Minkä ikäisenä teillä...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyseliä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyseliä

Vieras
Minkä ikäisenä olette antaneet lasten heräillä itsekseen (katsomaan vaikka aamupiirrettyjä tms) ja jatkatte itse unia vai nousetteko aina salamana ylös lasten kanssa?

Meillä on omatoimiset 3- ja 4-vuotiaat, osaavat itse käydä pissalla, laittaa piirretyt ipadista päälle, kaataa maitoa mukiin jne. Ja heräävät tuskaisen aikaisin 6:n jälkeen viikonloppuisin. Huonosti nukutun yön jälkeen ei aina jaksais nousta niin mietin kuinka paha synti olis antaa noiden herätä ja katsoa lasten ohjelmia yleareenasta ja jatkaa itse unia vieressä? Oon joskus jääny torkkumaan sänkyyn ja tulevat kyllä heti juoruamaan jos jotain pientäkään tapahtuu...

Miten teillä toimitaan?

Kyllä meillä joku 3v on ollut niin luotettava ja tarmokkaan omatoiminen, etten ole välttämättä herännyt. Olen kyllä aamuihmisiä itsekin, että aika harvoin yksinään nousseet, mutta kyllä silloin, kun palasin työelämään ja ne ekat kuukaudet oli vähän sumussa jaksamisen kanssa ensi alkuun.

Vlkkaanpuoleisen ja liikkuvaisen vauvan kanssa tulee noustua varhain, mutta omatoimiset 4- ja 6-vuotiaat saisivat kyllä vaatteet ylle, aamupalaa ja tv:n päälle ilman muakin :)

No kuulemani perusteella ollaan oltu onnekaita, sillä lapset aina herättivät meidät, kun olivat "tuhoamis iässä". Ja kyllä sieltä silloin jompi kumpi vanhemmista ylös kömpi!

Niin lapsikohtaista, pääasia että ovat turvassa, eivätkä pääse loukkaamaan itseään.

Nyt se on alkanut jäädä pois.
Eivät herätä enään, mutta osaavat kyllä jo olla ihan turvallisesti ja nätisti, ja nukkuvat joskus jopa itsekin pidempään.

Viimeksi muokattu:
2-vuotias osaa olla hetken yksinään jos ensin herään sen verran että vaihdetaan vaippa ja annan hedelmän aamupalaksi ja laitan pikkukakkosen päälle. pikkukakkosen ajan voin sitten vielä levätä (samassa huoneessa oon) ja lapsi katsoo ohjelmaa tai leikkii itsekseen. meillä tämä onneksi toimii, koska asunto on täysin lapsiturvallinen ja pieni joten ollaan kokoajan samassa huoneessa lapsen kanssa. ja onneksi toimiikin, koska olen totaaliyh ja tuo tunnin aamulevähdys on tärkeää että jaksan. lapsi tulee sitten herättämään kun tulee tylsää ja haluaa lähteä ulos tai tulla syliin tm.

Yhteistyössä