MINKÄ IKÄISENÄ YLEENSÄ OPITAAN UIMAAN?!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
ihmetytti vaan ,kun tyttö(9v,menee 3luokalle)soitti kaverilleen tänään niin kaveri sanoi olevansa uimakouluun menossa.ja eräs toinen kaveri(molemmat siis meidän tytön kans saman ikäisiä)oli vasta viime viikolla oppinut uimaan.

meillä nuo isommat oppi joskus 4,5-6 -vuotiaina uimaan ilman apuja.

Siis eihän lapsi itsestään opi uimaan vaan hänet pitää opettaa. Eli mielestäni tuo oppiminen on melko tavalla liitoksissa siihen kuinka aktiivisesti vanhemmat opettavat. 4-6 vuotta on kuitenkin hyvin yleinen ikä.

Meniköhän ne johonki Tekniikka-kurssille ym.. Mut mun esikko kertoi (nyt 12v9 et kun hän oli kolmannella luokalla,niin oli niiden luokalla muutamia jotka eivät osanneet uida. Muistaakseni hän oppi uimaan n.4v. Käymme paljon uimassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Siis eihän lapsi itsestään opi uimaan vaan hänet pitää opettaa. Eli mielestäni tuo oppiminen on melko tavalla liitoksissa siihen kuinka aktiivisesti vanhemmat opettavat. 4-6 vuotta on kuitenkin hyvin yleinen ikä.

Mä ainakin oon oppinut "itsestään" uimaan. Äiti ei ainakaan muista, että olis mitenkään erikseen opetettu. Ollaan vaan oltu paljon vedessä, niin jotenkin se on siitä sitten lähtenyt... :)

Meidän esikoinen oppi uimaan kun meni ekalle luokalle, eli täytti 7. Koskaan ei ole ollut mikään "vesipeto", että olisi innoissaan juossut veteen. On arka ja varovainen, enkä todellakaan ole pakottanut lastani uimaan yhtään aikasemmin kun hänelle se sopii. Niin se sitten kävi ihan helposti :) toinen lapsista taas paljon rohkeampi ja hän oppi uimaan kun oli 5.

Itse olin mukana pitämässä eskareille uimakoulua ja 16 lapsesta muutama osasi uida jo alussa, joten aika harva osaa jo 5v-vuotiaana ilmeisesti uida. Yleensä uimataito opitaan 5-10-vuotiaana, joten ei ole sen harvinaisempaa ettei 9-vuotias osaa uida kuin että 5-vuotias osaa uida. Oma poika täyttää kohta 6v. ja on nyt innostunut uimaan ja osasi uida ilman kellukkeitakin vähän matkaa, joten ihan hyvä jos oppii uimaan kunnolla ennen kouluun menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Nominusta tuntuu että oppivat....Siis me ei olla sen kummemmin opetettu noita kahta vaan käyty pienestä pitäen säännöllisen epäsäännöllisesti uimassa ja tietty näin kesällä rannalla.Neon oppinu "salaa" uimaan,ollaan vaan sit hoksattu että jaa-a,xxx osaa näköjään uida:)

4-6 vuotiaana taitaa olla se yleisin. Hei meidänkin lapset käy uimakoulua, ovat oppineet uimaan 4-vuotiaina, ja nyt toinen suorittaa uimamaisteria ja pikkuveli taitomerkkiä :whistle:

Riippuu myös paljon asuinalueesta. Olen kotoisin "vetiseltä" alueelta, jossa jo pienestä pitäen käytiin rannalla ja talvella uimahallissa. Uimaan opittiin yleensä jo ennen kouluun menoa. Täällä "kuivalla maalla", missä nyt asun, on jopa paljon aikuisia, jotka eivät osaa uida. Ihmisillä on pihassa keinotekoisia pihalampia ja uimahalli on lähikunnassa (40km) ollut muutaman vuoden. Eipä täällä tunnu lapsetkaan oppivan uimaan, kun ei ole vettä missä harjoitella ja plutata :( No, onhan nuo piha-altaat kaikkien takapihalla, mut ei niissä oikein opi kunnolla uimaan...

Meidän esikoinen on ollut todella vesipeto ja ollaan annettu siihen mahdollisuus ja musta tuntuu että nyt keväällä se oppi uimaan, tosin pienen matkan kylläkin. Nyt kesän alussa kun ei uimahalli ollut auki ja luonnonvedet oli liian kylmiä niin voi olla että taito on ruostunut. Kun siis ei kehittynyt vielä mitenkään vahvaksi taidoksi. Mutta nyt on taas kova oppiminen päällä, ikää on vajaa 3 v.