Minkä ikäiset lapset VOI/PITÄÄ jo jättää hetkeksi yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuli mieleen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuli mieleen

Vieras
Eli siis milloin sitä pitää alkaa harjoittelemaan? Itse olen niin hysteerinen, että en voi siedä edes roskia ilman lapsia. Lapset 4v, 3v ja 2v. Eli minkä ikäisenä voi jättää yksin ja milloin sitä pitää viimeistään harjoitella?

Kyllä mie jätän 4-vuotiaan yksin kotiin kun käyn vaikka pyykit laittamassa pyykkituvalla, saattaa mennä jopa 10min.
muoks. Roskien viennin ajaksi, eli noin minuutiksi olen jättänyt ihan vauvasta asti.

Meillä on 9v ja ens kuussa 6v yksin ( tai siis kaksin ) noin puolisen tuntia.
Nopea kauppareissu, iltalenkki tms.

Kuopus on kekseliäämpi, joten ihan yksin on ollut muutaman kerran max. 15 min. Kuopuksella ei myöskään oo puhelinta käytössä.
9v voi olla tarvittaessa koko päivän yksin.

En tiedä.. Yksi pieni lapsi yksin hetken esim videota katsomassa on niin eri kun 3 pientä yhdessä..

Mutta siis mikä juttu tää on kun aina välillä täällä ihmiset puhuu roskien viemisestä/postin hausta tms?? Mä en ikinä lähe pelkästään roskia viemään,vaan ne viedään aina samalla kun muutenkin lähetään johonkin - yleensä mies vie aamulla töihin lähtiessään. Jos tarvii saada roskis pois eikä oo asiaa mihinkään just sillon,se nakataan parvekkeelle odottamaan seuraavaa lähtöä.

Ei siihen roskien viemiseen menisi kuin kaksi minuuttia, mutta en silti uskalla viedä. Vien sitten kun lapset nukkuu ja sittenkin niin nopeasti kuin pystyn. Aloituksessa jo sanoin että olen hysteerinen. :D Pojat ovat melko villejä ja aina kun silmä välttää he ovat pahanteossa. Pelkään että jotain sattuu siinä kahdessa minuutissa, esim joku hakee veitsen ja kaatuu sen kanssa. Aihe tuli vaan mielee tuosta toisesta keskustelusta, että jos joku uskaltaa jättää 6v ja 7v keskenään, niin eikö sitä ole pitänyt aika pienestä jo harjoitella.

Eli siis milloin sitä pitää alkaa harjoittelemaan? Itse olen niin hysteerinen, että en voi siedä edes roskia ilman lapsia. Lapset 4v, 3v ja 2v. Eli minkä ikäisenä voi jättää yksin ja milloin sitä pitää viimeistään harjoitella?

Itse olen panikoissaan kun menen vaikka postilaatikolle! voiko sen nyt jättää! 9 veen kanssa! Ei se vaan se miltä tuntuu ja jos joku valitta kysy onks sulla lapsia ja tiedätkö niistä mitään!

Joo käyn kyllä vessassa mielummin yksin, mutta silloinkaan en lukitse ovea. :D Kuitenkin kuulen mitä pojat puuhaavat, kun olen vaan vessassa. Suihkussa en voi käydä jos lapset ovat hereillä.

Tosta roskien viennistä, meillä oli roskikset edellisessä asunnossa takapihalla ja yleensä lähettiin ihan eri suuntaan etupihasta. Siksi joskus vein niitä erikseen. Ja jossain vaiheessa juuri siitä syystä, että harjoiteltiin lapsen kanssa sitäettä on pienen hetken yksin. Se roskien vienti oli juuri sopivan mittainen "harjoitusaika" sellaiselle 3,5 vuotiaalle. :)

Meillä 4- ja 3- vuotiaat pojat pärjäävät keskenään sisällä pienen hetken kun näin sovitaan. Yleensä tilanteet on koiran pissatus, postin haku, lämmityspuiden haku tms. Kerron mihin menen ja etten ole kauaa, laitan lastenohjelman pyörimään tai pleikkariin pelin tms. Kysyn vielä ovella että onko kaikki ok, ja tällä ollaan hyvin pärjätty, ja siitä se vastuun harjoittelu kasvaa. Olen kuitenkin pihapiirissä korvat valppaina.

7,5-vuotias ekaluokkalainen on ollut yksin n. tunnin. Kerran kaverinsa kanssa olivat 2 tuntia kahdestaan meillä ja soitin sinä aikana 2 kertaa että onko kaikki hyvin ja mitä tekevät. 5,5v ja 7,5v vuotiaat voi olla meillä kahestaan vaikka puol tuntia jos jätän dvd:n pyörimään. Ja nämä isosisarukset on jopa olleet hetken vajaa 3 vuotiaan kanssa kotona. Riippuu PALJON siitä lapsen luonteesta millon voi yksin, kaksin, kolmin jne jättää ja miksi ajaksi.

Yhteistyössä