Minkä ikäisenä teidän lapset osasi itse riisua vaatteensa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiuku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiuku"

Vieras
Oma lapsihan tuntuu aina niin aikaisin kehittyneeltä...heh...:D

Kävin nimittäin ihmettelemään, että onko meidän tyttö 1v5kk oppinut tämän taidon jotenkin ajoissa...? :) Osaa riisua jo kaikki vaatekappaleet. Bodykin lähtee jos olkapään nepparit vain aukaisee valmiiksi. Paidat on jo helppo juttu. Neuvolassa tätä itsenäistä riisumista kysytään usein vasta 2-3 vuoden iässä. Toki se tarkoittaa että viimeistään siihen mennessä, mutta yllätyin itsekin kun tyttö kiinnostui jo omatoimisesta riisumisesta esim.kun puhuu saunaan lähdöstä.

Meidän tyttö alkoi riisumaan just puoltoista vuotiaana, paitoja, housuja, sukkia, takkeja, pipoja. Samaan aikaan alkoi itse saamaan varsikengät jalkaan, pipon päähän. Siis yhtäkkiä käveli olkkariin kengät ja pipo päässä. Mä olin et what?! on tosi kiinnostunu vaatteista

Meillä neiti osannut tuossa iässä repiä vain sukat jalasta. :D Kiinnostui riisumisesta ehkä 1v9kk-1v10kk iässä. Nyt on reilut 2v ja saa kyllä housut pois kun menee potalle, paidan saa pois (välillä pientä taistelua) ja kyllä ulkovaatteetkin pienellä avustuksella jo lähtee. :)

Omat on jo niin isoja etten muista missä iässä alkoivat mitäkin tekemään :D mutta lähipiirissä kaksi suunnilleen tuon ikäistä tyttöä. ja kumpikin riisuu vaatteet ja pukee itse. Toinen ehkä enemmänkin äidin laiskuudesta johtuen ja toinen silkasta mielenkiinnosta ja isompien sisaruksien esimerkistä.

Meillä tyttö ollut aina kiinnostunut vaatteista, saattaa tunnin parikin istua jemmavaatelaatikon äärellä- riisua ja pukea. Hän oppi pukemaan 1v3-4kk iässä, sukkahousut kyllä oli silloin vielä hermoille liikaa ja ne oppi pukemaan pari kuukautta myöhemmin mutta edelleen 2v kyllä mielellään tuo äitille sukkikset puettaviksi vaikka kaikki muut pukeekin itse. Mutta sitä riisumista en kyllä muista milloin tarkalleen oppi, pläräsi vaatteiden kanssa mennen tullen ja pukemaan oppimistakin edelsi jo parin kuukauden kausi jolloin sitä harjoiteltiin tosi kovasti. Oliskohan se ollut siinä kutakuinkin samoja aikoja, tai vähän aikaisemmin.
Toppahaalarin ynnä muut ulkovaatteet oppi myös siinä vajaa 1,5v pukemaan/riisumaan.

Poika on taas nyt 3 ja 2kk ja ei edelleenkään millään pukisi itse. Riisumaan oppi varmaan vasta lähemmäs 2vuotiaana, tai oppi tai kehtasi.. pukemaan vasta reilu pari vuotiaana mutta edelleenkin yrittäisi vanhempia passuuttaa.

Poika 2,5v osaa perusvaatteet riisua ja pukeakin jos haluaa, mutta kun ei yleensä halua.Muistaakseni yleensäkään alkoi kiinnostua riisumisesta joskus vajaa 2veenä.

Siinä vuoden ikäisenä alkoi lapsilla vaatteet, lähinnä housut ja sukat lähteä. Itse olen osannut 1,5v riisua ja pukea kaikki vaatteet. Esikoinen oli alta 2v kun vaatteiden pukeminen ja riisuminen onnistui täysin.

tyttö oli reilut 1v kun puki ja riisui itse. Siis todella aikaisin, mutta on aina ollut sellainen "minä itse-tyyppi"

esikoispoika oli 3v kun vielä kiljui, että ei osaaaaaaa...

kuopuksesta ( poika ) ei vielä tiedä kun on 8kk

Meillä 1v8kk saa itse riisuttua kengät, pipon, hanskat, ulkohaalarin ja sisähousut sekä sukat/sukkikset. Saa puettua sukat ja housut. Tarvitsee apua paidan/bodyn pukemisessa ja riisumisessa, ainut vaan että ei meinaa apua huolia kun "minä itte!" :D Niin ja ulkohaalarin pukemisessa tarvitsee apua, housuosan kyllä saa itse. Rakastaa vetoketjulla leikkimistä, ylös alas jne..

On reilun vuoden ikäisestä ollut vaatteistaan kiinnostunut ja vietti jo silloin pitkiä aikoja ratkaistessaan pulmaa miten saa sukat takaisin, siitä se lähti. Niin ja tyttö kyseessä.

Yhteistyössä