina se ruoka syödään kummiskin.

just 3v 98cm/17kg , 10v on 136cm/28kg.

Napostelu ei ole terveellistä, mutta jotkut ovat luonnostaan vähän pullukoita.
Meillä esikoinenkin tuossa iässä oli muistaakseni 15kg.
Meidän 3v tosin on aika lihaksikas ja vahva lapsi.
Kävelee pitkiä matkoja.

Vauva on aika hyvin syönynnä mut 1kk ikäisen syömistä en aatellu rajoittaa.

Meillä oli tyttö 3v 93cm ja 14kg, eikä todellakaan ollut mun mielestä iso ja neuvolassa sanoivat silloin että hienosti kasvaa keskikäyrällä. Älä nyt vaan mene sanomaan mitään kun lapsi on kerran ihan normi kokoinen. Ja jos et mua usko niin googleta kasvukäyrät.fi niin pääset itse tarkistamaan mitä käyrät sanovat tuon kokoisesta.

[QUOTE="kiia";25679864]Mites tuo karkin syöminen vaikuttaa mielestäsi tytön pituus kasvuun? 15 kg ei ole mielestäni 3vlle mitenkään paljon. Älä huomauta, vaan keskity omaan painonhallintaasi, sitä voit oikeasti hallita, toisten lasten painot kannattaa jättää vanhempie vastuulle.
Meidän 2v 3kk painaa 13kg ja on n. 92cm pitkä, paino menee juuri ideaalissa suhteessa pituuteen, en siis näe oin pitkälle tytölle 15kg painoa mitenkään isona.[/QUOTE]

Niin, juuri siksi olen miettinyt että kannattaako asiasta yrittää kauniisti puhua, kun niin kuin tästä nähdään niin aiheesta saattaa ottaa herkästi nokkiinsa.

Näemme siis todella monena päivänä viikossa, ja oikeastaan joka kerta lapsi syö jotain herkkuja. Esimerkiksi 5-6 keksiä ja suolatikkuja. Juhlissa tms. saattaa heillä olla lapselle oma keksipaketti mukana minkä syö, ja sitten päälle tarjottavia vielä.

Asia ei minulle kuulu, mutta sisko itse kärsii jatkuvasta painon jojoilusta ja nyt tuntuu että saattaa lapselle opettaa tässä samaa syömiskulttuuria. Ehkä jos tulee joku sopiva tilaisuus niin kysyn häneltä nätisti miksi hän antaa lapsen napostella niin usein ja paljon.

Niin, juuri siksi olen miettinyt että kannattaako asiasta yrittää kauniisti puhua, kun niin kuin tästä nähdään niin aiheesta saattaa ottaa herkästi nokkiinsa.

Näemme siis todella monena päivänä viikossa, ja oikeastaan joka kerta lapsi syö jotain herkkuja. Esimerkiksi 5-6 keksiä ja suolatikkuja. Juhlissa tms. saattaa heillä olla lapselle oma keksipaketti mukana minkä syö, ja sitten päälle tarjottavia vielä.

Asia ei minulle kuulu, mutta sisko itse kärsii jatkuvasta painon jojoilusta ja nyt tuntuu että saattaa lapselle opettaa tässä samaa syömiskulttuuria. Ehkä jos tulee joku sopiva tilaisuus niin kysyn häneltä nätisti miksi hän antaa lapsen napostella niin usein ja paljon.
Kun sua huolestuttaa niin kannattaa vaikka oman mielenrauhan takia asiasta jossain kohtaa mainita. Mutta se ei kyllä takaa mitään, yleensä ei auta puheet ikävä kyllä.

Pistänpäs tähän nyt meidän lasten mittoja 3 vuotiaana
Tyttö 94,5cm 13,8kg
Poika 103cm 15,7kg

Mun mielestä siis siskosi tytön mitat on normaalit. Kun itse puhut että on isohko niin tarkoitatko sanoa että lihava?

Voisit ehkä mainita että jatkuva napostelu ei tee hampaille hyvää. Mittoihin ei tarvitse puuttua.

[QUOTE="vieras";25679802]Kyselen siksi, kun siskoni lapsi on mielestäni isohko kooltaan ja syö paljon karkkia, keksejä, pullaa tms. Hän täyttää keväällä 3 vuotta ja on 95 cm pitkä ja painaa 15 kg.

Itselläni ei ole enää näin pieniä lapsia, joten en oikein hahmota onko lapsi (tyttö) normaali/isokokoinen? En tiedä pitäisikö minun jotenkin kauniisti mainita siskolle tuosta jatkuvasta napostelusta...

Mielipiteitä?[/QUOTE]

Paino suhteessa pituuteen on normaali.

Mun mielestä tytön mitat kuulostaa ihan hyviltä ja normaaleilta.

Meidän poika oli 2-v. 91cm 13kg ja nyt 2v9kk painoa 15,5kg ja pituutta sen verran, että alkaa 98-kokoiset housut jäädä lyhkäisiksi.

Mun yksi poikalapseni oli 3v-neuvolassa 100 cm ja painoi 15,5kg. Aina ollut "tykympi" kropaltaan kuin isoveljet, mutta silti tuolla painolla nyt saavuttanut nollakäyrän. Tähän asti mennyt aina miinuksen puolella vantterammasta olemuksestaan huolimatta. Painoa vain kilo vähemmän kuin 1,5 vuotta vanhemmalla veljellä.

Yhteistyössä