Meillä tyttö 2v 4kk osaa laskea esineitä ja asioita kymmeneen ja tunnistaa numerot kymmeneen asti. Nyt on alkanut kyselemään aakkosia. Värit on tunnistanut pari kolme kuukautta, samoin ympyrän, neliön ja kolmion.
Minä en osaa yhtään sanoa minkä ikäisenä em asioita yleensä osataan, kun ei isompia lapsia ole, eikä pedagista koulutusta. Aktiivisesti ei olla mitään harjoiteltu. Kirjoja meillä on luettu tosi paljon, kun kaikki siitä tykätään, samoin piirretty, ja aina vastattu lapsen kysymyksiin. Puhetaidosta sanoivat neuvolassa, että on kolmivuotiaan tasolla, mitä sitten tarkoittaneekin. Meillä tyttö ollut päiväkodissa 1,5-vuotiaasta asti. Nyt on oltu taas 2 kk kotona ja ollaan ainakin vielä vuosi, kun kakkonen syntyy kohta.
Minä en ole koskaan mietiskellyt, että milloin PITÄÄ osata mitäkin. Olen luottanut siihen, että neuvolassa ja päiväkodissa huomauttavat jos johonkiin taitoon tai sen puutteeseen täytyy alkaa kiinnittämään huomiota. Samanikäisissä lapsissa voi olla paljonkin eroja. Toinen puhuu kuin aikamies, toinen tapailee vasta sanoja, joku on ollut jo monta kuukautta ilman vaippaa, kun toinen vasta tutustuu pottailuun. Yksi käyttää haarukkaa toisella lusikastakin murto-osa löytää suuhun ja silti kaikki ovat ihan normaaleja ja täysin samalla tasolla kouluun mentäessä. Meillä tyttö oppi kävelemään 1v 4kk, mutta nyt juoksee, kiipeilee ja hyppelee kuin vanha tekijä.
Ihmiset omaksuvat asiat eri tahtiin ja eri tavalla jos ei ole kiinnostunut piirtämisestä tai värittämisestä, niin tuskin on kiinnostunut opettelemaan värejäkään. Jos palikoilla tai legoilla leikkiminen ei kiinnosta, niin tuskin niitä tulee pinottua monia päällekkäin. Jos taasen autot ja tekniikka kiinnostaa, niin hyvinkin voi 2-vuotias tietää onko lava-auto neliveto ja tunnistaa automerkit.