Minkä kokoinen talvihaalari 2-vuotiaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Linta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Linta

Vieras
Ostin alesta ensi talveksi 92cm haalarin, mutta mietin että tulikohan ostettua liian pieni. Myyjä kyllä vakuutti kokojen olevan reiluja. Lapsi on siis syksyllä 2v. Minkä kokoisia teidän 2-vuotiaat ovat?

Meillä tyttö tosi pitkä 1.5 v 88.5 cm mutta on niin rimpula että käyttää paljon myös 80 senttisiä vaatteita. Talvihaalari oli tänä vuonna 86 cm ja olisi hyvin mennyt vielä varmaan kevään. Niinpä itse ainakin ajattelin että ostan kevät haalariksi 92 cm:sen niin että toivon sen menevän vielä syksylläkin. Moni on sanonut että kannattaisi ostaa 98, mutta tiedän sen olevan taas kauhean iso varsinkin nyt keväällä... En sitten tiedä kamppailen vähän saman asian kanssa eli meillä tyttö käyttäisi siis reilut 2 vuotiaana tätä 92 välikausihaalaria. Meillä tyttö oli 1v muuten 81 cm. Mä olen myös kuullut että etenkin reiman haalarit usein yhtä kokoa isompia käytännössä.

Haalareissakin on eroa, ja myös se vaikuttaa, minkä mallinen lapsi on. Esikoinen on syntynyt joulukuussa ja pituuskäyrällä ollut selkeästi plussan puolella. 2 v talveksi ostin Lassien 92 cm haalarin. 2v neuvolassa poika oli muistaakseni noin 92 cm pitkä, mutta silti piti vuodenvaihteessa hommata uusi haalari. Lapsi on pitkäselkäinen, varsinkin pienempänä vaatteet jäivät sen takia pieneksi, ja olen ymmärtänyt tuon Lassien olleen vielä siinä suhteessa pientä kokoa. Nyt tuo samainen haalari on ollut alkuvuodesta asti 1,5 vuotiaalla käytössä, hänen pituuttaan en tiedä, koska edellisestä neuvolasta on puoli vuotta aikaa. Haalari on nyt ihan hyvä, alkutalvesta se oli vielä liian iso. Pienemmällä muksulla vaatteissa jäävät yleensä hihat ja lahkeet lyhyiksi.

Tosiaan, haalareiden pituudessa ja leveydessä on suuria eroja vaikka kokomerkintä onkin sama.

Meillä tyttö oli 1½-vuotiaana 87,5cm, nyt 1v 11 kk:n ikäisenä arviolta 90-92cm, eli pitkä ikäisekseen. Tänä talvena käytössä on ollut kaksi 92 cm haalaria, ensin pienempi (Reima Peuhari) ja nyt isompi (Lassietec). Ihan sopivia ovat vaikka on hoikka tyttö. Sisävaatteista käytössä ovat pääsääntöisesti 92-104cm vaatteet.

Kaikkein oleellisin mittahan on tuo olka-haaramitta, se jos on lyhyt, niin haalari on auttamatta pois käytöstä, kun taas hihojen tai lahkeiden pientä mittavikaa voi kompensoida kenkien ja hanskojen kanssa. Tosi vaikea myös antaa ohjeita, kun on pullukoita ja hoikkiksia, ja samanpituisella pullukalla pitää olla yleensä hieman isompi haalari kuin hoikkiksella, jotta olo ei ole tönkkö.

Yhteistyössä