minkä kokoinen pyörä 3,5 vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sepetiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sepetiina

Vieras
Hei,

Minkä kokoinen polkupyörä kannattaisi ostaa pienikokoiselle 3,5 vuotiaalle (täyttää lokakuussa 4 v). Tähän saakka ollaan pärjätty kolmipyöräisellä ja poljettavalla traktorilla, (kummankaan polkemisesta ei tahdo tulla mitään) mutta nyt pitäisi oikea pyörä hankkia.

Löysin tällaisen taulukon yhden pyöränvalmistajan sivulta, mutta äitien omakohtaiset kokemukset olisivat kullan arvoisia.

Lastenpyörien suosituskoot
12" 2 - 4 v. 80 - 100 cm
16" 3 - 5 v. 90 - 120 cm
20" 5 - 8 v. 110 - 140 cm

Olen kuullut, että on olemassa myös 14" pyöriä, mutta sellaista ei ainakaan ole silmiini osunut.

Entä onko kokemuksia sellaisesta pyörän työntöaisasta, onko hyvä vaiko huono pienelle opettelijalle?

Tällaista pohtii keväisessä auringon paisteessa
Sepetiina

ps. piti vielä sanoa, että poikanen on jotain 95 senttiä pitkä.

http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=734312 löytyy paljonkin keskustelua. Minä kallistuisin vielä tuohon 12" pyörään, mutta kannattaa kokeilla, niitäkin on erikokoisia rungoiltaan ihan merkistä riippuen, tuo tuumakokohan viittaa renkaan kokoon. Aloittevalla pyöräilijällä on hyvä olla mahdollisimman pysty ajoasento, isommalla tulee helposti etukumara.

Minusta siitä työntötangosta ei ole mitään haittaa. Se ei vaikuta mitenkään ajamiseen, pyörä käyttäytyy ihan normaalisti sen ollessa paikoillaan. Hyötyä siitä löytyy, alamäessä sillä on helppo jarruttaa lapsen menoa ja ylämäessä taas antaa vähän lisätehoa polkemiseen, kun tulee turhan raskas paikka. Se säästää ainakin omaa selkää siinä vaiheessa =) ja hermoja, kun suojatietä mennessä lapsi olisikin kurvaamassa yhtäkkiä autokaistalle ajelemaan. Tangosta ei ole hyötyä, jos lapsi päättää itse pitää ne jarrut pohjassa.

No meillä tyttö on 2 kk vaille 3 vee ja pitkä sen 100 cm. Aiotaan ostaa hänelle synttäriksi fillari. Ja todellakin ostamme 16". Joku nokkelaälyinen harmaa totesi hiljattain lapsemme olevan varmaan hirveä läski, kun ei mahdu 12" pyörän päälle. No tässä hänelle vähän faktaa
Lastenpyörien suosituskoot
12" 2 - 4 v. 80 - 100 cm
16" 3 - 5 v. 90 - 120 cm
B)

Mitenhän noi on mitattu??

Meillä tyttö kasvoi 12" ulos kolmikesäisenä, 3,5 vuotiaana ostettiin 14" mikä ihan sopiva. Ostettu viime syksynä ja on sopiva nytkin. Tytön pituutta en muista mutta keskivertoa pidenpi, olisko ollu pari kuukautta sitten 4v. neuvolassa jotain 107-110 cm.. Ja tosiaan 6-vuotiaalla on 16"varastossa, hän tosin on ikäisekseen taas "kitukasvuinen", että hänenkin vanha 14" on ihan sopiva vielä.

12" liian pieni, mutta sillä on helpompi opetella polkemaan jos ei sitä vielä osaa.

Kaikista paras jos ottaa lapsen kauppaan mukaan.

Meillä on suunnilleen saman ikäinen ipana kuin ap:lla sillä erolla että ei ole ikäisekseen pienikokoinen ja hän ajaa sujuvasti 12 " pyörällä.

Suositan että otat lapsen mukaan fillarikauppaan. Ja kun ostat käytettyä, ota lapsi mukaan, istuta pyörän selkään, eroja on malleissa ja merkeissä, rungon korkeudessa ja pituudessakin eli meillä on varastossa yksi 16" pyörä, joka on rungoltaan tosi kummallinen, on joku markettipyörä:

kun satula oli niin, että jalat yltää maahan, polkiessa se onkin matalalla, lapsi polkee "polvet suussa" . Runko on pitkä, eli välimatka satulasta ohjaustankoon on pitkä.

Onneksi ei ole jokapäiväisessä käytössä vaan oli viikonloppulapsen käytössä.

Meidän 4-vuotiaalla on 12" pyörä ja kyllä se auttamattoman pieneltä näyttää. Ehkä teille ois sopiva 14" kokoinen pyörä. 16" voi olla kyllä aivan liian iso vielä tuon ikäiselle. Me ei raaskita taas joka kokoa ostaa, joten poika saa ajella tuolla 12":lla niin kauan kunnes tuo 16" on sopiva. Mut menkäähän porukalla sitä fillaria ostamaan ja antakaa lapsen "tyypittää" ihan itse, sittenhän sen näkee mikä on sopivin koko :)

meillä tyttö täyttää toukokuussa kolme ja ostettiin viime syksynä jo sille tuo 16 tuumanen pyörä tosin vasta nyt päässy käyttämään sitä eikä kyllä osaa kovin hyvin vielä tuota polkemist siks ostettii 16 tuumanen ku must se 12 tuumanen on rahan haaskausta vaan kolmipyöräsel ensin ajaa ja sit ku se tuntuu jäävän pieneks ni 16 tuumanen menee kauemmin ja kuitenki on jo ihan sopiva siinä vaihees mut makunsa kullakin ja vielä ku saatiin melkein ilmasin melkein uus pyörä ni todellakin otettiin se onhan ne 12 tuumaset kivasti koristeltu toisin ku nuo vähän isommat mut kyllä niihinkin voi ostaa esim tavarakorin jos haluu

Meillä tyttö täytti just 5v ja ostettiin 20" pyörä. Nyt on kova opettelu alkanut ilman apupyöriä! Tyttö on pitkä ikäisekseen, että ei noihin ikäsuosituksiin aina voi tuijottaa.

Kiitos kaikille vastauksista ja tuosta linkistä aiempaan keskusteluun.

Me kokeiltiin eilen naapurin tytön 12" pyörää ja se näytti aika sopivalta meidän tirriäiselle pojallemme. Menemme siis viikonloppuna pyöräkaupoille kokeilemaan ja testailemaan meille sopivaa pyörää.

Työkaverilta sain mielestäni hyvän neuvon: kannattaa mennä sellaiseen liikkeeseen, jossa on hyvä vaihdokki valikoima ja sieltä ostaa ns. "hyvän merkkinen" käytetty. Niiden pitäisi olla kestävärunkoisia eivätkä mene vimpuraksi ensimmäisestä kolhusta ja hinta kohdallaan.

Hyvää viikonloppua ja aurinkoisia pyöräilykelejä

Sepetiina

Oliko tuo vain yhden valmistajan sivuilta tuo että 16-tuumaisen voi ostaa 90-senttiselle lapselle? Minä olen nähnyt useammassakin paikassa että vasta yli 100-senttiselle voi ostaa 16-tuumaisen. Ja tilattiinkin 3,5v tytölle (nyt ehkä 104cm) Hobbarista Raleighin 16-tuumainen, ja juuri ja juuri ulottuu toinen jalka maahan kun on satula matalimmillaan.

meillä poika 3v 4kk ja pyörä on 12 tuumainen.... oppinut nyt tänä keväänä polkemaan ja isompaa ei saisi liikkeelle ollenkaan....pojalla oli 3 v neuvolassa mittää 98 cm

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2007 klo 17:49 Lionheart kirjoitti:
Oliko tuo vain yhden valmistajan sivuilta tuo että 16-tuumaisen voi ostaa 90-senttiselle lapselle? Minä olen nähnyt useammassakin paikassa että vasta yli 100-senttiselle voi ostaa 16-tuumaisen. Ja tilattiinkin 3,5v tytölle (nyt ehkä 104cm) Hobbarista Raleighin 16-tuumainen, ja juuri ja juuri ulottuu toinen jalka maahan kun on satula matalimmillaan.

Meillä 3,5 v ja samaa kokoluokkaa, noin 105 cm ja oikein sujuvasti menee 12" apurataspyörällä eikä mielessä käy edes isomman hankkiminen. ´
KAsvunvara-pyörä, on sopiva sitten ensi kesänä ? Aivan kuten joku, joka aikoi ostaa 100 cm pitkälle lapselleen 120 cm haalarin... :headwall:
TAi eräs äiti, joka edelleen koululaisilleen ostaa kesäkengät niin, etä ne ovat sopivat ensi kesänä, kuten lapset itse silmät kirkkaina asian ilmaisevat.

Olen ajatellut että tarkoitus on että lapsi oppii ajamaan ja nauttii pyöräilystä, että se on kivaa. Ajaminen tarkoittaa, että polkee itse, ohjaa itse - eikä aja ojaan .- katsoo eteenpäin ja jarruttaa myös. Jarruttamisessa onkin opettelu.
Ja tämä kaikki vaatii että hallitsee sen pyörän... ja silloin ja siksi sen on oltava sopiva eikä mikään kasvuvara.
Apurattaista huolimatta pylrään pitää päästä itse, siitä pois itse ja jalkojen on yletyttävä maahan kun istuu satulassa, lapsella nämä korostuu eri tavalla kuin aikuisella, joka hallitsee ja osaa ajamisen.

Siksi meillä todellakin on se pieni 12". Eikä ole ollenkaan liian pieni.

Meillä poika oli tasan 3v. ja 101cm pitkä kun sai ensimmäisen pyöränsä joka oli 16" Tunturi Poni ja hyvin onnistui ajaminen. Nyt poika täyttää 5v. ja pituutta n. 115cm ja pyörä alkaa olemaan hieman pieni, nyt oppi ajamaan ilman apupyöriä joten emme uhan vielä uutta osta jotta oppii ajamaan tutulla pyörällä ensin kunnolla, ehkä syksyllä sitten siirrytään 20" seen. Tyttö täyttää 3 ja pituutta n. 92cm ja hänellä 12" on sopiva. Ensi vuonna saa sitten veljensä tunturin.

Minä suosittelen 12-tuumaista ensimmäiseksi pyöräksi. Sillä ei pääse liian kovaa karkuun, ei kaatuessaan mätkähdä asfalttiin kovin korkealta (kyllä, apupyörilläkin kaatuu aika helposti jos vähän temppuilee), ja sillä on turvallista opetella aikanaan myös ilman apupyöriä ajamista. Vaikka olisi isompikin pyörä olemassa, niin harjoittelu on helpointa pienellä. Se huono puolihan niissä pikkupyörissä on, että monet on tehty leluiksi ja niissä on paljon heppoisia muoviosia.

Meillä 3,5-vuotias on saanut jo siskolta perinnöksi myös 16-tuumaisen, mutta en silti luovu pikkupyörästä ainakaan tänä kesänä. Isommalla kyllä ajellaan pidempiä matkoja, koska sillä on kevyempi polkea, mutta pikkupyörä pysyy meillä kunnes osaa ajaa ilman apupyöriä.

Yhteistyössä