Minkä ikäiset on vuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maru-maru,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maru-maru,

Vieras
Minkä ikäiset luokitellaan vauvoiksi? Olen sitä muutenkin miettinyt, ja nyt minua kummastuttaa kun tällä palstalla on vaikka kuinka monta keskustelua uhmaikäisistä. Tämä kun on "Vauvan hoito"-palsta. Lasten kasvatus on oman otsikkonsa alla. Meidän vauva on nyt 5 kk.. onko hän siis vauva vielä uhmaikäisenäkin? Milloin hän siis lakkaa olemasta vauva? Mielipiteitä kaivataan. Ja teräväkielisille tiedoksi: Kyllä, minulla ei ole tällä hetkellä suurempia ongelmia elämässäni :D.

Ihan hyvä kysymyshän tuo on. Yleensä kai vauva-aika määritellään loppuvaksi siihen, kun alkaa kävellä ja puhua. Ja "vauvavuodesta" puhutaan, eli vauva-aika kestäisi noin sen vuoden.

No eiköhän täällä ole eri-ikäisten lasten äitejä ihan siitä syystä, että perheessä saattaa olla vauva JA muita lapsia, joten on luontevaa, et puhutaan MYÖS vanhemmista lapsista. Mielestäni tällä palstalla ikähaitari on sopiva, kun vastasyntyneen hoidosta noin neljä vuotiaiden lasten asioihin keskitytään.

Ja elleissä ei ole varsinaista lastenhoito palstaa. Ei ne kysymykset ja keskustelut lopu yhden vuoden jälkeen, jolloin mielestäni taaperoaika alkaa. Miksi sinua ihmetyttää tällainen asia?? Mielestäni on hyvin luontevaa keskustella eri-ikäisistä pikkulapsista samalla palstalla. Olisi aika hassua, että vuoden jälkeen tänne olisi "porttikielto"..

Minusta 1-v täyttänyt ei ole enää vauva. Mutta ei minua ainakaan haittaa, että tällä palstalla keskustellaan myös isompien lasten asioista/ongelmista! Monella on kuitenkin mukana menossa sekä se vauva, että isompi sisarus.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps":
Minusta 1-v täyttänyt ei ole enää vauva. Mutta ei minua ainakaan haittaa, että tällä palstalla keskustellaan myös isompien lasten asioista/ongelmista! Monella on kuitenkin mukana menossa sekä se vauva, että isompi sisarus.

Ja mielestäni on mielenkiintoista lukea kokemuksia tulevasta.:)

Meillä on 1v 2kk tyttö, ja kun hän kuukausi sitten oppi kävelemään, minusta vauva-aika loppui siihen ja hän on nyt taapero kun kerta taapertaa menemään ja lujaa. Meille on toinen tulossa kesällä ja pyörin täällä vauvanhoidossa varmaan jatkossakin myös "isosiskon asioissa" kun se on kuitenkin tapana täällä. :)

Mustakin se vauva aika loppuu siihen vuoden ikään. Täälläkin olen ihmetellyt samaa, että miten täällä on vanhempienkin vanhempia, kun täällä on kasvatus palstakin. Enpä nyt ole jaksanut nostaa asiaa esille, mutta hauskaa kun tosiaan muutkin pohtii tätä asiaa. :) Ei nyt millään pahalla vanhempien lasten äideille, mutta kuitenkin vinkiksi, että sinne kasvatus puolellekin voi laittaa näitä asioita. Kovin hiljaiselta tuolla muilla palstoilla vaikuttaa olevan, kun porukka on jämähtänyt tänne.

Vauva-aika loppuu, kun lapsesta tulee taapero eli hän oppii kävelemään.

Täällä ei ole muuta hyvää palstaa taapero- ja leikki-ikäisille, joten siksi olen pysytellyt vauva-palstalla. Esikoinen on 3 v ja kuopus 1 v.

Alkuperäinen kirjoittaja greegtr:
Mustakin se vauva aika loppuu siihen vuoden ikään. Täälläkin olen ihmetellyt samaa, että miten täällä on vanhempienkin vanhempia, kun täällä on kasvatus palstakin. Enpä nyt ole jaksanut nostaa asiaa esille, mutta hauskaa kun tosiaan muutkin pohtii tätä asiaa. :) Ei nyt millään pahalla vanhempien lasten äideille, mutta kuitenkin vinkiksi, että sinne kasvatus puolellekin voi laittaa näitä asioita. Kovin hiljaiselta tuolla muilla palstoilla vaikuttaa olevan, kun porukka on jämähtänyt tänne.

Tuolla kasvatuspalstalla on vanhempien lasten vanhempia, eli kouluikäisten. Mielestäni taaperoiden ja leikki-ikäisten asiat kuuluvat tälle palstalle.

Tosiaan, voisi avata vaikka jonkun taaperopalstan tänne, jos tämä asia jotakin vaivaa niin kovin. Aika erikoinen ongelma, joka ei minua ole haitannut, koska tämä palsta ei muutoinkaan ole ihan hirveän vilkas, ja jos on jotain kysyttävää, niin usein taaperoiden äidit ovat osanneet vastata ja neuvoa omalta osaltaan vauvan hoidossa.

Hei!
Kiitos kommenteista. Niitä tuli taas totuttuun tapaan laidasta laitaan :D.
Ja totuttuun tapaan pikku provosoinnilla saa enemmän keskustelua aikaiseksi!
Ei minua varsinaisesti häiritse nämä keskustelut täällä, kirjoitinhan avauksessani, että asia kummastuttaa ja olen sitä vauva-nimitystä muutenkin pohtinut. Täältä olen saanut paljon hyviä neuvoja ja vinkkejä sekä vertaistukea elämäntilanteeseeni vauvan kanssa sekä jo odotusaikana. Jatketaan keskusteluja!

Enpä nyt viitsinyt uutta ketjua aloittaa, siksi nostelin tämän vanhan täältä kun läheltä liippasi omaa ihmettelynaihettani. Tässä siis on aiemmin pohdittu, mihin asti vauvaa kutsutaan vauvaksi. Minua taas on askarruttanut, että mihin asti vauva on "virallisesti" vastasyntynyt? Ts. onko kyse päivistä, viikoista, vaiko peräti kuukausista?
Eipä mulla muuta, kiitos jos joku viitsisi tyhmää valaista.. :)

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä