minkä kokoinen lapsi turvatyynyllä varustetulle etuistuimelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bad Virgin-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu :D

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php

Turvatyyny (Airbag)

Turvatyyny voi olla hengenvaarallinen lapselle. Selkä ajosuuntaan kiinnitettävää turvalaitetta ei saa käyttää etuturvatyynypaikalle.
12 vuoden ikään ja/tai 140 cm pituuteen saakka turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
"minkä kokoinen lapsi turvatyynyllä varustetulle etuistuimelle?"

selviää varmaan turvalaitteen käyttöohjeista kuten liikenneturvankin sivuilla sanotaan :saint:

Ap:n viestissä ei kyllä tätä kysytty, mutta samaan asiakokonaisuuteen kuuluu

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu :D

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php

Turvatyyny (Airbag)

Turvatyyny voi olla hengenvaarallinen lapselle. Selkä ajosuuntaan kiinnitettävää turvalaitetta ei saa käyttää etuturvatyynypaikalle.
12 vuoden ikään ja/tai 140 cm pituuteen saakka turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Eli tarkoittaako tuo ettei ennen 12v voi siihen laittaa? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no alle 140 senttisellä lapsella pitää olla joku istuin anyway ja sellasta ei siihen etupenklle saa laittaa jos on airpäkki.
näin mä ajattelisin.

Alle 140 cm lapsi on niin pienikokoinen että aribag murskaa ja tukehduttaa, esim. verkkokalvo repeämä on hyvin yleinen airbagin aiheuttama vamma lapsilla. Kyse ei siis ole istuimesta vaan lapsen koosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
no alle 140 senttisellä lapsella pitää olla joku istuin anyway ja sellasta ei siihen etupenklle saa laittaa jos on airpäkki.
näin mä ajattelisin.

Eli korokeistuimenkaan kanssa siinä ei saa olla?

Ei koska airbag laukeaa tömäyksessä sellaisella voimalla että pienen lapsen keho ei sitä kestä. Kyse ei siis ole istuimesta vaan siitä että se laukeaa voimalla se turvatyyny ja pahimmillaan murskaa pienen lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
näin mä ajattelisin.

Eli korokeistuimenkaan kanssa siinä ei saa olla?

Ei koska airbag laukeaa tömäyksessä sellaisella voimalla että pienen lapsen keho ei sitä kestä. Kyse ei siis ole istuimesta vaan siitä että se laukeaa voimalla se turvatyyny ja pahimmillaan murskaa pienen lapsen.

Kiitos vastauksesta =)

näin mä ajattelisin.

Selkä menosuuntaan olevaa turvalaitetta ei saa laittaa etuistuimelle.

Korokkeen ymmärtääkseni saa. Ja sehän on heti parempi kun lapsi on ylempänä eikä airbag iske (toivottavasti) suoraan naamaan.

Penkki niin taakse kuin mahdollista ja lapsi asianmukaiseen turvalaitteeseen. Näillä mä lähtisin liikenteeseen jos on pakko laittaa lapsi etuistuimelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Eikä unohdeta sitä faktaa, että kun lapsi sitten istutetaan siihen etupenkille, olisi penkin hyvä olla vedettynä (vai pitäisikö sanoa työnnettynä?) niin taakse kuin mahdollista.

Mä en nyt haluaisi tehdä itsestäni tämän suurempaa numeroa, mutta toi ylläoleva on aika oleellinen pointti. Se 12-vuotiaskin saa vastapalloonsa aika lujaa, jos turvatyyny laukeaa ja penkki on etuasennossa, tai vaikka puolessavälissäkin. :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
näin mä ajattelisin.

Korokkeen ymmärtääkseni saa. Ja sehän on heti parempi kun lapsi on ylempänä eikä airbag iske (toivottavasti) suoraan naamaan.

Penkki niin taakse kuin mahdollista ja lapsi asianmukaiseen turvalaitteeseen. Näillä mä lähtisin liikenteeseen jos on pakko laittaa lapsi etuistuimelle.

en lähtis silti testailee vaa laittasin takapenkille mukelon :)

näin mä ajattelisin.

en lähtis silti testailee vaa laittasin takapenkille mukelon :)

Mä en nyt aio niin tehdä,kysyin vaan teiltä kun itsellä ei ole tietoa asiasta =)

näin mä ajattelisin.

Kyllä se iskee aikusellaki naamaan, että enpä omallani lähtis testailemaan. Ja turvatyyny on pienen lapsen keholle vaarallinen koska se laukeaa suurella voimalla. Aikuiselleki tulee helposti vammoja - saati pienelle lapselle.

Yhteistyössä