Minkä ikäisenä vain yhdet päiväunet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammammam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammammam

Vieras
Hei!
Minkä ikäisenä teidän vauvat siirtyi yksiin päiväuniin? Meidän 10kk ei oikein suostu nukkumaan päivällä ja mietin riitäisikö yhdet päikkärit jo, kun yötkin ovat menneet ihan hulinaksi..

Meillä tyttö siirtyi yksiin päiväuniin 11 kk ikäisenä. Jätettiin iltapäivätorkut (jotka oli 30 min. joskus 16-17 välillä) pois, kun illalla nukahtaminen alkoi olemaan niin hankalaa. Hyvin meni siirtymä. Jaksoi illat heti aika hyvin, tosin joskus torkahti iltalenkillä ihan väkisin hetkeksi.

Meillä poika siirtyi yksiin päikkäreihin n. 11,5 kk iässä. Se kävi niin, että ekoille päikkäreille meno alkoi siirtyä yhä myöhemmäksi (ei siis vaan nukahtanut aiemmin vaikka kuinka yritin:) ja sitä myöten myös tokat päikkärit siirtyivät niin myöhäisiksi, ettei illalla nukkumaanmenosta tullut mitään. Siirtymävaihe yksiin kesti n. 3-4 vkoa, jona aikana välillä tarvittiin kahdet (ja välillä ehdin jo luulla että olimme siirtymässä yksiin liian varhain). Samalla lapsi itse pidensi päiväunensa, eli kun aiemmin oli nukkunut 2 x 1,5, niin nyt alkoi nukkua nämä yhdet päikkärit 2-2,5 h.

Meillä n. 8kk iässä siirryttiin yksiin päikkäreihin ja tyttö teki ihan itse tämän. Ennen nukuttiin aamulla n. 45min aamutirsat ja päikkärit n. klo 13->. Sitten ihan ykskaks heitti aamutirsojen nukkumisen ja aikaisti päikkäreitä n. klo 11-13. Yöunille meillä mennään jo n. klo 19 ja aamulla herätään n. klo 6.30.

Meillä arkena on niin aikainen herätys (klo: 5.30), että näinä hoitopäivinä poika (1v 4kk) ottaa kahdet päikkärit. Viikonloppuna kun herää noin 7.30-8.30 hän ottaa vain yhdet päikkärit. Silloin myös mennään aiemmin nukkumaan. En ole hänellä itse säädellut unia vaan hän nukkuu kahdet päikkärit edelleen jos on väsynyt.

Yhteistyössä