Minkä ikäiset on isot lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mietteliäs"

Vieras
Mulla on 4 ja 9 vuotiaat lapset ja joskus kummastuttaa, kun kaverit sanoo, että sulla on jo niin isot lapset. Heillä itsellään about parivuotiaita ja toki ymmärrän, ettei mulla mitään vauvoja enää ole, mutta 4 vee on nyt aika "lahkeessa kiinni" kyllä vieläkin, en voi jättää siis yksin jos lähden jumppaan tai ei ulkoile yksin, tarvii apua jossain perusjutuissa. Siis en mä osaa kyllä vielä ajatella, että mulla lapset on jo niin isoja ettei ne niin vaikuta arkeen tms. Tai mitä sillä tarkoitetaankaan...
Ja toisaalta onhan nyt 9v. kyllä jo jonkun verran iso, mutta ei niin että liikkuisi omissa menoissaan päiväkaudet vaan kyllä hänkin huolehtimista vaatii, läksyt, vaatteet, ruoka yms.

Kai se riippuu siitäkin miten sen määrittelee kuka on iso. Mulla on kohta 4v ja musta hän tuntuu jo nii isolta vaikka toki tarvitsee vielä huolenpitoa paljon ja vahtimistakin. Kuitenkin pärjää jo aivan eritavalla kun vaikka vuosi takaperin.

Mä koen, että mulla on jo isot lapset, eli vuodenvaihteessa 8 v & 6 v täyttävät.

Isoja siinä mielessä, että ovat omatoimisia: pukevat itse, syövät itse (ja ottavat ruokaa kaapista itse jos tarvis), ulkoilevat itsekseen, pärjäävät kotona keskenään niin että pääsen esim. lenkille. Ei vaippoja, ei nukuttamisia, tms pikkumuksujuttuja enää.

Mutta toisaalta ovat vielä kovin pieniäkin. Eivät jää yöksi yksin, eivät sairasta kotona yksin, eivät hoida itse vaateostoksiaan, jne.

Kai se siis on kovin suhteellista, onko lapsi jo iso vai vielä pieni :)

• Tykkää
Reactions: Tuhkimo81
Niin no, mä koen että lapset on isoja myös tosiaan siinä yli 12-vuotiaina... ehkä tai sitten vähän vielä vanhempina.
Onhan 4 v. jo iso, muttei sillä tavoin, että voi jo täysin alkaa elää "omaa elämää" kun lapsillakin jo on omansa, siihen tyylin kun mun kaverit siis tuntuu puhuvan. Jos jätän lähtemättä jonnekin, kun lapset tarvii mua niin siihen sanotaan, että sullahan on jo isot lapset...

Yhteistyössä