Minkä kokoiset sukset 116cm pitkälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
myikö myyjä oikean kokoiset kun sanoi että 120cm olisivat hyvät. Nyt kun päästiin kotiin niin sukset aika lyhyen oloiset. Painotettiin vielä myyjälle että haluamme että ne menevät vielä ensivuonnakin.

Mun tyttö on 120cm ja ostettiin 140cm sukset. Katsoin jostain taulukosta että pitäis olla 20cm pidemmät kuin itse. Kuitenkin nyt olen kuullut monelta taholta että lapsen sukset pitäis olla suunnilleen lapsen pituiset, helpompi hiintää. Mutta sujuu se meilläkin noilla tällähetkellä liian pitkillä suksilla.

Nehän mitataan sillain, että lapsi nostaa seisoessa käden pystyyn ja sen suksen kärki tulee olla sinne sormienpäihin asti. (Pikkukakkosen hiihtokouluohjelmassa opettivat) Eli ois varmaan saaneet olla pidemmät.

no onpas kiva että urheilukapussa sitten myyvät liian lyhyet sukset, löysin myös taulukon nyt netistä jossa oli tuo että olisi hyvä olla 20cm pidemmät kun lapsi. Saakohan suksia enää vaihtaa kun niihin kiinnittivät jos siteetkin ja niissä ei niitä valmiiksi ollut, lisäksi ehdimme poistaa viivakoodilapun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
no onpas kiva että urheilukapussa sitten myyvät liian lyhyet sukset, löysin myös taulukon nyt netistä jossa oli tuo että olisi hyvä olla 20cm pidemmät kun lapsi. Saakohan suksia enää vaihtaa kun niihin kiinnittivät jos siteetkin ja niissä ei niitä valmiiksi ollut, lisäksi ehdimme poistaa viivakoodilapun.

sellassii ne kauppiaat...ei varmaan myy mitään sellasii et menis ens talvenakin....ittiään vaan aattelevat

Meillä tyttö on 130 cm pitkä ja suksilla on pituutta 140 cm. Koska tyttö hiihtää ekaa vuotta, niin ajateltiin ottaa kohtuullisen mittaiset, sillä liian pitkistä suksista on tässä kohtaa kuulemani mukaan vain haittaa.

Jos on aloitteleva hiihtäjä, lyhyillä on helpompi hiihtää kuin pitkillä. Eikä mene hermo niin nopsaan! Luistelutekniikassa käytetään myös lyhyempiä suksia.

Itse olen lukenut, että lapsen suksen pituus on lapsen pituus + 15 cm. Ja vielä samanpituisetkin kuin lapsi menevät hyvin. Meillä 136-senttisellä on siis 150-senttiset sukset.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:

Netissäkin tuo tieto vaihtelee 5-20cm välillä.Rippuen mistä katsoo.

Lasten suksien pituudesta. Lapsille on eri mitta ohjeet suksien pituudessa kuin aikuisille.
Lapsille suositellaan suksien (perinteisen tyylin) pituudeksi: omapituus - +10cm. Mitä lyhyemmät sukset sitä helpompi lapsen on hiihtää suksilla eli aloittelijalla ei välttämättä tartte olla edes tuota +10cm vaan ihan oman pituisetkin on riittävät. Tietty jos säästäväisenä aattelee, että menisivät pidempään niin sit kantsii hiukan ottaa pidemmät esim. just tuon +10cm lisää. Isommilla lapsilla voi ottaa hieman pidemmät eli ainakin tuon +10cm.
Ja monollisia suosittelen ehdottomasti :)
Näin mulle on neuvottu myymään suksia ylemmältä taholta ;)

Nimimerkillä suksia työkseen myyvä

No jo on pihiä porukkaa, jos lapsella on 30 cm liian pitkät sukset "että menevät sitten monta vuotta"
Itse ostin 117 cm pitkälle 5-vuotiaalle 120-senttiset sukset, että on helppoa ja mukavaa hiihtää. Hankin sitten ensi talvena uudet ja myyn nuo pois. Ei se nyt niin vaikeaa ole.

Tällä logiikalla monot ja luistimet pitäisi sitten olla varmaan 3 numeroa liian suuret että menevät ensi talvena...

Meillä oli saman pituisella 'aloittelijalla' oman pituiset sukset, oli oikein sopivat. Seuraavana talvena 10cm pidemmät. Yhtä oikeaa totuutta ei ole, mutta 0-15cm on hyvä nyrkkisääntö, lapsen taitojen mukaan. Mäkään en ostaisi 30cm pidempiä suksia :)

Jossain lukee että 10-15cm pidemmät kuin lapsi,jossain että 15-20cm pidemmät kuin lapsi.
Riippuen miltä sivulta katsoo.
Ja on lukenut myös että lapsen sukset eivät ole liian lyhyet vaikka olisi saman pituiset kuin lapsi.

Yhteistyössä