Minkä ikäsenä teillä on lapset oppinu sanomaan "ärrän"?

Kaksivuotiaana molemmat. Esikoinen alusta asti oikeaoppisesti, kuopuksella on vähän sellainen kurkkuärrä (siihen ei puututa ennen eskari-ikää, sanoi puheterapeutti) ja joissain sanoissa kuopus sanoo edelleen ärrän ällänä (ikää tasan 3 v).

Esikoinen oppi vasta 7-vuotiaana eka luokan syksyllä koulussa, kun siellä kävi puheterapeutti opettamassa yhden tunnin koko luokkaa. Puheterapeutilla oli käyty aiemmin kerran, mutta siellä yhteistyö ei sujunut.

Meidän puheterapeutti sanoi, että R pitäisi osata kouluun mennessä, eli viimeistään eskarivuoden aikana puheterapiaa ärrän opetteluun. Muut kirjaimet pitäisi osata ennen eskari-ikää. Meillä lähti lähete puheterapeutille jo 3vuotisneuvolasta, kun liian moni kirjain puuttu puheesta.

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostaa:
Puututaanko tuohon "kurkkuärrään" mitenkään vai annetaanko olla?Missä iässä alkaa puheterapia jos siihen puututaan?Meillä molemmat sanovat ärrän tuollain "väärällä" tavalla...

Minä olen käsittänyt että jos sanoo ärrän ällänä niin se on helpompi hoitaa kuin jos sanoo kurkkuärrän. Korjatkoon joku jos olen väärässä? =)

Reilu 4,5-vuotias,eikä osaa sanoa ärrää.Aiemmin käytiin muutaman kerran puheterapiassa (muista syistä) ja otan yhteyttä uudestaan jos ei 5-vuotiaana tule,katsotaan mitä sitten tehdään :)

Yhteistyössä