minkä ikäiset lapset teillä pukee ja riisuu ulkovaatteet itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuskanhiki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuskanhiki

Vieras
olen töissä päiväkodissa monen vuoden tauon jälkeen ja olen ihan järkyttynyt siitä, että lapset ei enää osaa pukea ja riisua itse. tuollainen 3-vuotias makaa maassa huutamassa haalari vieressään eikä saa edes jalkoja sinne lahkeisiin. 5-vuotias karjuu kun ne hanskat ei imeydy itsekseen käsiin, ei osaa edes ottaa otetta siitä hanskasta. 4-vuotias ei osaa pukea kenkiä jalkaan, ei edes kumppareita.

mitä lapsille on tapahtunut?? vuosia sitten 4-5 -vuotiaiden ryhmässä oli tasan yksi autettava ja hänkin erityislapsi joka tarvitsi kuvat avukseen keskittyäkseen pukemiseen. tässä päiväkodissa taitaa olla tasan yksi jäpikkä joka selviytyy vaatteistaan omatoimisesti...

Meil tuo 1v10kk ikänen vetää ite haalarit päälle + kengät ja lakin. Mut aika paljon se on temperamentista kiinni ja siitä et on tyttö. On pukenu jo housut jne useamman kuukauden, nyt alkaa uhkaavasti se tyttöjen ihanuus vaatteitten vaihto uhkaavasti nostaa päätään.. tai lähinnä se et riisua huitasee ittensä alasti

Kyl se on 2 vuotiaana jo paljon osannut pukea, mutta erityisesti riisua. :D

Kysehän ei ole siitä, osaako 4-5 vuotias, vaan että suostuuko. Ja että miten lapset ajatukset saa keskitettyä siihen, että nyt puetaan.

Meilä 3v pukee täysin itse ainoastaan kengännauhat solmitaan :)
6v on taas tota toista ääripäätä, ehtii ulos vasta kun muut ovat olleet jo puoltuntia ulkona ... osaa kyllä mutta menee aika muuhun säätämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja joudutko:
tekemään liikaa työtä lasten hoitamiseksi?

nuo uloslähtö- ja sisääntulotilanteet on kyllä kieltämättä melkoista showta. kuitenkin siihen omatoimisuuteen on pyrkimys ja itse lähden siitä, että lapsi yrittää itse ja sitten tarvittaessa autetaan. mutta on minusta aika kummallista jos 3-vuotias ei saa ensimmäistäkään vaatekappaletta päälleen itse ja ilman jumalatonta karjuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kysehän ei ole siitä, osaako 4-5 vuotias, vaan että suostuuko. Ja että miten lapset ajatukset saa keskitettyä siihen, että nyt puetaan.

näin minäkin olen ennen luullut. mutta tuossa päiväkodissa on ihan uskomaton määrä niitä 5-vuotiaita, jotka EI VAAN OSAA laittaa hanskaa käteen. niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. sitten nää muuten vaan uhmaajat ja temppuilijat vielä siihen päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja fiy:
3v pukee pääosin itse. kengät ja hanskat autettava. napit ja vetoketjutkin joskus temppuilee.

Pitää vielä lisätä, että tämä talvella. Kesällä/syksyllä osasi pukea kyllä lenkkarit ja takin ihan itse. Ohuet sormikkaat/hanskat sai myös itse käteen.

Sisävaatteet pukee täysin itse eikä saa edes korjata jos esim paita menee nurinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
6v on taas tota toista ääripäätä, ehtii ulos vasta kun muut ovat olleet jo puoltuntia ulkona ... osaa kyllä mutta menee aika muuhun säätämiseen.

tämmöisellä haaveilijalla me ollaan otettu kuvat apuun pukemisessa ja johan alkoi sujua. :)

Meidän neljä vuotias pukee itse jos niin tahtoo. Ainoastaan hanskoissa autetaan, että varret menee tarpeeksi pitkälle sekä saapasmallisissa kengissä pitää nyt auttaa. On niin hankalat kengät puettavaksi, että ei lapsi ite niitä saa jalkaan.

Tuo vajaa kolme vuotias taas ei oikeastaan pue itse kuin lakin. Vasta on alkanut auttaa pukemisessa eli työntää kättä hihaan ja jalkaa lahkeeseen...

Vajaa 4v pukee kaikki sisävaatteet itse, ulkovaatteissa tarvii vain pientä apua, esim. hanskojen kunnolla laitossa. Ja pukee kyllä itse, jos ei pue niin ei pääsekkään minnekään.

2v pukee jonkun verran ulkovaatteita esim. haalarin ja lapaset ja pipon, mutta kenkien kanssa tarvii apua.

itse pk:n tätinä mutta nyt kotiäitinä niin meidän just 3 vee täyttävä poika ei pue itse juurikaan mitään....nyt alettu kannustamana sisävaatteiden pukemista ja riisumista....mutta niissäkin tarvitsee apua....

ulkovatateita saatika osaa pukea tai riisua...noloa..

itysekkin heräsin tähän että haloo pk:ssa pienten ryhmässä osaa isoimmat pukea kaiken itse yms...ehkä me äidit vaan autetaan liikaa....

mutta onkohan se pahasta kuitenkaan kun nyt olen äiti niin lapset on vana hetken pieniä....

Alkuperäinen kirjoittaja fiy:
Sisävaatteet pukee täysin itse eikä saa edes korjata jos esim paita menee nurinpäin.

me ei koskaan korjata väärinpäin menneitä paitoja tai housuja (jos eivät siis tunnu epämukavilta ) jos vain lapsi on ne itse pukenut päälleen. hehkutetaan vielä vanhemmille että veeti on sitten pukenut ihan itse. arvatkaas mikä on vanhempien reaktio? haukkuvat lapsen lyttyyn, riisuvat ne vaatteet ja pukevat itse "oikein"... :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

tämmöisellä haaveilijalla me ollaan otettu kuvat apuun pukemisessa ja johan alkoi sujua. :)

Tota uskon ettei auta :) Yksikin päivä tuli ulos ja kysyi että mitenköhän nää hanskat on tehty ? Ensin vuori ja sitten päällinen vai toisinpäin? Mikä sauma on ommeltu ensin?
Haluaa tietää kaiken , tutkii kaiken , miettii asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
3,5 vuotias pukee itse. Kintaat pitää laitaa kun ei itse saa niitä kintaan "varsia" haalarin hihojen päälle.

hanskojen varret toki autetaan vielä vaikka eskarilaiselle, jos vaan antavat auttaa. :D lenksut laitetaan sun muuta. mutta noi perusvaatekappaleet kyllä menis pienellä treenillä jo 3-vuotiaalla itse päälle jos vain sais edes kokeilla...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tota uskon ettei auta :) Yksikin päivä tuli ulos ja kysyi että mitenköhän nää hanskat on tehty ? Ensin vuori ja sitten päällinen vai toisinpäin? Mikä sauma on ommeltu ensin?
Haluaa tietää kaiken , tutkii kaiken , miettii asioita.

:D ihana! :) eihän siinä mitään jos ei kiirettä ole. toisille vaan sitten iskee paniikki ja ahdistus kun tajuavat että muut taas meni jo ja ite on jälleen kerran viiminen.

meillä on reippaat likat, ja ovat kyllä n.3vuotiaasta asti pukeneet itse ja nopsasti.. mä eikä mies voida kumpikaan sietää vetkuilua ja makoilemista... toki hanskojen kanssa saa auttaa joskus vielä 5vuotiastakin, mutta kaiken muun kyllä ovat saaneet aina itse päälleen, niin kengät ku lenkit, ku vetskaritkin =)

Yhteistyössä